Jump to content

Mindre støy fra vannpumpen med patentbånd


BingoBonzo

Recommended Posts

Har syntes at vannpumpen til vask/dusj har bråket vel mye og spesielt siden den er plassert relativt ugunstig i forhold til soverom.

 

Da det å flytte vannpumpen er å balansere på min kompetansegrense valgte jeg et første skritt som involverte patentbånd.

 

Selv om pumpen var skrudd fast til skottet med gummiføtter så var det mye støy og vibrasjoner ved bruk.

 

Jeg festet patentbånd i orginalhullene og festet så pumpen til båndene med vanlige strips.

 

Det hjalp betraktelig! Nå er det kun "vanlig pumpelyd", all vibrasjon og romling i skottet er borte!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bilde ? :-)

 

Beklager, tenkte ikke på det i farten. Har imidlertid laget en hjemmespikket (og meget enkel) 2D skisse som forhåpentligvis kan gi et hint :smiley:

 

bilde

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Prøvde denne patenten i kveld,nedslående resultat for min del.Samme støyen som før.

 

Synd at det ikke fungerte for din del, mitt neste steg i kampen mot pumpestøy vil være å se på alternative pumper.

 

Vil det være mulig til å støyisolere pumpa? Lage en en liten kasse med noe støyisolerende inni?

Eller vil dette kunne føre til at pumpa går varm?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vil tippe du fortsatt vil få støy igjennom slanger som er sagt her i tråden og festemekanismen. Hvis du derimot hadde lagt pumpa oppå en støymatte så den er nærmest i friluft(det er mye luftbobler i støymattene) vil lyden bli helt annerledes fordi vibrasjonene forplanter seg ikke videre. Jeg ville lagt en slik bit i mellom pumpa og veggen enn patentbånd. Kanske vanskeligere å feste den men det vil hjelpe mye vil jeg tro. Min trykkvannspumpe var nærmest lydløs når jeg holdt den i lufta og startet den opp manuelt. Etter jeg skrudde den fast så bråker den.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det var jo et godt tips, kan presse ned en matte mellom pumpe og vegg slik at eventuelle vibrasjoner som går via strips+patentbånd blir mer dempet.

 

Tenker jeg stikker innom Biltema for noen matter og fester de strategisk rundt pumpen med gaffa og ser hvordan det fungerer.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller prøvd å skjært til matte med størrelsen som pumpa og lagt matten imellom pumpe og vegg slik at anleggsflaten blir stor. Du fester med en strips som er festet til noen øyekroker på hver sin side av pumpa. Vanskelig å forklare men du slipper den stive biten med patentbånd og har heller en strips som presser pumpa forsiktig innover i støymatte(20mm bør passe greit)

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...