altmuligbåt Startet 17.Mai.2013 Del på Facebook Startet 17.Mai.2013 Hei. Hvor er reglene for slikt i Sverige? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Det er Transportstyrelsen som administrerer maritime krav/regeverk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/ Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) "Kunskap och kompetens Det finns idag inga krav på körkort om du har en båt som är mindre än 12x4 meter. Men vi rekommenderar dig som vistas på sjön att skaffa en grundläggande kunskap om spelreglerna till sjöss och hur du hanterar båten i de farvatten som du vistas i. Det finns idag olika frivilliga utbildningar. Läs mer under rubriken Utbildningar och Behörigheter för fritidsbåt." Utdrag fra siden til Transportstyrelsen. Redigert 18.Mai.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 På norsk registrert båt er det norske regler som gjelder. Merk at for førere under 16 år er det ingen regel tilsvarende den max 10knop og 10hester og 8meter vi har Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Bitteliten: Er der noen sannsynlighet for at noen håndhever de norske reglene om 10 knop, 10 hk og 8 m i svenske farvann for barn under 16 år? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 I Sverige er det svensk lov som gjelder. Med ganske streng promillegrense. De har heller ikke den tullete regel 44. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Det finns idag inga krav på körkort om du har en båt som är mindre än 12x4 meter. Og tydeligvis ingen regler verdt å nevne for båter større enn 12x4 heller ... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Ikke helt riktig quantum: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Ombordanstallda/Fritidsfartyg/ Byråkratiet i Sverige er ingenlunde mindre enn i Norge. Kravene er heller ikke lavere, heller strengere. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Ikke helt riktig quantum: Joda ;-) (Pointet var bare at denne siden var ganske uoversiktelig, det er jo høl i hue å kun skrive at det ikke fins noen regler på siden om "Kunnskap og kompetans", alle vet jo at hvis det er noe de har i bøtter og spann i Sverige så er det regler. Det er jo dessuten ikke helt rett i navla å ha reglene for fritidsbåter - som pr. def. ikke har noe med yrke og arbeid å gjøre - liggende under "ombordanställda" ... så ja, det svenske byråkratiet står nok på ingen tilbake for det norske på noen som helst måte :-) Redigert 18.Mai.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Så konklusjonen er: min datter på 3 kan kjøre jetriben. Men jeg kan ikke kjøre 60 fot der heller uten utvidet førerkort. Har masse erfaring + båtfører prøven. Men vurderte og bytte fra 50 til 60+. Men orker ikke noe stress med nytt "førerkort". Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
altmuligbåt Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Så konklusjonen er: min datter på 3 kan kjøre jetriben. Men jeg kan ikke kjøre 60 fot der heller uten utvidet førerkort. Har masse erfaring + båtfører prøven. Men vurderte og bytte fra 50 til 60+. Men orker ikke noe stress med nytt "førerkort". Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Jernbåten Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Du må skille mellom om du besitter en svensk eller en norsk båt. Er du nordmann og eier/fører en norsk båt, så vil du falle inn under det norske og/eller internasjonale regelverket. En norsk båt vil være norsk territorium også i utlandet. Så vidt jeg har forstått, så er de svenske reglene noe for seg selv akkurat når det gjelder størrelse på båt, og krav til formell kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Er det ingen endring mht å føre fritidsbåter i Norge? Hørte en påsto at man nå må ha båtførerprøven hvis man er yngre enn rundt 30 år pr idag. Hun som sa det er vel 30 og sa at hun var født noen måneder før sent, og mente hun måtte ha båtførerprøven for å føre båter over 10 hk og 10 knop..... . Er det rett? Redigert 18.Mai.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Wiki-regler for Norge: Båtførerprøven er en teoretisk prøve i grunnleggende sjømannskap i Norge. Båtførerprøven er obligatorisk for førere av enkelte fritidsbåter fra 1. mai 2010. Det obligatoriske kravet til båtførerbevis gjelder båtførere som er født fra og med 1. januar 1980 og senere. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter. Eldre personer anbefales også å ta prøven. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Da stemmer det jo ganske bra, bortsett fra noen joller, småbåter, seilbåter og noen snekker. Ellers har jo de fleste større motor enn 25 hk. Litt bedring fra tidligere det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.