Jump to content

Båten beveger seg sidelengs på kartplotter

Haugvar

Recommended Posts

Har montert Garmin GHP12 autopilot med NMEA2000-nettverk i min seilbåt.

Gjorde auto-oppsettet uten kartplotteren tilkoblet nettverket, og autopiloten fungerer perfekt. MEN når jeg kobler kartplotteren til NMEA-nettverket beveger båt-ikonet på plotteren seg sidelengs på skjermen (den virker som den skal frakoblet nettverket). For meg ser det ut til at kompassenheten til autopiloten lager ball for kartplotteren, og at de ikke er enige om himmelretningene.

Garmin support har respondert med standard svar som "sett nord opp på kartplotteren" og "oppdater systemprogramvaren" uten at det har løst problemet.

Er det noen som har opplevd tilsvarende og har forslag til fix?

Har du alignet kompassets (heading) med GPS kurs (COG)?

Gjøres best på en stille dag uten strøm hvor du er sikker på at du ikke har avdrift.

Når plotteren står alene uten tilkobling fra kompasset (autopilot), bruker plotteren GPS kurs. Om kompasset viser, si 90 grader feil og du kobler på nettverket vil båtikonet vise kompasskursen med mindre den funksjonen er deaktivert.

Slik er det hvertfall på Raymarine. Ellers synes jeg det var en dårlig løsning (quick fix) du fikk fra Garmin.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hvis du angir Nord uten NMEA2000 koblet til plotter og GPS må du gjøre det rett mot nord. Hvis du derrimot gjør det med NMEA2000 koblet til plotter vil piloten hente GPS kurs fra plotter og stille seg inn etter den. Da skulle alt bli bra. Nå ser du sikkert at kompasskursen på piloten er helt feil i forhold til virkligheten. Like mye feil som båten er vridd i kartet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...