Jump to content

Prosjekt: Fjordling 17HT


SigurdS

Recommended Posts

analog trykklogg du har? disse er ikke nødvendigvis så pålitelige etter min erfaring.. for å få ut lufta trenger du bare ta av slangen bakpå måleren, så kjøre litt. Men tror ikke det skal ha noe å si

 

På min 60hk så har jeg kjørt på tauverk osv slik at hullet i stammen har vært delvis tett, har da klart å blåse opp med f.eks en sykkelpumpe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten prøvetur i går.. :smiley: Motoren er heist for høyt, så det ble mye spin med 23" alu propell.. Men tror ikke jeg gjør noe med dette før jeg får på Turboen.. :smiley:

 

Splittflagget er på plass, men innser at jeg burde ha montert stangholderen lengre bak.. Jaja, får sørge for å ha nok blås i flagget da :smiley:

 

bilde

Redigert av SigurdS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

analog trykklogg du har? disse er ikke nødvendigvis så pålitelige etter min erfaring.. for å få ut lufta trenger du bare ta av slangen bakpå måleren, så kjøre litt. Men tror ikke det skal ha noe å si

 

På min 60hk så har jeg kjørt på tauverk osv slik at hullet i stammen har vært delvis tett, har da klart å blåse opp med f.eks en sykkelpumpe

 

Hei Ivar og takk for svar! Tror det er analog, er kun en trykkslange som går fra toppen av motoren og inn på en nippel i instrumentet? Men selve instrumentet er jo digitalt da.. Hmm..Skal uansett prøve det du foreslo! Den er nok ikke så pålitelig, men synes det er greit at det "fungerer" når det er der :-) Ellers så blir det å bruke GPS for pålitelige målinger.

Redigert av SigurdS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

de nyere yamaha digitalmålerne er faktisk veldig nøyaktige, min er oftest innen 1 knop av hva gpsen viser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mulig du har samme problem som meg.

Hvis du kjører med motor høyt, kan hullet til trykkloggen i undervannshuset havne over vannet. Det er tilfelle hos meg. Funker bare inntil et par tommer heising så er det maks 10 knop uansett hvor fort det går.

 

Og luft i slangen har ingen ting å si. Trykket inn på instrumentet skal bli det samme.

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle) m/140 Hk Tohatsu, Yamarin 4220 med 30 Hk Tohatsu, GH 17 HT med 115 Hk Suzuki, også et par slepejoller.

Link to post
Share on other sites

 

 

Mulig du har samme problem som meg.

Hvis du kjører med motor høyt, kan hullet til trykkloggen i undervannshuset havne over vannet. Det er tilfelle hos meg. Funker bare inntil et par tommer heising så er det maks 10 knop uansett hvor fort det går.

... og spørs også vel hvor godt det vil funke når det står et nosecone kit i veien :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det dere sier, jeg får max 26 knop på måleren (etter å ha tømt slangen for luft) :-)

 

Har også fått på turbo-prop'en, men har ikke fått testet skikkelig ennå da jeg har hatt litt bensinproblemer.. Den fastmonterte tanken er tett(!) så jeg må få åpnet den og sett hva det kan skyldes. Har kjørt med en reservetank med dårlig kobling (suger luft), så motoren fusker over 4000RPM cirkus.. Det er uansett tydelig at jeg må slippe motoren noe ned.. Får ikke båten skikkelig ut av vannet og sliter med at motoren går tungt, for så å spinnne når jeg tilter, når jeg skal ut av vannet.. Dette både med 23" og 28"! Synes igrunnen at det er litt merkelig, men jeg må rett og slett eksperimentere litt med heisen fremover (motoren er tross alt montert så høyt det går ann).

 

20140614_180850.jpg

 

20140614_174814.jpg


Link to post
Share on other sites

 

Har også fått på turbo-prop'en, men har ikke fått testet skikkelig ennå da jeg har hatt litt bensinproblemer.. Den fastmonterte tanken er tett(!) så jeg må få åpnet den og sett hva det kan skyldes. Har kjørt med en reservetank med dårlig kobling (suger luft), så motoren fusker over 4000RPM cirkus..

 

 

sjekk hva slags slange du har , innvendig diameter. Mener å ha lest at yamaha anbefaler 10mm innvendig Ø til de store V6'erne.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte motoren sånn at kavitasjonsplata var 10 cm over kjølen. Men det var uten heis og med 274 kg motor.

 

Når jeg satte på en 115 V4 som er betydelig lettere måtte jeg senke den til en 4-5 cm over kjølen. Det var det mest optimale.

 

Hadde heis også med F250'en, men fikk det aldri til med den. Ble bare ekkel å kjøre og farta ble ikke høyere med mye heis, men bare mye tyngre på styringa. Ville ha funnet optimalhøyden, kanskje 6-7 cm med din motor og fjernet heisen.

 

Tyngdepunktet ble flyttet mye bak i båten selv når heisen bygde kanskje bare 10 cm akterover. Måtte legge 100 kg bly framme i båten for at den skulle bli brukbar. Skulle jeg gjort samme øvelsen igjen tror jeg det hadde blitt en 150 hk av en sort med lav vekt. Ble en drøm å kjøre med 115 hk V4 i forhold til F250'en.

 

Selv har jeg lært å kjenne min begrensning etter endel episoder med den store motoren. Lei av å ratte imot. Men gøy er det ei stund.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for tipsene gbraen,

 

Jeg tror heis er nødvendig på min båt altså. Mulig det er på grunn av at den er ombygd fra innenbords, men med min motor så er kavitasjonsplata maks ca 5-10 cm over kjølen når den er montert og heist så høyt som mulig.

Jeg har i det siste testet med en litt lavere plassering og med 27" propell. Kjenner at jeg er i ferd med å treffe på plassering (da jeg kjenner at båten løfter seg ut av vannet med rett trimming). Men den begynner litt raskt med Chine Walk, så jeg tror jeg må løfte den litt igjen. Og så må jeg muligens gå ned på propell. Båten er treg ut av vannet og jeg får ikke mer enn rundt 4700 -5000 RPM maks. Har faktisk ikke hatt mer enn 46 GPS knop ennå, så det er litt å gå på..

Link to post
Share on other sites

Min båt hoppet i plan, men klart med en F250 skal den vel gjøre det selv om min propell var en 27". Kunne ha 7-8 stk i båten, null problemer. Fikk 5800-5900 omdr ved fullt trøkk. Teoretisk sett skal vel din 2-takter være enda raskere i plan vel? Jeg har utveksling 2:1, 27" var perfekt. Du har vel utveksling 1.81:1 og skulle hatt noe lettere propell.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...