Jump to content

TV over 3-4G fremfor rikstv, noen som har prøvd?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Skal ikke debattere alle løsninger, men ser ihvertfall i vårt tilfelle at nå er vi der vi tenkte om fremtidig TV-bruk i båten:

 

Ettersom vi allikevel har Altibox hjemme med AppleTV, kan vi nå ha tilnærmet samme utvalg i båten uten annen kostnad enn datatrafikk. Netflix, HBO og alle kanalene som har blitt åpnet hos Altibox via app...

Andre leverandører har sikkert samme muligheter. En ting er sikkert; båtsesongen 2017 inneholder endringer innen roaming. Spørsmålet er bare hvor billig vi klarer å få "nok" datatrafikk :)

Link to post
Share on other sites

Et lite tips når en drar med alle mulige wifidingser til båten; jeg pleier å sette opp wifisona på egen mobil (med billig data) identisk med wifirouteren hjemme. Da kobler alle dingsene i båten automatisk opp på den. 

 

Slik gjør vi det også, og har gjort det i de siste årene. Mobilen min blir hotspot som de andre kobler til straks vi kommer i bil eller båt. Vi abonnerer på Netflix og Viaplay, NRK er gratis. Nå når det er "Roam Like Home" funker jo dette greit når vi er i Sverige også.

 

Vi har valgt å ha et abonnement hos Telia(tidligere Netcom) og et hos Telenor. Rett og slett for å ha best mulig dekning. Jeg har Telia og størst datapakke, og min kone har Telenor og de brukes som backup ved behov. Når datapakken er nært oppbrukt får jeg en sms om det og bare svarer på den for å få mer datatrafikk, det eneste de krever i retur er litt penger. Har funket veldig bra for oss. Ungen ser så mye TV hun vil i båten og har noe å ty til når ting blir kjedelig for henne.

 

En annen bonus med det er jo alle kartprogrammene som vi har tilgang på. Det er gøy for pappa å leke med. Mamma er kjedelig og leser bøker på nettbrett.

Vi droppet forsåvidt helt TV-abonnement for ca. 10 år siden og har hatt det veldig bra med kun online TV.

Link to post
Share on other sites

Litt forsiktig kan jeg anbefale denne.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=612701

Tiltredes. Har også Slingbox mot en Grundig tuner med RiksTV kort. Opplever at det oftere er bedre 3G/4G dekning enn det er DVB-T dekning. Og så er det knas å kunne se norsk TV I utlandet også ;)

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en Chromecast og plugga bak i TVen. Kjempefin liten sak som henger bak på TVen uten å måtte ha egen strømkabel eller noe. Så sender vi video fra Netflix, C-More, Viasat, NRK appen og mye mer fra mobil eller netbrett.

 

RiksTV har vi ikke sagt opp da ungene liker å se på Disney, men vi har den bare på 6 kanaler eller noe slikt. Ofte er det bedre 4G enn TV signal så streaming er å foretrekke. Vi har Netcom i Oslofjorden og det fungerer godt. Vi velger Netcom (nå Telia) fordi Telenor ikke har dekning på hytta. Har også kjøpt en liten Zyxel 4G router som vi tar med oss når vi er i båten eller på hytta. Huawei har også lignende. 

 

Er ikke lenge før vi dropper RiksTV og har bare NRK kanalene på antenne. :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Vi har droppet Riks-TV til fordel for nett-TV om bord. Vårt oppsett er en vanlig LED-TV fra Grundig som går på 12 volt. I den står det en Chromecast (379,- på Clas Ohlson). Mobilen og nettbrettet er koblet opp mot denne. Så caster vi over NRK Nett-TV, TV2 Sumo, Viafree, Netflix og Youtube. Fungerer helt fint, men HD-TV krever mye båndbredde. Siden vi bor om bord, har vi gått for Telia 200 GB/mnd til 799,-. Det har vi fremdeles ikke greid å bruke opp på en måned (6,5 GB per dag). Farten er ca 35-40 Mbps. Alle mobiler, PC-er og nettbrett er koblet til miniruteren som er koblet opp permanent i salongen.

