BOBO II Startet 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2013 (redigert) I dag fikk jeg endelig to nye bytte turboer fra Turboservice Skien. Skal ned i båten nå og begynne med avmontering av de gamle. Er det noe en bør passe på før og etter. Anser at dette er en noen lunde enkel sak. For de som har gjort dette før er jeg takknemlig og ydmyk for gode tilbakemelding på hvordan dere gjorde jobben. Grugleder meg til og begynne Redigert 15.Mai.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BjornLie Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Kjenner ikke TAMD71B, men på 40 serien så er turboen montert slik at man må tappe kjølevannet for å unngå at det kommer kjølevann inn i eksosmanifolden og videre inn i sylindrene. Muligens samme utfordring på TAMD71B. Har du service manualen til motoren? Det bør stå prosedyre der. Et annet viktig poeng er fylle godt opp med olje der oljarøra fra motoren mater turboen med olje slik at det er rikelig med olje i lagra ved oppstart. Mao desto viktigere at man drar en stund på starter med stoppknappen inne slik at man får fordelt godt med olje til turboene. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
BOBO II Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Hei Viking fikk beskjed om og gjøre akkurat det du sier tappe ned vann og fylle opp med olje i huset på turbo slik at det er fult opp ved start. :-))) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
oivindg Svart 15.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2013 Dumt spørsmål kanskje, men vil turboen snurre noe særlig på tomgang? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Den vil snurre rundt med relativt godt turtall, men ikke nok til at den lader noe. Kan forholdsvis lett holdes igjen med fingrene under oppstart (anbefales ikke om man mister taket). Redigert 16.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Så den snurrer fort nok til at smøring er kritisk fra første sekund? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
sap_2000 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 I utgangspunktet, ja, men den har oljefilm fra forrige gange, så de få sekundene etter oppstart gjør ingenting. På en turbo som har vært demontert, ville jeg først smurt og så fått olje gjennom kanalen manuelt først. Kan også gjøres ved og dra på starteren samtidig som stoppknapp holdes inne til du ser oljetrykkmåleren bevege seg. Og litt til. Har du ikke stoppknapp på dashbordet, så se etter manuell stoppknapp eller hendel på motoren. Har du hatt ut turboene? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) Turbo på BB Motor fikk jeg ut i går, men turbo SB side er det så trangt at jeg måtte gi popp i sent i går kveld. måtte lage noe verktøy slik at jeg kommer i mellom turbo og Kompressorhuset for og løsne på returrøret for olje. Som en kan se her så er det ganske så mye olje. kast er det også i aksling. var på tide med et skifte nå ja Ikke pent her på tide og få bort litt rust på girkasse og male opp med litt ekte volvo lakk En sjekk på eksos-krøken ga ikke noe positiv følelse. Som en kan se er det rustet bort en del av den indre rører for eksosen i krøken ikke ser det noe bra ut heller, mye koks og sot. får søke litt på ebay om det finnes et alternativ der. Ny turbo klar for montering Måttegi meg sent i går kveld fikk ikke ut Pinnjebolten fra gammel turbo. fant ut at det ikke var noe vits og prøve og få disse ut med fare for og ødelegge gjenger. Har besøkt Lasa i dag og kjøpt alle pakninger nye pinnjebolter. Har bestemt at i dag skal begge turboer på plass helge tur på lørdag etter 17 mai feiring Redigert 16.Mai.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
cosmic Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Om du finner eksosbend på e-bay,er jeg takknemlig om du kan si hva du må betale for dem. Trenger et til en 70motor jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Begge turboer på plass natt til 17 mai. Første prøvetur ble ikke gjort før pinseaften men alt surret som det skulle. Et lite minus gjenstår forsatt må kanskje ta ut den ene turboen pga en liten eksos lekkasje i overgangen til eksos manifolien Nytt mot gammelt er ikke alltid lett og få til selv med noe plansliping kanskje en annen type pakning ?? Noen som har et forslag hva som kan brukes som erstatning for original kit som fulgte med turboer. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.