SigurdS Startet 15.Mai.2013 Del på Facebook Startet 15.Mai.2013 Da er det på tide med en ny tråd Hentet i fjor en Fjordling 17HT. Den var i sin tid ombygget fra innenbords til utenbords og i forholdsvis ok stand. Det viste seg senere at den originale bensintanken i baugen var fjernet grunnet bensinlekkasje og at skummet i "tunnelen" var fullt av bensin. Det gjorde forsåvidt ikke så mye, da planen hele tiden hadde vært å pusse opp båten og forsterke konstruksjonen... Fikk noen fine turer før jeg tok den på land for vinteren.... Fjerning av skum.... Presise målinger og godt forarbeid.. Ikke sant DYM? FERDIG! Støp og forsterkning: Motor og tilbehør er kjøpt inn... Heavy Duty Jackplate: Siste bilde for denne gang, holder for tiden på med en "kjølplate" (ikke på bildet) som skal stive av ytterligere, samt holde det nye gulvet oppe.. Sitér dette innlegget Link to post
DYM Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Gratulerer som medlem i den ekslusive Linge+V6 klubben! Du regner med du kommer opp i plan med 2 i båten? :P Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) Haha, takk Håper det planer på tomgang! Link til kokonspiratør DYM sitt prosjekt.. Blir noen oppdateringer her også fremover tenker jeg https://baatplassen.no/i/topic/80247-enda-en-overmotorisert-wesling-16-ht-prosjekt/ Redigert 15.Mai.2013 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ser ut som et bra prosjekt Hva slags materiale er de forstrekningene du har støpt inn i dørken? Er det en Yamaha 200 du skal ha bakpå? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Hei Fin båt med nydelig og tidløst design.Jeg har selv hatt en Fjordling 18 men 17 foteren er jo mye finere.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Kul båt :) Hadde selv en 17 -sport i en del år. Mange gode minner fra den tiden :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Flott med de som, i tillegg til jobben, tar seg tid til å dele det med andre. På det meste jobbet 600! personer i Fjord og de er en svært betydningsfull del av norsk plastbåthistorie. Det vil bli mange slike restaureringsprosjekter i årene som kommer.. Vi har en unik samling Fjord-brosjyrer i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) Takk for det Bøø, lassepelle og Ingar! Det er flotte og tidløse båter.. Interessante linker Ingar.. Forstod det slik at Fjord holdt til bl.a. i Arendal? Disse båtene fortjener virkelig å bli tatt vare på..! Jeg har hatt mye glede, og ikke minst nytte, av prosjekttråder og da er det bare morro å kunne bidra litt selv. Lars K: Takker, det skal på en 225 Yamaha med nosecone kit og motorheis.. Litt usikker på propell, foreløpig har jeg ingen Materiale som er brukt er helt vanlige papprør (ganske tykke i godset).. Men det er støpt mange lag med forskjellig tykkelse matte oppå.. I tillegg kommer det avstivning i form av en 2x12mm kjølplate i kryssfiner... Planen er å få støpt det som skal støpes i løpet av 1-2 uker.. Det er dessuten mange hull etter uttak til tankfylling, tanklufting, styrekabler osv. osv. som skal tettes forsvarlig.. Redigert 15.Mai.2013 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ville fylt stegelistene med fibersparkel og støypt over mer 4 lag 600gduk.samt 2 lag retningsbestemt duk.Dette kan støypes i ein opreasjon med forsiktighet.Det er ein fordel å rive duken å legge strimler med overlapp Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Digger disse Fjordlingene. Linjene blir aldri umoderne, og skroget er fantastisk. Skal følge med på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 (redigert) Nå har det endelig begynt å skje noe igjen.. I går fikk jeg kappet og "tilpasset" det nye gulvet etter litt om og men. Hadde fått med meg 16mm plate i stedet for 12mm plate, så støtten ned mot kjølen måtte også justeres. Planen er nå å støpe nytt gulv, samt tette det som er av gamle gjennomføringshull osv. på onsdag eller torsdag. Håper da å få slipt ned båten utvendig i løpet av neste uke og så satser jeg på å få den i lakkboksen en gang i løpet av de neste to ukene.. Redigert 11.Juni.2013 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Spent på prosjektet ditt! Har gjort noe lignende selv, motoren min er da noe tyngre enn din, men båten tåler det utrolig bra. Ville ha prøvd både med og uten heis, selv syns jeg heis bare ga negativ effekt og båten ble altfor aktertung med den montert derfor tok jeg den av igjen. Nå veier min motor 274 kg så det kan være det som gjorde utslaget. Hva tror du det blir av fart? Ser guttene i Sverige får 55 med 150 hk, selv får jeg 61. