Bjhaakon Startet 14.Mai.2013 Del på Facebook Startet 14.Mai.2013 Hvordan får jeg smurt undet støtterullene når baten står på hengeren, den er 1,5 tonn, så er ikke lett å flytte den på hengeren. Noen som har nån tips ? Bj Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Knyt fast båten i et tre e.l. Litt slakk på vinsjen - dra med bil. Om det er opplagshenger eller henger uten ruller blir det jo straks litt verre om du ikke har justerbare støtter. Sent from my LT25i using Xparent Red Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bjhaakon Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Takk for raskt svar :) Har tenkt tanken, men va usikker på om de festeøyene bak på båten tåler påkjenningen. Er justerbare ruller på hengeren, men de sitter fast. Tenkte å kansje bruke en talje å dra båten forsiktig bak. men har ingen erfaring med dette så ville sjekke med noen som har erfaring mvh Bj Redigert 14.Mai.2013 av Bjhaakon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 kjør til en bakke.. løsne litt på vinsjen og se om du får dytta den bakover, flekk på smøring og la det tørke.. evt gjør det på slippen rett før sjøsettinga.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bjhaakon Svart 14.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Ja det er jo en mulighet, men er første gang den smøres noen gang, så er tre lag primer og 2 lag med stoffing, så blir kansje litt mye kjøring frem å tilbake. Vet du om Festeøyeene bak på båten er sterke nokk til å dra båten litt bakober på hengeren ? Har markert med en grønn pil hvor det en festeøyet er hvist du ser på profilbildet. Redigert 14.Mai.2013 av Bjhaakon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skiboy Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg stoffet i helgen (bare to strøk). 1 - Stoffet båten med to strøk der jeg kom til 2 - Jekket båten bakover mot et tre (festet i pullerter bak på båten). Husk å løsne vinsj bånd/wire, men ikke så mye at båten tipper bak og ned. Når jeg hadde funnet korrekt plassering så benyttet jeg en jekkestroppe i fronten for å forsikre meg om at baugen ble holdt ned. 3 - Stoffet to strøk på de stedene jeg ikke kom til Kanskje gjøre det på denne måten med primer helt ferdig, for så å ta bunnstoff en ny runde. Da blir det vel nok å ta båten en gang bak og en gang frem. Sitér dette innlegget Link to post
Bjhaakon Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Takk for svar Skal forsøken den oppskriften, vet du hvor stor påkjenning pullertene bak kan utsettes for? De er vel ment for å dra båten, ligger vel i navnet. Men vill være sikker slik at man ikke river de av. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Hvis du tar et tau fremover rundt baugen av båten/gjennom "vinsjøyet" i baugen og bakover på andre siden, og så fester begge tauendene i treet bak båten, så burde du i hvert fall være sikker på å ikke rive av noe. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Vet du om Festeøyeene bak på båten er sterke nokk til å dra båten litt bakober på hengeren ? De skal jo tåle at båten ligger og river i storm over lengre tid, så de burde tåle at du drar båten litt bakover. Hvis ikke ville jeg aldri satt båten på vannet... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bjhaakon Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Takk Va mange goe ideer her, da skal jeg prøve meg frem Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg har festet en jekkestropp med den ene enden i øyet i baugen og den andre bak på hengeren. Går greit å flytte båten da, men min veier bare snaut halvparten av din. Om den drar seg til siden kan du ha en stropp på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Hva med å sette en jekk under kjølen ( først bak, så framme eller omvendt ) mens båten ligger på hengeren, og løfte den fem-ti centimeter? Trenger vel ikke allverdens plass for å komme til med en liten malerrulle? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Jeg tok hengerens stropp nedom første rullen og opp i øyet i frontenav båten igjen, og sveivet den bakover. Passet på å sette støtte bak på hengeren slik at den ikke kunne vippe, samt ha sikring på båten nedover i front. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.