Gespen Startet 15.Mai.2013 Del på Facebook Startet 15.Mai.2013 Har en fremtredene diesel lukt i båten min, tidligere eier har fylt diesel på tanken med en slange som ikke var helt tett. Har tatt ut tank, vasket og byttet alle treplater som var diesel på,men det er et rom fra under tanken som går også under beddingen til motor som jeg ikke for rengjort skikkelig, er det noe luft frisker eller annen enkel løsning som anbefales, det er ikke mye diesel lukt, men det henger litt i klærne, puter osv, og kona liker det ikke. Selv kaller jeg det båt lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Kanskje dette kan funke? http://www.airsponge.no/index.php?id=2 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 lukta må du få ut. ellers setter det seg i klærne i lang lang tid. Det lukta en del i min også da jeg overtok den og ting jeg tok ut av båten for ett år siden, ved overtakelse, lukter enda. Jeg har vasket grundig overalt der jeg kommer til. Kjølsvinet er gullende rent. Byttet skum og vasket alle putetrekk, -og det var da det virkelig ble tilnærmet luktfritt. Det sitter mye lukt i skumgummien. Brukte for øvrig gamle, men pene, overmadrasser til dette. Vask alt treverk med grønnsåpe, vask også inni skuffeseksjoner/ baksidene. Hos meg hadde det samlet seg noe gele/ gjørmeaktig oljegreier helt bakerst i kjølen sammen med to lensepumpeslanger . Tror det var gammel grease fra akslingen som har dryppet over 30 år samt noen dråper diesel og olje ved hvert olje og filterskifte. Fin næring til dieseldyr. Du har en skikkelig vaskejobb foran deg med salo og klorin. ta på oppvaskhansker og bytt vann ofte nok. Når kona sier det lukter, så er det fare for at hu ikke vil bli med etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Kan du borre hull for å drenere vannet videre ned til kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Har lest at å drysse på kaffe kan være effektivt, om ikke annet så lukter i alle fall kaffe bedre enn diesel. Men det klart beste er å vaske vekk alt av dieselrester da, så forvinner lukten helt av seg selv. Hvis dette er umulig, ville jeg ha prøvd kaffe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Eddik tar lukt effektivt. Prøvde alt mulig da forrige eier hadde sølt diesel på en madrass. Eddik reddet madrassen i stikkabinen. Har du søl i et lukket rom så er det bare og borre et lite hull og bruke oljesugeren for og få opp dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 jeg er temmelig sikker på at uansett hvilket kjerringråd som brukes for å trekke ut lukter, kamuflere eller dufte, så gir det seg ikke før kilden til lukt er borte. Eimen av blanding mellom diesel/ båtlukt og dofrisk/ kaffi/ eddik er ikke god heller. Innredning, kjøl, hulerom, baksiden av innerliner etc må vaskes og rengjøres så godt som mulig, helst flere ganger i løpet av sesongen. Nye lekkasjer, søl og drypp må stoppes eller tørkes bort regelmessig. Bytt gjerne også motorromsisolasjon. Husk at dersom den er guffen, missfarget, sotet mm så blir det en god kilde til lukt når motorrommet gjerne blir 40-50 grader ved gange. Jeg vasker motorrommet, kjøl, og der jeg kommer til, regelmessig og skal ta det minst en gang i måneden. -men så er det jo også en 30 år gammel båt. Jeg har brukt avfukter i båten i høst, vinter og vår. DD8L. Den har også ioniserende filter som dreper bakterier og nøytraliserer luktpartikler. Det er viktig å ha god gjennomlufting, eller avfukter, når en vasker så grundig som det må gjøres. Fuktigheten må også tørke ut og luftes bort. Ellers kan du få jordslag, mugg. Kondens på overflater gir over tid lakkskader på treverket. Se også etter fukt bak skrogtrekket ditt. Du skal ikke se bort ifra at også der sitter det mye lukt. -og da snakker vi om å rive det bort og legge nytt. Sett nesa de borti trekket og vurder. Prøv å ta litt løs rett under rekkestøttene dine og kjenn etter fukt. og når vi kommer til dette, så snakker jeg av erfaring. Lukta mi forsvant endelig helt etter å ha revet bort alt gammelt skrogtrekk, inklusivt noen finerplater som var trukket med skrogtrekk. Egentlig syntes jeg ikke at det luktet så mye. Men når jeg nå lukter på gamle ting som skal kastes, som har