Jump to content

Ingeborg i mevind skal forlate Middelhavet

Ingeborgimevind

Recommended Posts

Ingeborg ble sjøsatt i Hellas i 2007, og har vært pakkesel for utallige mer eller mindre seilvante mennesker av alle nasjonaliteter siden det. Kontrakten med Kiriacoulis løp ut i høst, og i vinter har hun fått tilsyn og stell på Poros. Om ti dager reiser jeg ned for å oppgradere og vaske/sminke henne ytterligere, og så starter hjemreisen rundt den 3. juni.

Selv om dette ikke blir en hentetråd i ordets egentlige forstand, tenkte jeg at jeg kunne dele litt erfaringer og tilnærminger til de utfordringene som måtte dukke opp underveis. For de som orker mye informasjon, kan vel bloggen være en alternativ informasjonskilde. Oppdatering vil vel skje sånn ca. hver gang vi kommer til havn med WiFi. Bilder vil også bli lagt ut, både av folk, fe, bygninger, skip og landskap.

Planlagt reiserute: Poros - Aigina - Korintkanalen - Zakynthos - Reggio Calabria - Lipariøyene - Cefalu - Carloforte - Menorca - Mallorca - Ibiza - San Pedro del Pinatar - Gibraltar - La Coruña - Cork - Dublin - Fort William - Caledonienkanalen - Inverness og hjem, selvsagt med innlagte stopp underveis, avhengig av vær og føre. :yesnod:

Jeg har satt av ti uker, og anslår distansen til omtrent 3000 nm.

HF: LB3GH

Forferdelig kort tid på 10uker må jeg si, det blir veldig mye seiling og lite opplevelser men du har vel en tidsfrist som oss andre dessverre.

Ibiza er etter min mening bare å hoppe over sånn rutemessig, bruk heller de dagene på nordkysten av Mallorca.

Ellers ser det greit ut, gibraltar til coruna der er det enormt med gode steder å stoppe på.

Hva med å stoppe i Lagos og Cascais og Baiona på det stykket.

• 2 uker senere...

Ankom Athen i går kveld; 140 kilo bagasje ble stuet inn i leiebilen og så bar det av gårde på etter hvert smale og svingete veier. Fire rever unngikk trafikkdøden, og etter fem timer var vi i Galatas.bilde

Ingeborg er klar for vask og bunnstoff, og dagen ble brukt til utpakking og tilpassing av Kiwi-propell og Ambassador rope stripper.

bilde

Nå er det middag og Fix pils på Oasis på Poros. Mike er i slaget, og på Galatas vaier Båtplassenvimpelen over Ingeborg.

bilde

Nærmere 3500nm meiner eg å huske når eg vurderte denne ruten i 2006, men hva betyr det når man koser seg. litt kort tid som nevnt men med noen maraton etapper så burde det være tid til kos også, litt væravhengig er det selv om det er sommer. Prøvde du å selge lokalt ? Umulig? eller ønsker du henne bare hjem:-)

Du får titte etter en 3 lugars oceanis 473 med L bysse og sofa på bb til 80000 eur til meg......god tur

Ønsker deg selvfølgelig lykke til, men håper du er klar over at det er nordavinden som regjerer på denne tiden av året så fort du får snuten ut i Atlanteren. Den pleier å være ganske stanhaftig helt til du kommer deg gjennom den Engelske kanal. Med mindre dere tar sikte på kryss, blir det mye motor i stampesjø, så noen ekstra dunker diesel surret på dekk bør vurderes.

Hei

Ovanfor var det ein som nemnte Lagos i Portugal. Me likte oss ikkje der. Dyrt, og mange engelske pensjonistar. Dette var i 2004 og 2005, så ting kan ha endra seg.

Dra hellerl til Olhao, Culatra, Alvor, Porto og/eller Lisboa. Me trivdes i Bayona, Isla Berlenga og Isla Cies.

Ver merksam på at mange av hamnene i Portugal er opp elvar, og det kan vera tøffe tilhøve ved elvemunningane i pålandsvind. Nokre hamner kan òg vera stengt for inn- og utgåande trafikk dersom det er dårleg ver. Det kan føra til at du ikkje kjem ut, sjølv om det i og for seg er greit nok ute på havet.

God tur.

Ask

Nærmere 3500nm meiner eg å huske når eg vurderte denne ruten i 2006, men hva betyr det når man koser seg. litt kort tid som nevnt men med noen maraton etapper så burde det være tid til kos også, litt væravhengig er det selv om det er sommer. Prøvde du å selge lokalt ? Umulig? eller ønsker du henne bare hjem:-)

Vi ønsket henne hjem, så denne hjemreisen er en del av totalprosjektet :)

Det blir noen maratonlegg, men det er helt greit. Portugals atlanterhavskyst blir en utfordring med både hovedvindretning og strøm midt i mot på nordgående, og havneforholdene bidrar til at jeg har tenkt å stikke til havs for å få gunstigere forhold for seiling og unngå stampuben - men bunkrer rikelig diesel før vi kommer så langt.

I dag er Ingeborg ferdig stoffet, ny DABradio er på plass med jordet antenne, AIS er montert, radarstativet er på det nærmeste klart, og Kiwipropellen s

...skal få påfyll av fett. Nå spiser vi på Oasis, så blir det grovvask utvendig seinere i kveld. I morgen er det sjøsetting.

Travelt i Poros: men vi er veldig fornøyde med brødrene Vangelis og Adonis Vikos! Masse hjelp og godt nettverk har hjulpet oss til å løse alle uforutsette snags. PC nede, og da blir det langsom skriving på iPhone.

Etter stiv kuling på vei mot Aegina endte vi opp på Angistri, og nå er det meste i boks!

I morgen er det videre til Korintkanalen og forhåpentligvis Galaxhidi :-)

bilde

Hjemmesveisa bombrems

bilde

Sjøsetting

bilde

Plan B for radar

bilde

Ferdig!

bilde

På Angistri

• 4 uker senere...

Observert i cascais i dag. Titania joyrider dro hit nonstop fra fuengirola fredag-søndag, men vi måtte til lisboa for å overhale vannpumpa på den ene motoren. Ingeborg dro nå i kveld. Vi drar videre nordover i morgen når lyset kommer. Blir tøft med mye motvind. Vi har ais-sender og kan følges på marinetraffic. Søk på båtnavnet.

Bånavnet vårt nå er altså titania joyrider:-)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...