Jump to content

Saltvann i motorrom AQAD31a

Sagabåten

Recommended Posts

Det er ingen lekkasje ved hverken lavt eller høyt turtall på tomgang. Det er ingen lekkasje ved forsiktig kjøring. Når gassen trykkes inn for å få opp farten på båten (til plan) fusker den en gang. Det virker som den ikke får drivstoff/ luft.... Den dauer ned, for deretter å akselerere normalt opp til høyere fart. Etter dette er det kommet ca 10-20 liter saltvann i mottorrommet.

Det ble oppdaget da jeg åpnet mottorrommet etter endt tur. Det var rent saltvann. Virket varmt når jeg øste det ut (øste ut etter endt tur ca 0,5 t etter hendelsen), men det kan jo ha blitt varmet opp i mottorrommet?

Motor fungerer, som nevnt, bra på både lavt og høyt turtall. Den soter ikke ekstra. Motor var ute i fjor til større reparasjon. Kan det kun være lekkasje fra slange?

Har bestilt mekaniker, som skal se på det i nærmeste fremtid, men har noen her tips på noe jeg kan sjekke selv?

Jeg har annen båt og motor enn deg, men får også saltvann i motorommet etter en tur med båten.

Har etter en tids søking funnet ut at det lekker kjølevann ut gjennom en skjøt mot eksosrøret. Det kommer ikke ut noe merkbart med eksos, men det renner ut kjølevann langs undersiden av eksosrøret når motoren går med belastning. Etter en liten dagstur blir det såpass mye at lensepumpa starter. Dette er et 100mm eksosrør med skjøtemuffe med solide slangeklemmer. Har forsøkt å rette på muffen og stramme slangeklemmene, men det siver fremdeles ut vann mellom muffen og røret.

Dette er ikke noe jeg synes jeg kan leve med, så jeg tar gjerne mot tips til, egnet tetningsmiddel, evt. muffe av mykere materiale.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...