Saltværingen Startet 15.Mai.2013 Del på Facebook Startet 15.Mai.2013 Jeg har lagt merke til at propellen på min Yamaha 50 ser ut til å være utsatt for en viss slitasje. Lakken slites av og det ser nesten ut som metallet tæres. Det er likt på alle 3 bladene. Propellen har vært i bruk 4-5 sesonger, så det er ikke mye som forsvinner hvert år. Er dette bare normal slitasje, eller er det noe som jeg bør gjøre noe med? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Kan se ut som kavitasjon, men skulle gjerne sett et bedre nærbilde av skaden. Aluminium er ikke særlig motstandsdyktig mot kavitasjon. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Monaco 27 Fly Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ja, ligner veldig på kavitasjon. Dette er ikke uvanlig på aluminiumspropeller, spesielt på litt raske båter, og med stor stigning på propellen. Det oppstår ved at det dannes et undertrykk på baksiden av propellen. Dermed dannes det gassblærer der. Disse gassblærene går over til væske igjen ekstremt hurtig (de imploderer). Når det skjer, oppstår det et voldsomt trykk, som da slår løst litt lakk og/eller metall fra propellvingen. Beste løsningen for å unngå dette er å bytte til stålpropell, da de er mye mere motstandsdyktige mot dette. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 15.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Vet ikke om dette bildet er bedre. Uansett: dersom det er kavitasjon, er det noe jeg kan eller bør gjøre noe med? Takk Monaco! Jeg får kanskje vurdere å investere i stålpropell etter hvert. Men jeg tror ikke slitasjen er så stor at det er noen fare denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Jeg hadde samme problemet på min gamle båt. Hos meg oppstod dette allerede etter ett eller to år. Jeg slipte vekk all lakken, og sparklet igjen porene i aluminiumen (slipte selvfølgelig overflaten på sparklet til det akkurat gikk i ett med overflaten på aluminiumen). Deretter la jeg propellen i en gammel stekeovn, varmet den til 50-60 grader, og grunnet og lakkerte den (varmet den på nytt mellom grunning og lakkering). Dermed bremset jeg utviklingen kraftig. Nå var kavitasjonen nødt til å "banke vekk" sparklet først, før den fikk tak på aluminiumen, og det klarte den som regel ikke i løpet av en sommer. Men så vidt jeg kan se av bildet ditt, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for denne sesongen nei. Men en annen negativ side av tæringen, er at propellen blir mindre glatt, og dermed stjeler fart og kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.