Jump to content

Slakk kontrollstråle på Suzuki DF90


Gnisten

Recommended Posts

Kontrollstrålen er ikke stråle lenger etter vinteropplag fra min Suzuki DF90. Det renner vann igjenom, men ikke stråle som det skal. Tyder vel på manglende kjøling. Hvor begynner jeg feilsøking? Er det noen impeller å sjekke her? Hvor ligger vannpumpa? Noen som har tips?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Som Bøø er inne på kan det være salt etc som delvis har blokkert for kontrollstrålen. Kjenner ikke den spesifikke maskinen, men hvis du har en slange frem til dysen der vannet kommer ut kan du prøve å knipe på denne så langt ned du når, i tillegg til å stake i selve hullet. Hvis ikke dette hjelper bør du kontrollere impelleren.

Link to post
Share on other sites

Har kikket på denne informative videoen (Takk Bøø). Ikke noe hokus pokus; men båten må på land for å gjøre dette. Motoren har ikke gått 100 timer enda. Impelleren skal da holde såpass? Får ikke staket opp spylerdysen da det synes som om det er en sil montert på uttaket her?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Impelleren skal jo holde forholdsvis lenge. Mener å huske i fra min tidligere Mercury at det var snakk om 3-400 timer før en eventuell utskifting. Men en annen sak er at hvis impelleren tørrkjøres, av en eller annen grund, da ryker den temmelig fort, og må skiftes ut.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe feil med impelleren din, det er slangen/spyledysa di som er tett. Hvorfor i all verden skal de ha en sil på utløpet på kjølinga?? for å hindre skiten å komme ut?

Det samme "problemet" var på min motor, det er saltavleiring i slangen som er problemet. få staket den opp så virker alt som det skal igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei.Ja impelleren skal vare lenge så tviler på at det er denne siden motoren er såpass ny.Det ligger nok salt el.i dysen.Filter skal det ikke være.Noen Suzukimotorer har en vridbar dyse slik at du kan styre strålen feks.ut til siden så den er lettere å se .Da er det nesten 90 graders vinkel inne i dysen og den blir vanskelig i få ren.Kansje du kommer til fra innsiden?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt får jeg ikke staket opp dysen uten i fra da det synes som om det er en sil på utløpet av spylingen. Er det noen som kan bekrefte at det er slik? Virker ikke logisk, men jeg får altså ikke staket opp dette med ganske tynn streng....

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Som nevnt får jeg ikke staket opp dysen uten i fra da det synes som om det er en sil på utløpet av spylingen. Er det noen som kan bekrefte at det er slik? Virker ikke logisk, men jeg får altså ikke staket opp dette med ganske tynn streng....

Bruk tynn spiker, sveisetråd eller noe annet. Forsteinet salt kan være ganske hardt. Kan du ikke ta av slangen på innersiden og ta ut dysen så det blir lettere?

Link to post
Share on other sites

brakkvannseiler må slutte å tulle , det er ingen som fusker så mye som en såkalt fagmann,

 

dersom man gjør service selv er man sikker på hva som er gjort og sparer masse penger ,

samtidig som du blir kjent med det du eier.

 

er selvfølgelig klar over at dette ikke passer for alle, men må vel ikke være så veldig glup for å ta service

på en påhengs motor og ihvertfall ikke for å stake opp en tett dyse

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HELT SIKKERT at det er dritt som stopper kontrollstrålen. Utløpsdysen er mindre en slangen som fører vannet dit. Vanlig at ting som løsner etter sesongstart samles der. Enkelt å fikse!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har en Suzuki DF40 med samme "problem". Det er alltid noen partikler, stort sett salt som har krystallisert seg, som tetter dysen. Drar enkelt og greit ut plaststykket som vannet kommer ut av og blåser den ren med munnen. Dette har alttid løst problemet så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med prostata strålen? fått fikset problemet?

 

Beklager sent svar. Fasit i denne tråden var at dysen manglet. Samtidig var slangen til dysen tettet med saltavleiring, så når denne ble staket opp kom kjølevannet, men ikke i den potente strålen som jeg er vant til... :clap:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...