Jump to content

Hvor ofte tar dere service på varmeapparatet?


bc45

Recommended Posts

Når har min Eber D4 stått i båten siden den ble levert i 2008, men den funker fremdeles. Teller nå på knappene mtp å bytte glødeplugg, men er ikke sikker. Hva er det verste som kan skje uten prevantivt vedlikehold, egentlig? At varmeren ikke starter?

Link to post
Share on other sites

I forrige båten hadde jeg en Eber D4, og den trengte service 2 ganger på 5 år. Ene gangen rensing av brennkammer, og bytte av glødestift. Andre gangen måtte viftemotoren byttes. Nå må det sies at den hadde rimelig mange driftstimer, da vi ligger på rundt 70 overnattingsdøgn i året, og mange på vinter og høst.

Når båten ble solgt, var det atter på tide med rensing og bytte av eksosslange. Vi er av dem som kjører varmeren døgnet rundt i den kalde årstiden....;-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Skifter gjerne gitter 1 gang i året, dette fordi varmeren går mye på lav effekt, gitteret soter ned og jeg er sløv til å brenne det rent før jeg stenger varmen for kvelden. Gitter koster ikke all verden og det er fort gjort å skifte.

Skiftet glødeplugg i fjor men det var ikke nødvendig så jeg har den gamle som reserve.

Varmeren er en Eber D5 fra 2008 og går mange timer vår og høst.

Link to post
Share on other sites

Hva risikerer man? Unnlater man å bytte olje på motoren, så økes slitasjon. Dropper man å ta båten på land, gror den ned under, og sinken er til slutt borte. Men hva er egentlig risikoen ved å ikke bytte glødeplugg og gitter på en dieselvarmer?

Link to post
Share on other sites

Om man ikke har 801 kontrollen der man selv kan lese ut og slette feilkoder må man til verksted med varmeren for å få den igang etter glødestiftbrudd. Har man 801 og en fornuftig installasjon av varmeren tar det fem minutter å bytte.

 

Men med dårlig sil og glødestift som er slitt, men ikke brutt, soter varmeren og det kan gi andre feil som er værre å fikse, feks nedsotet brennkammer

 

Service=forebyggende vedlikehold :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Monterte min Eber D4 i 2004. Har gått mye hver sesong siden fra påsketider til november. Ikke byttet en eneste del på den. Og den fungerer som den skal ennå ( bortsett bra dårlig kontakt i år i en plugg, men det var min skyld...) Kommer ikke til å bytte noe på den før den stopper. Har gitter og glødeplugg i backup.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg må nok innrømme at Bittelitens prosedyre for forebyggende vedlikehold ikke gjennomføres hos oss. Dermed ble det en innlevering og gjennomgang hos leverandør for et par år siden, og nå fungerer systemene godt. Det ligger en del gode forsetter for hva som skal innføres av prosedyrer når jeg blir pensjonist....

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...