 

bilde

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Apple TV boks er nevnt. Fungerer fint i båt. Hvis man har TV ombord med HDMI inngang kan man kjøpe en overgang fra Ligthning til HDMI. Da kan iPad med NRK app levere signaler til TV med godt resultat.

 

Vanlig hdim utgang på eppleboksen her hjemme i hvertfall, dvs vanlig hdmikabel til tven. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Så caster vi over NRK Nett-TV, TV2 Sumo, Viafree, Netflix og Youtube. Fungerer helt fint, men HD-TV krever mye båndbredde.

 

På flere/alle av disse tjenestene kan du begrense båndbredden og med et 32" (?) tv trenger du knapt HD oppløsning til vanlig tv-bruk. 

 

Mye å spare og lite å tape på å sette ned kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

På flere/alle av disse tjenestene kan du begrense båndbredden og med et 32" (?) tv trenger du knapt HD oppløsning til vanlig tv-bruk. 

 

Mye å spare og lite å tape på å sette ned kvaliteten.

Er vel kanskje beste tipset på lenge Pinkvin! :) Må innrømme at jeg ikke tenkte over det, men mulig å kutte mye trafikk. Dette vil variere for forskjellige strømme-tjenester, men ser at Netflix sier: vanlig SD rundt 0,7GB pr time, HD rundt 3GB! Sikkert teoretisk dette, men god pekepinn.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er vel kanskje beste tipset på lenge Pinkvin! :) Må innrømme at jeg ikke tenkte over det, men mulig å kutte mye trafikk. Dette vil variere for forskjellige strømme-tjenester, men ser at Netflix sier: vanlig SD rundt 0,7GB pr time, HD rundt 3GB! Sikkert teoretisk dette, men god pekepinn.

 

Ikke alltid like enkelt å finne ut hvor man justerer, men Netflix og nrk har jeg noenlunde kontroll på. En annen mulighet er å slå av 4G og kjøre på 3G, hvis det gir nok kapasitet der du er. 

 

Å ha "uendelig" kapasitet med god 4G gjør også at en "plutselig" kan ha brukt vanvittig mye datatrafikk, særlig når en streamer osv. 

Link to post
Share on other sites

Kommer ihvertfall til å få erfaring neste år. Ny AppleTV på oss i båten, men venter med valg av router og abonnement. Tror det skjer forandringer fremover med tanke på leverandører/pris.

Er nok å lurt å "strupe" inn og klare seg uten HD hvis man kan, tror ikke opplevelsen er veldig forskjellig på en enkel Finlux TV... Hva som faktisk påvirker appene man bruker vil jeg forsøke meg frem litt. Oppløsning kan begrenses på AppleTV, appene selv kan justeres og router/tlf som du er inne på...

 

Husker et par år tilbake hvor jeg regelrett dreit meg ut; streamet Harry Potter med ungene, dagen etter kom varselet for sent fra operatør...endte på over 3000,- den måneden :(

Link to post
Share on other sites

Et lite tips angående mobilbruk og båndbredde.   Dersom en bruker AppleTV direkte for å streame f.eks. NRK eller TV2 så kan en risikere å streame med opptil 5 mbps (ca 2,2 GB i timen).  CMore bruker opptil 8 mbps for HD sendinger (4 GB i timen).  Men dersom en streamer fra en iPhone/iPad og bruker Airplay for å vise innholdet på skjermen så benyttes maks 2,5 mbps  (ca 1,1 GB i timen).  

 

NRK, TV2Sumo, DPlay, Netflix og Viaplay vil alltid, når en kjører disse app-ene direkte fra AppleTV, benytte så høy båndbredde som mulig.  I Netflix kan en endre dette i profilen (ikke bruk AUTO men velg standard kvalitet og en benytter da ca 0,7-0,8 GB per time).  Bruker du PC kan en sette kvaliteten på både Viaplay, NRK, TV2Sumo og Dplay.  Da får en "flere timer per GB med data".

 

Endrer en bitstrømmen så vil selvsagt kvaliteten på bilde bli dårligere (SD vs HD) men det er som regel mer enn godt nok på en 20-24" skjerm i en båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...