Jump to content

Side power 55s - rar feil..


k-line

Recommended Posts

Hei, jeg er den lykkelige eier av en sidepower 55s. Merkelig feil har oppstått:

 

Sjøsatte båten i dag. Har i forkant sjekket at thrusteren virker begge veier. Fylt på riktig olje (den var tom..). Byttet sinkanode foran som medførte at jeg måtte bytte propell - identisk som tidligere. Årsak til byttet: Sinkanoden satt helt fast og jeg kom til å skade propellen under prosedyren. Den virket altså begge veier etter dette. Båten ble sjøsatt og thrusteren virket bra i 3 sekunder. Deretter lagde den betydelig mindre lyd og gir nærmest ingen kraft noen av veiene. Men propellen går altså rundt. I tillegg sjekket jeg at alt var intakt da jeg dykket. Demonterte propellen under vann og fikk i samme seanse smørt med fett. (hadde glemt det da den var på land). Kom ingen luft ut så alt er tett.

Fikk min far til å thruste begge veier mens jeg dykket, og den virker begge veier, men nesten ingen kraft. Hva kan være galt?

 

Mvh Espen (Kr.sand)

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo skyldes flere ting - dårlig spenning på batteri, tynne kabler o.l., men i mitt tilfelle - en SP 75 som mistet kraften etter få sekunder - var det rett og slett dårlig kontakt på børstene.

Jeg tok ut motoren, hjem på benken og tok ut en og en børste. Filte vekk litt oksydering og smurte opp. Monterte motoren igjen og trusteren var som ny.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at den skal slure på akslingen da det er en metallpinn på akslingen som går inn i plastkopp. Det er umulig synes det for meg. Den skal være montert korrekt. Eneste er at jeg ikke ha tatt på locktite på siste skruen, men den sitter. Sjekket dette under vann. Og alt så bra ut på demontering. Heller mot første svar selvom jeg ikke skjønner så mye av det.. Kan dette gjøres mens båten er på sjøen?



Takk for raske svar. Ja kan jo være noe elektrisk, men som sagt går propellen rundt begge veier. Batterier har 14 V. Skal også sjekke foran. Det rare er at den fungerte en kort stund på vann (3 sek) før den ga betydelig mindre lyd fra seg og nesten ingen kraft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...