Jump to content

Trenger ny batterlader på 24A


Prebensen

Recommended Posts

Batteriladeren har tatt kvelden i løpet av vinteren. Det var en slik fra Trident.

Så da må jeg ha ny. Som så mange endre ting med båt, er dette noe jeg ikke kan så mye om. Min lokale båtbutikk anbefalte meg en Benton-lader til 2000 kroner. Den ser jo fin ut, men finner lite info om den på nett.

 

så da lurer jeg på om noen har erfaring med disse?

 

Alternativt ser jeg at Seatronics har tilbud på Quick sbc 250 til 1500 kroner. Det ser ut til å være en mindre avansert lader, men fra et mer anerkjent merke?

 

I dette prisområdet kan jeg også få tak i en Ctek m300.

 

Laderen skal primært brukes til å lade to 12 volts forbruksbatterier i en seilbåt. Startbatteriet klarer seg fint med den strømmen det får fra motor, så har aldri hatt behov for å lade det.

Laderen blir montet rett ved en køye, så det er et poeng at den går ganske stille.

 

Hva skal jeg kjøpe?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Quick lader om bord, og den fungerer greit. I den forrige båten gjorde den også det, inntil den kokte 4 X105Ah batterier da den ikke gikk ut av boost funksjon. Jeg er imidlertid ikke så redd for feil med Quick at jeg bytter ut den jeg har.

 

Når laderen i den gamle båten gikk føyka erstattet jeg den med en lader fra Waeco, og laderen til baugpropellbatteriene i nåværende båt er en Waeco. Meget bra ladere.

 

Ctek er vel kjent for å være rimelig greie ladere, så det bør vel også gå bra.

 

Laderene jeg snakker om her er nok vesentlig kraftigere enn den du har tenkt å kjøpe, men man skulle jo tro at kvaliteten på ladere henger sammen med fabrikkmerket som på de fleste andre ting.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Endte med å kjøpe ctek m300. Så mye bra om den på nettet, også hadde de den i den nærmeste butikken:)

 

Den er nå montert i båten (i motorrommet). Følger opp denne tråden med erfaringer når jeg har brukt den noen uker.

 

i

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...