Jump to content

Mercury 60 HK 4-takt 2003-mod. ujevn gange

aejk

Recommended Posts

Båt m/motor ble tatt opp høst 2011. Motor rengjort og kjørt i ferskvann for båt ble satt inn for vinterlagring (tørt lagerlokale). Våren 2012 ble båt sjøsatt hvor motor gikk fint på lavt turtall, men da jeg gav gass (> 2500 omdr. ca.) begynte motor i "fuske" i form av nøkking. Fikk også lyd-alarm. Virket som motor ikke fikk nok bensin. Brukte bensin fra forrige høst (ca. 4/5-del full på original plasttank). Prøvde selv å skifte ett av bensinfilterene samt slange m/belg fra bensintank til motor. Hjalp ikke. Hadde deretter båt inne på merkeverksted i hele fjor sommer. De har lest av feilkode som vissnok ikke gav eksakt svar, prøvd bytte av impeller, drenert høytrykkspumpe, skiftet bensinfilter nr. 2, prøvd å logge bensintrykk m/måler (uten feilmld.). Verkstedet prøvekjørte motor/båt på sjøen 3-4 ganger uten å få utbedret feil og måtte derfor sette båt i vinteropplag uten å ha fått utbedret feil.

I følge verksted er det 2 sannsynlige årsaker igjen: høytrykkspumpe eller datakort (ECM?). Begge deler er kostbare, og i følge verksted må jeg betale for komponent-bytte selv disse ikke skulle være årsak til problem. Vet heller ikke om jeg kan stole på at det er korrekt at problemet er knyttet til en av disse to feilkildene, og i verste fall må bytte 2 komponenter uten resultat. Motor har tidligere fungert feilfritt og har ikke vært reparert, og har vært godt vedlikeholdt.

Har ellers hørt at (bl.a.) Suzuki har en sikring som slår ut ved høyt turtall på tomgang, og at denne av og til får feil (dvs. tror motoren ikke er i gir og slår inn). Har også sett problem av tilsvarende type feil på bl.a. Mariner-motor her på baatplassen.no.

For meg er det uansett påfallene at feil har oppstått under vinterlagringen. Har liten kompetanse på båtmotorer og er rimelig fortvilt over å ha mistet en hel sesong allerede, og uten å ha noe konkret å forholde meg til. Noen som kan hjelpe med råd?

Det ligger en turtallsperre på 2000rpm på disse motorene, og det kan være flere årsaker til at denne aktiveres, men dersom det også er lydalarm er det som regel lavt oljetrykk eller varmgang.

Det er innlysende, så det er sikkert sjekket, men det er nok olje på motoren, og oljetrykksmåleren er sjekket og virker?

Sjekket plugger og ledninger (er dette en EFI motor? Jeg regner med det ikke er det).

Ellers kan det være coil, stator, ECM osv. men det meste av dette burde være rett frem for et verksted å måle (bortsett fra ECM'en), så det er vel i orden?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...