Jump to content

Dårlig effekt mercury 10 viking 2006 mod

Smartrib330

Recommended Posts

Ja, det kan hende det er noe galt med Vikingen, det er en ganske kraftig 10/15 Hk med ganske bra slagvolum... men når det er sagt så er Sunwin en meget lettdrevet og rask båt (dersom vi snakker om de gamle norske Sunwin speedbåtene) og jeg ser ikke helt bort fra at den kan være litt raskere enn enkelte rib'er med 15 Hk bakpå...

Jupp, mål med gps. Husk at for å omregne fra km't til knop deler du kmt på 1,852. Hvis den går under 20 knop bør du kanskje sjekke hvordan propell du har. hadde 9 1/4 x 11 tommer selv, ser for meg at du må ha 11 tommer du også. hvis den fortsatt ikke går over 20, da kan du begynne å se på motoren.

Men som sakt, mål med gps først, ikke begynn å feilsøk før du vet det er noe galt. hvis du fortsatt synes den går sakte kan du bytte ut motoren med en 20-25hk. Min gikk 27 knop med honda 20hk og 12 tommers propell. virket faktisk som den brukte mindre bensin enn Mercuryen også.

Jeg har en AQ290 alu rib med Suzuki 9.9/15 - 2004 modell totakt og den gjør 18.5 kn. Nå er det riktig nok ganske spiss v-bunn på den båten så den går nok saktere enn en vanlig plast-rib.

Fikk den nylig oppgradert til 15 av suzukiverksted og merket nesten ikke forskjell. Tipper jeg må opp på større propell/annen stigning. Men, skal først teste at jeg får den i plan med kone og tre småtroll! Det er viktigere enn toppfart for meg.

Tror nok båtlengde er med å brgrenser endel også...

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...