Sagabåten Startet 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2013 Det er ingen lekkasje ved hverken lavt eller høyt turtall på tomgang. Det er ingen lekkasje ved forsiktig kjøring. Når gassen trykkes inn for å få opp farten på båten (til plan) fusker den en gang. Det virker som den ikke får drivstoff/ luft.... Den dauer ned, for deretter å akselerere normalt opp til høyere fart. Etter dette er det kommet ca 10-20 liter saltvann i mottorrommet. Det ble oppdaget da jeg åpnet mottorrommet etter endt tur. Det var rent saltvann. Virket varmt når jeg øste det ut (øste ut etter endt tur ca 0,5 t etter hendelsen), men det kan jo ha blitt varmet opp i mottorrommet? Motor fungerer, som nevnt, bra på både lavt og høyt turtall. Den soter ikke ekstra. Motor var ute i fjor til større reparasjon. Kan det kun være lekkasje fra slange? Har bestilt mekaniker, som skal se på det i nærmeste fremtid, men har noen her tips på noe jeg kan sjekke selv? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Det sitter et rør som går fra sjøvannspumpa ned under remskiva på veivaksel, opp igjen og til varmeveksleren. På det laveste punktet på røret sitter en tappeplugg. Den tæret i stykker på min TAMD30A, og da lekker det MYE på et sted som ikke er lett å se. Det er likt på 31A, så det kan være verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 16.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2013 Ettersom vatnet er temperert og reint, vil eg tru det er etter at det har gått gjennom varmevekslarene at det er ein lekasje. Sjekk slangen der den går inn på eksosbendet om det er der lekasjen er. Når motoren gå med full belastning vert der større trykk der, enn ved tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2013 (redigert) Jeg har annen båt og motor enn deg, men får også saltvann i motorommet etter en tur med båten. Har etter en tids søking funnet ut at det lekker kjølevann ut gjennom en skjøt mot eksosrøret. Det kommer ikke ut noe merkbart med eksos, men det renner ut kjølevann langs undersiden av eksosrøret når motoren går med belastning. Etter en liten dagstur blir det såpass mye at lensepumpa starter. Dette er et 100mm eksosrør med skjøtemuffe med solide slangeklemmer. Har forsøkt å rette på muffen og stramme slangeklemmene, men det siver fremdeles ut vann mellom muffen og røret. Dette er ikke noe jeg synes jeg kan leve med, så jeg tar gjerne mot tips til, egnet tetningsmiddel, evt. muffe av mykere materiale. Redigert 17.Mai.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.