Jump to content

Hvor stor båt kan man kjøre i Sverige uten noe førerkort?

altmuligbåt

Recommended Posts

"Kunskap och kompetens

Det finns idag inga krav på körkort om du har en båt som är mindre än 12x4 meter. Men vi rekommenderar dig som vistas på sjön att skaffa en grundläggande kunskap om spelreglerna till sjöss och hur du hanterar båten i de farvatten som du vistas i. Det finns idag olika frivilliga utbildningar. Läs mer under rubriken Utbildningar och Behörigheter för fritidsbåt."
Utdrag fra siden til Transportstyrelsen.
Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ikke helt riktig quantum:

Joda ;-)

(Pointet var bare at denne siden var ganske uoversiktelig, det er jo høl i hue å kun skrive at det ikke fins noen regler på siden om "Kunnskap og kompetans", alle vet jo at hvis det er noe de har i bøtter og spann i Sverige så er det regler. Det er jo dessuten ikke helt rett i navla å ha reglene for fritidsbåter - som pr. def. ikke har noe med yrke og arbeid å gjøre - liggende under "ombordanställda" ... så ja, det svenske byråkratiet står nok på ingen tilbake for det norske på noen som helst måte :-)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Så konklusjonen er: min datter på 3 kan kjøre jetriben.

Men jeg kan ikke kjøre 60 fot der heller uten utvidet førerkort.

Har masse erfaring + båtfører prøven.

Men vurderte og bytte fra 50 til 60+.

Men orker ikke noe stress med nytt "førerkort".

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Så konklusjonen er: min datter på 3 kan kjøre jetriben.

Men jeg kan ikke kjøre 60 fot der heller uten utvidet førerkort.

Har masse erfaring + båtfører prøven.

Men vurderte og bytte fra 50 til 60+.

Men orker ikke noe stress med nytt "førerkort".

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Du må skille mellom om du besitter en svensk eller en norsk båt. Er du nordmann og eier/fører en norsk båt, så vil du falle inn under det norske og/eller internasjonale regelverket. En norsk båt vil være norsk territorium også i utlandet. Så vidt jeg har forstått, så er de svenske reglene noe for seg selv akkurat når det gjelder størrelse på båt, og krav til formell kompetanse.

Wiki-regler for Norge:

Båtførerprøven er en teoretisk prøve i grunnleggende sjømannskap i Norge. Båtførerprøven er obligatorisk for førere av enkelte fritidsbåter fra 1. mai 2010.

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis gjelder båtførere som er født fra og med 1. januar 1980 og senere. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter. Eldre personer anbefales også å ta prøven.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...