tomzern Startet 15.Mai.2013 Del på Facebook Startet 15.Mai.2013 Hei! Ha en prosjekttråd på denne båten, men tenkte dette gjorde seg greit som en egen tråd. Som topic sier så skal jeg ha en 1982-mod 90hk evinrude V4 på hekken montert på en cmc powerlift med 6" setback. Lifton veier cirka 20kg og motor veier vel rundt 165 etter hva jeg har funnet ut. Det er altså snakk om nesten 190kg som skal henge på akterspeilet her. I tillegg kommer jo motorens monteringspunkt 6 tommer ut fra akterspeilet pga. Liften så akterspeilet skal tåle litt krefter her. Akterspeilet er helt originalt og tilsynelatende i god stand. Har hørt at det skal være solide akterspeil på disse båtene, men allikevel føler jeg at det er på sin plass med litt forsterking. Hvordan kan jeg forsterke akterspeilet på en god og relativt billig måte? Kjenner folk som kan vannskjære aluminium eller stål for meg for en overkommelig pris, så lurte på å få laget en 10mm aluplate som passer perfekt nedi motorbrønnen og Bolte den fast med gjennomgående bolter. Er det en god løsning eller vil det ikke hjelpe noe særlig? Vil helst slippe å åpne det eksisterende akterspeilet. Forslag? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
ivar Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 mener den generasjonen V4 er noe lettere, ca 145 kg..? høres ikke så dumt ut med plate innvendig i brønnen, men tror jeg også ville supplert med en utvendig. Jeg tenker iallefall å få satt på en på Weslingen til sommeren. Hvordan er akterspeilet forankret innvendig i båten, er det kneplater ned til bunnen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Mener jeg fant ut at den veier over 160 ihvertfall, men hvis noen kan bekrefte dette så er det fint:) Hvis jeg skal ha en plate på utsiden, hvor mye av akterspeilet bør den dekke? Det er noen små skråstøtter innvendig nederst på speilet. De kunne nok med fordel ha vært forankret lenger opp. Husker ikke helt hvordan de ser ut i farta. Kanskje jeg skal få laget nye slike støtter innvendig som går lenger opp på akterspeilet og er forankret med gjennomgående bolter? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Da har jeg vært og sjekket akterspeilet på båten og tatt noen bilder. Tok et bilde som viser tykkelsen på akterspeilet helt øverst i motorbrønnen: Innvendig var det litt mer robust oppbygd enn jeg husket med kneplater som er forankret helt opp til underside av motorbrønn. Akterspeilet er også en del tykkere mellom disse kneplatene enn utafor. Er dette originalt eller er mitt akterspeil forsterket fra før? Kneplatene er forankret til bunnen av båten hele veien frem til forkant av bakre sittebenk. Cirka 1,5 meter fra akterspeil. Kanskje det holder med en tykk aluplate innvendig oppi motorbrønnen for å stive av øverst da, siden konstruksonen på nedre del er såpass robust? innspill? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Ingen som har noen innspill her altså? =( Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
morgull Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 (redigert) Hei Tomzern! Det er kanskje vanskelig å få svar på dette her, da det nok ikke er så mange som er ekspert på forsterkning av akterspeil. Iom at vi har en kjent offshore båt spesialist i området vårt som vel er både ekspert på løpsbåter og motorer så hadde jeg prøvd å komme i kontakt med han. Han heter Christian Zaborowski. Mener han holder til på Slemmestad. Vet ikke om du får napp, men kan være verdt et forsøk. Mulig du også kan få tips av Bærum plastservice på Holmen. Redigert 19.Mai.2013 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.