Jump to content

Prosjekt: Fjordling 17HT


SigurdS

Recommended Posts

Da er det på tide med en ny tråd :smiley:

 

Hentet i fjor en Fjordling 17HT. Den var i sin tid ombygget fra innenbords til utenbords og i forholdsvis ok stand. Det viste seg senere at den originale bensintanken i baugen var fjernet grunnet bensinlekkasje og at skummet i "tunnelen" var fullt av bensin. Det gjorde forsåvidt ikke så mye, da planen hele tiden hadde vært å pusse opp båten og forsterke konstruksjonen...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Fikk noen fine turer før jeg tok den på land for vinteren....

 

bilde



Fjerning av skum....

 

bilde

 

bilde

 

Presise målinger og godt forarbeid.. Ikke sant DYM? :smiley:

 

bilde

 

FERDIG!

 

bilde



Støp og forsterkning:

 

bilde

 

bilde

 

bilde



Motor og tilbehør er kjøpt inn... :smiley:

 

bilde

 

Heavy Duty Jackplate:

 

bilde

 

bilde



Siste bilde for denne gang, holder for tiden på med en "kjølplate" (ikke på bildet) som skal stive av ytterligere, samt holde det nye gulvet oppe..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det Bøø, lassepelle og Ingar! Det er flotte og tidløse båter.. :smiley: Interessante linker Ingar.. Forstod det slik at Fjord holdt til bl.a. i Arendal? Disse båtene fortjener virkelig å bli tatt vare på..! Jeg har hatt mye glede, og ikke minst nytte, av prosjekttråder og da er det bare morro å kunne bidra litt selv.

 

Lars K: Takker, det skal på en 225 Yamaha med nosecone kit og motorheis.. Litt usikker på propell, foreløpig har jeg ingen :smiley: Materiale som er brukt er helt vanlige papprør (ganske tykke i godset).. Men det er støpt mange lag med forskjellig tykkelse matte oppå.. I tillegg kommer det avstivning i form av en 2x12mm kjølplate i kryssfiner...

 

Planen er å få støpt det som skal støpes i løpet av 1-2 uker.. Det er dessuten mange hull etter uttak til tankfylling, tanklufting, styrekabler osv. osv. som skal tettes forsvarlig..

Redigert av SigurdS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har det endelig begynt å skje noe igjen.. I går fikk jeg kappet og "tilpasset" det nye gulvet etter litt om og men. Hadde fått med meg 16mm plate i stedet for 12mm plate, så støtten ned mot kjølen måtte også justeres. Planen er nå å støpe nytt gulv, samt tette det som er av gamle gjennomføringshull osv. på onsdag eller torsdag. Håper da å få slipt ned båten utvendig i løpet av neste uke og så satser jeg på å få den i lakkboksen en gang i løpet av de neste to ukene.. :smiley:

 

bilde

Redigert av SigurdS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spent på prosjektet ditt! Har gjort noe lignende selv, motoren min er da noe tyngre enn din, men båten tåler det utrolig bra. Ville ha prøvd både med og uten heis, selv syns jeg heis bare ga negativ effekt og båten ble altfor aktertung med den montert derfor tok jeg den av igjen. Nå veier min motor 274 kg så det kan være det som gjorde utslaget.

 

Hva tror du det blir av fart? Ser guttene i Sverige får 55 med 150 hk, selv får jeg 61.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske spent selv! Kan det stemme at det ligger noen videoer av Fjordlingen din ute på youtube? I såfall kikket jeg på de i går, virkelig inspirerende! :smiley:

 

Siden dette har vært en innenbords en gang i tiden, så har jeg ikke vanntunnelen. Det er derfor en god del mer løft akter på båten. Tenkte å begynne med heis, men er åpen for å teste uten også hvis det skulle bli nødvendig. Skal også teste litt forskjellige propeller..

 

Blir veldig spennende å se hvor mye både pilot og båt takler av hastigheter.. :wink: Din ser jo ut til å gå veldig stabilt! Hvis jeg kan nærme meg 60 knop forholdsvis trygt, så må jeg vel si meg fornøyd..!

Link to post
Share on other sites

Er min som ligger på Youtube.

 

Jeg syns alt over 50 knop er fort. Min går vel ganske stabilt, men tror det har med vekta på motoren å gjøre. Å kjøre på full gass er ei utfordring!

 

Ser en i Sverige som har Mercury XS300 på sin og gjør 82 knop. Det har jeg lyst til å se dokumentasjon på, det høres fryktelig fort ut med denne båten.

Link to post
Share on other sites

50 er igrunnen fort nok ja :smiley: Når det gjelder den svenske, så var det en reportasje om den i Vi Båtägare.. Der hadde de den i 74 kn på GPS, men med 1000RPM å gå på (legger ved artikkelen).. Det er jo ganske vilt!

 

Er du i mål med båten din?

 

I kveld er planen å få støypt ferdig slik at den blir klar for pussing og lakkering... :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da er golvet på plass. Bunnen ble ytterligere forsterket med noen ekstra lag tung glassfiberduk, samt retningsbestemt duk, før "kjølpinnen" ble støpt på plass. Nå gjenstår litt liming og sparkling, før båten skal pusses ned...!

 

bilde

 

bilde

 

Under golvet, "kjølpinne" og forsterkning til stoler...

bilde



"Tunnelen" skal i utgangspunktet være tett, så da er det ikke toppet her..

Link to post
Share on other sites

.. hadde vært veldig interessant å fått prøvd en slik Yamaha TRP motor på en Fjordling - eliminasjon av propellmomentet burde være en kjempefordel mtp. stabilitet i høy fart

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å teste noe sånt ivar! Tror også en kan komme langt med en skikkelig preppet propell.. Har såvidt vært i kontakt Winrace Propellers om dette, så det blir spennende å få testet ut!

 

.. hadde vært veldig interessant å fått prøvd en slik Yamaha TRP motor på en Fjordling - eliminasjon av propellmomentet burde være en kjempefordel mtp. stabilitet i høy fart

 

bilde



Hehe, 61 knop er mer enn nok ja :smiley:

 

Jeg tror ikke jeg vil ha min til å gå noe fortere enn idag. 61 knop med den som er toppfarta er utrolig fort og vanskelig å kjøre med. 57-58 tror jeg er maksfart på skroget.

Link to post
Share on other sites

jepp, skikkelig propell og rigging er nok ekstremt viktig når man begynner å nærme seg 60 knop.

 

Kjenner en som hadde en forgasser-TRP på en gammel buster magnum, han smadret undervannshuset på den, jeg sjekket da med en av yamaha guruene på iboats som da mente at han kunne sette på et vanlig uv hus. Da burde man jo også kunne montere et TRP hus på f.eks en 200hk...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...