Jump to content

Planer om å krysse skagerak fra Arendal i midten av Juli?


Sea Major

Recommended Posts

Planen vår er å seile fra Arendal over mot Skagen ca. rundt 12. Juli.

Er det noen her som har planer om det samme tro...

 

Har aldri tatt denne turen før, så det hadde vært betryggende om noen flere båter skulle samme vei i den tida :smiley:

Vi blir to voksne og tre barn i båten, og vil prioritere å vente på best mulig forhold før vi legger ut.

 

Sleng dere på! :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer det.

 

Skal nedover på Sørlandet i sommer med 3-4 vennebåter. De andre snur nok og går nordover i Kr Sand - Mandalområdet.

 

 

Vi vurderer og gå til skagen derifra og muligens litt nedover østkysten av DK og ettervert over til bästkusten og nordover igjen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Regner med vi seiler over fra Lillesand 13. Juli om været tillater. Overfarten er grei, men husk solkrem selv om det er overskyet og sjekk værvarselet (dmi.dk) og husk å legge ruten mot bøya ytterst på Skagens rev. Det er grundt og mye garn på innsiden.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Flottings, da kan vi jo se hvilken dag som ser best ut når den tid kommer.

Jeg kommer hjem fra jobb på kvelden den 10. Så hvis jeg har greid å få klargjort båten i forkant,

Så går vi sikkert fra Kristiansand dagen etter. Tenkte å gå litt østover før vi krysser, det var derfor jeg skrev fra Arendal.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi har ikke all verdens med erfaring vi heller "aileen",og vi har med tre barn, så alt avhenger av været :-)

Vi tenker å gå på ettermiddagen den 11.-12. evt senere, og hvis vinden er gunstig så er vi vel framme på mårrakvisten.

Så da kan det jo hende at vi ser noen av dere i Skagen om ikke annet :-)

God tur!

Link to post
Share on other sites

Vi er på Lyngør nå og skal tusle litt lenger sydover med vennebåtene vi går med. Vurderer å gå over om en ukes tid fra strekningen Arendal - Kr Sand.

Vær og når vennebåtene våre snur avgjør tiden. Frøken skal hjem en ukes tid for jobb og div, så jeg benytter nok sjansen og går over alene.

 

Hadde vært hyggelig om noen vil slenge seg på :-) Her går sakte vel og merke, ca 6-6,5 knop.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Høres flott ut det sap_2000, det er bare å legge inn en linje her når du vet noe mere.

Vi er nok i båten fra 11. Og beveger oss fra Kristiansand i føste omg. Så får vi se an vindforholdene før vi bestemmere oss helt hvor vi går over fra. Vi går vel med et snitt på 5-6 knop tenker jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Tips til flere, ikke sett en dato for en slik kryssing. Det er bedre å ta det på sparket når dere ser været er perfekt, og heller ha det tilgode hvis det ikke er det. Ellers blir det fort en utrivelig opplevelse for de ombord.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Sea Major sier"Vi tenker å gå på ettermiddagen den 11.-12. evt senere, og hvis vinden er gunstig så er vi vel framme på mårrakvisten."

Jeg pleier å bruke 12-13 timer på overfarten. ( marsjfart 6-6,5 kn) Har derfor erfaring for at avreise mellom kl 18 og 20:00, er greit.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

vi vurdere å krysse over fra Arendal mot skagen lørdag 5/7 for første gang. Bjørn hva blir det til med deg?

 

Regner med det er han som ligger og krysser Skagerak til Skagen nå. Marine traffic, wessel Grethe.

Motorbåt med en motor, da er det greit og gå sammen. Ingen reservemulighet ved stopp. Selv om turen oftest "går på skinner" er det greit med "back up"

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja, det var noe i den duren jeg tenkte Aileen II. Det er første gangen jeg går over, så vi prøver nok i den tida, men når er det best å komme inn til Skagen i forhold til plass og trafikk...?

Tenker at det sikkert ikke er bra og komme for tidlig inn, for da ligger alle som kom kvelden før der ennå, og heller ikke på ettermiddagen for det er vel da flesteparten kommer...

H-35 - Jeg tror de fleste venter på godt vær, men man har gjerne et utgangspunkt for når man har tenkt å gå :-) En fordel å ha et planlagt tidsrom hvis man prøver å samkjøre litt.

Link to post
Share on other sites

Etter 1600 begynner du nok å slite med å få plass nå i juli. Men det ordner seg alltid.

Mer bekymret for hvilken tid på døgnet jeg krysser skips leden på utsiden.

Er en plass jeg ikke ville følt meg vel i mørke eller tåke

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gikk egentlig bra å få seg plass. Selv om det virket temmelig fullt. Må vel være litt frimodig å legge seg utpå. Overfarten gikk noenlunde greit. Mye skipstrafikk å følge med på. Var tett tåke. Så radar gikk hele tiden. I tillegg til ais mottaker. Lykke til på turen. Jeg tegnet en strek i vannet. . Bare å følge den. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...