Gnisten Startet 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2013 Kontrollstrålen er ikke stråle lenger etter vinteropplag fra min Suzuki DF90. Det renner vann igjenom, men ikke stråle som det skal. Tyder vel på manglende kjøling. Hvor begynner jeg feilsøking? Er det noen impeller å sjekke her? Hvor ligger vannpumpa? Noen som har tips? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
G-sabb Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Impeller ligger i undervannshuset.Søk på Suzuki outboard maintence på youtube så ser du film der.Du kan også prøve med streng inn i dysa der vannet kommer ut.Kan vere grodd litt i utløpet,ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Sikker på at motoren var varm (nok) før du sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Sjekk om det ligger noe i åpningen der kontrollstrålen kommer ut. Hadde akkurat det samme problemet i forrige uke, og hullet var tett! Sitér dette innlegget Link to post
Zapata Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Som Bøø er inne på kan det være salt etc som delvis har blokkert for kontrollstrålen. Kjenner ikke den spesifikke maskinen, men hvis du har en slange frem til dysen der vannet kommer ut kan du prøve å knipe på denne så langt ned du når, i tillegg til å stake i selve hullet. Hvis ikke dette hjelper bør du kontrollere impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Det er vel selvfølgelig foretatt service på motoren (utført av autorisert suzuki mekaniker) i løpet av vinteropplaget..... Da er det jo bare å løfte av telefonrøret og gi beskjed om hva som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Har kikket på denne informative videoen (Takk Bøø). Ikke noe hokus pokus; men båten må på land for å gjøre dette. Motoren har ikke gått 100 timer enda. Impelleren skal da holde såpass? Får ikke staket opp spylerdysen da det synes som om det er en sil montert på uttaket her? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
LM 605 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Impelleren skal jo holde forholdsvis lenge. Mener å huske i fra min tidligere Mercury at det var snakk om 3-400 timer før en eventuell utskifting. Men en annen sak er at hvis impelleren tørrkjøres, av en eller annen grund, da ryker den temmelig fort, og må skiftes ut. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Det er ikke noe feil med impelleren din, det er slangen/spyledysa di som er tett. Hvorfor i all verden skal de ha en sil på utløpet på kjølinga?? for å hindre skiten å komme ut? Det samme "problemet" var på min motor, det er saltavleiring i slangen som er problemet. få staket den opp så virker alt som det skal igjen. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
G-sabb Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Hei.Ja impelleren skal vare lenge så tviler på at det er denne siden motoren er såpass ny.Det ligger nok salt el.i dysen.Filter skal det ikke være.Noen Suzukimotorer har en vridbar dyse slik at du kan styre strålen feks.ut til siden så den er lettere å se .Da er det nesten 90 graders vinkel inne i dysen og den blir vanskelig i få ren.Kansje du kommer til fra innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 16.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Som nevnt får jeg ikke staket opp dysen uten i fra da det synes som om det er en sil på utløpet av spylingen. Er det noen som kan bekrefte at det er slik? Virker ikke logisk, men jeg får altså ikke staket opp dette med ganske tynn streng.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
bluemarlin Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Som nevnt får jeg ikke staket opp dysen uten i fra da det synes som om det er en sil på utløpet av spylingen. Er det noen som kan bekrefte at det er slik? Virker ikke logisk, men jeg får altså ikke staket opp dette med ganske tynn streng.... Bruk tynn spiker, sveisetråd eller noe annet. Forsteinet salt kan være ganske hardt. Kan du ikke ta av slangen på innersiden og ta ut dysen så det blir lettere? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Brakkvannsseiler Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Stadig vekk overasket over at man ikke bruker noen kroner på et skikkelig service opplegg på noe som koster rundt 110-120 000 kr. Vi tar jo service på bilen og har dokumentasjonen i orden. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 (redigert) brakkvannseiler må slutte å tulle , det er ingen som fusker så mye som en såkalt fagmann, dersom man gjør service selv er man sikker på hva som er gjort og sparer masse penger , samtidig som du blir kjent med det du eier. er selvfølgelig klar over at dette ikke passer for alle, men må vel ikke være så veldig glup for å ta service på en påhengs motor og ihvertfall ikke for å stake opp en tett dyse Redigert 16.Mai.2013 av is_620 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Veldigvanlig på disse med saltavleiring i kontrollstrålen, skjedde alltid på min, flere gnager i sesongen Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 Dysa på min Suzuki tetter seg stadig vekk...jeg kommer til å pelle av hele driten Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Tranen2 Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 HELT SIKKERT at det er dritt som stopper kontrollstrålen. Utløpsdysen er mindre en slangen som fører vannet dit. Vanlig at ting som løsner etter sesongstart samles der. Enkelt å fikse! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
bluemarlin Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Hvordan går det med prostata strålen? fått fikset problemet? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
BAN Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Har alltid brukt fiskesene til å stake opp. Den er fleksibel nok til å takle bend, og man stikker ikke hull på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Snapp Svart 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2013 Har en Suzuki DF40 med samme "problem". Det er alltid noen partikler, stort sett salt som har krystallisert seg, som tetter dysen. Drar enkelt og greit ut plaststykket som vannet kommer ut av og blåser den ren med munnen. Dette har alttid løst problemet så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Hvordan går det med prostata strålen? fått fikset problemet? Beklager sent svar. Fasit i denne tråden var at dysen manglet. Samtidig var slangen til dysen tettet med saltavleiring, så når denne ble staket opp kom kjølevannet, men ikke i den potente strålen som jeg er vant til... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.