ligget i en garasje i ett år, så kjenner jeg godt hvor Jæ..lig det luktet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Prøv med vaniljesukker. Jeg har kjørt fersk fisk med lastebil. Med dårlig dørk inne i skapet. Så kjørte jeg mitt eget flyttelass senere på dagen. Etter å ha drysset to bokser med vaniljesukker i skapet. Det ble ikke noe fiskelukt i møblene. Det har og vært benyttet mot diesellukt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Festina Lente IV Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg har brukt avfukter i båten i høst, vinter og vår. DD8L. Den har også ioniserende filter som dreper bakterier og nøytraliserer luktpartikler. Jeg hadde ved et uhell en diesellekkasje i fjor høst. fikk tettet, og lenset ut dieselen fra motorrommet, brukte absorbssjons puter for å ta opp resten av oljen, vasket etter med såpe og vann, men diesel luktet det fortsatt om bord. Etter at tilsvarende maskin som Eureka henviser til hadde stått på i noen dager var lukten borte, og kom ikke tilbake når den ble slått av igjen. Veldig bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
jabra Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg har hatt godt resultat med å plassere ut godt med tørrballer - etter at selve sølet er fjernet. De fjerner også lukt. Ellers har firma som driver med skadebegrensning kanskje gode råd å komme med, og som regel noe lurium på lager som kan kjøpes. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ring skadeservice firma, mange av disse driver med oljeskader, og har diverse kjemikalier/biokjemi du kan kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Vask godt med varmt vann og zalo, det løser opp olje og diesel godt. En drillpumpe er fin til å både spyle såpevannet rundt og til å pumpe ut dritten med. Pampers kan du bruke til å suge opp siste skvetten med vann, den fungerer knallbra på andre steder enn barneromper også Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Eg har også hørt om vaniljesukker ! Det finnes maskiner man kan leie. Ozonrensing, - men de er vist harde mot gummi, og då er det utelukket i båt. Eg har også lurt på om eg skulle prøve å få litt friskere luft i båten. 30 år gammel innredning... det er litt campingvognlukt føler eg, iblandet litt diesel . Men eg har ikkje brydd meg ennå fordi eg er skeptisk til kjemikalier mot aluminiumsskrog .. Og ein del plasser er det ikkje mulig å komme til, så der må eg evt sprøyte med en blanding av noko.... Så egentlig er det samme dillemma som Gespen, men veit nokon av dei som har tipsa her... Hvordan eddik og klor er feks i forbindelse med aluminium- skrog? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
liberty Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg ser at du bor i Bergen. Du kan få låne en ozon generator av meg Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Eg fikk høre av et rengjøringsfirma at slike generatorer var ugunstig for gummi. Nokon kjennskap til det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Astor Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) Vaske vaske vaske. Eneste som hjelper. Har til test tre ioneapparater som tar lukt. Kommer i Båtens Verden i neste nummer. Har ikke lukt i egen båt så jeg lånte ut to av dem på helgens trawlertreff. Fikk tilbakemelding at selv baconlukta forsvant. He he. Begge vil kjøpe et slikt apparat som går på 12/230 volt. Under tusenlappen. Redigert 15.Mai.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gespen Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Takker for gode svar, ser ut som jeg må ta ut tanken igjen, og prøve og få spylt/tørket vekk diesel gørret under beddingen før jeg prøver noe annent Takker for tilbudet liberty, hadde vært fint og prøvd ut ozon generatoren etter jeg har vasket og skiftet skrog trekket(sukk) mye arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 (redigert) hehe, det luktet av skrogtrekket også ja? :) Da kan du like godt isolere skroget også da :) -når du først er i gang. om du trenger litt inspirasjon... her er min prosjekttråd. https://baatplassen.no/i/topic/91398-comfort30-mitt-prosjekt/ Redigert 15.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.