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Jeg er ganske spent selv! Kan det stemme at det ligger noen videoer av Fjordlingen din ute på youtube? I såfall kikket jeg på de i går, virkelig inspirerende! Siden dette har vært en innenbords en gang i tiden, så har jeg ikke vanntunnelen. Det er derfor en god del mer løft akter på båten. Tenkte å begynne med heis, men er åpen for å teste uten også hvis det skulle bli nødvendig. Skal også teste litt forskjellige propeller.. Blir veldig spennende å se hvor mye både pilot og båt takler av hastigheter.. Din ser jo ut til å gå veldig stabilt! Hvis jeg kan nærme meg 60 knop forholdsvis trygt, så må jeg vel si meg fornøyd..! Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Er min som ligger på Youtube. Jeg syns alt over 50 knop er fort. Min går vel ganske stabilt, men tror det har med vekta på motoren å gjøre. Å kjøre på full gass er ei utfordring! Ser en i Sverige som har Mercury XS300 på sin og gjør 82 knop. Det har jeg lyst til å se dokumentasjon på, det høres fryktelig fort ut med denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 50 er igrunnen fort nok ja Når det gjelder den svenske, så var det en reportasje om den i Vi Båtägare.. Der hadde de den i 74 kn på GPS, men med 1000RPM å gå på (legger ved artikkelen).. Det er jo ganske vilt! Er du i mål med båten din? I kveld er planen å få støypt ferdig slik at den blir klar for pussing og lakkering... Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Da er golvet på plass. Bunnen ble ytterligere forsterket med noen ekstra lag tung glassfiberduk, samt retningsbestemt duk, før "kjølpinnen" ble støpt på plass. Nå gjenstår litt liming og sparkling, før båten skal pusses ned...! Under golvet, "kjølpinne" og forsterkning til stoler... "Tunnelen" skal i utgangspunktet være tett, så da er det ikke toppet her.. Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Jøss. Kjentfolk og greier! Skal du ha den i fjorden? Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
gbraen Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Jeg tror ikke jeg vil ha min til å gå noe fortere enn idag. 61 knop med den som er toppfarta er utrolig fort og vanskelig å kjøre med. 57-58 tror jeg er maksfart på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 .. hadde vært veldig interessant å fått prøvd en slik Yamaha TRP motor på en Fjordling - eliminasjon av propellmomentet burde være en kjempefordel mtp. stabilitet i høy fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gbraen Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Enig der, Ivar. Hadde en jeg tenkte kjøpe før jeg kjøpte nåværende motor, men 2-takter er uaktuelt. Greit med gammel forgassermotor, men direkteinnsprøytning er å be om bråk. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Ikke verst Joachim! Jo den, skal på fjorden, men blir nok å ta den med ned i sjøen også..! Jøss. Kjentfolk og greier! Skal du ha den i fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 mulig jeg husker feil, men kom ikke TRP'en først som forgassermotor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SigurdS Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hadde vært interessant å teste noe sånt ivar! Tror også en kan komme langt med en skikkelig preppet propell.. Har såvidt vært i kontakt Winrace Propellers om dette, så det blir spennende å få testet ut! .. hadde vært veldig interessant å fått prøvd en slik Yamaha TRP motor på en Fjordling - eliminasjon av propellmomentet burde være en kjempefordel mtp. stabilitet i høy fart Hehe, 61 knop er mer enn nok ja Jeg tror ikke jeg vil ha min til å gå noe fortere enn idag. 61 knop med den som er toppfarta er utrolig fort og vanskelig å kjøre med. 57-58 tror jeg er maksfart på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-yamaha-150-trp Ifølge denne testen har motoren 3 forgassere, og kom i 1997. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 jepp, skikkelig propell og rigging er nok ekstremt viktig når man begynner å nærme seg 60 knop. Kjenner en som hadde en forgasser-TRP på en gammel buster magnum, han smadret undervannshuset på den, jeg sjekket da med en av yamaha guruene på iboats som da mente at han kunne sette på et vanlig uv hus. Da burde man jo også kunne montere et TRP hus på f.eks en 200hk...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.