Jump to content

Victron MultiPlus - hvor stor sikring på startbatteri?


oivindg

Recommended Posts

Jeg har installert en Victron MultiPlus 12/2500/120 inverter/lader. Den har en egen 4A utgang for å lade startbatteriet. Jeg har satt inn en 10A sikring på denne, men sikringen har gått to ganger. Jeg finner ikke noe informasjon på nettet om hvor stor sikring som skal brukes her. Er det noen som vet det? Startbatteriet er et Optima YellowTop 75Ah.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Sett på en 15A og se hvordan det går. Antar at det er litt opplagret energi i kondensatorer eller lignende, som gir en liten "peak" i starten. Optima batterier er gode til å ta imot strøm, så de tar de de får.

 

Såfremt ledningen din klarer strømmen, kan du bare gå litt opp i størrelse inntil sikringen ikke går.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ser ut som at sikringen går når jeg starter motoren, uten at laderen er i gang. Jeg har vært litt redd for at det var noe som var feil, og at jeg dermed kunne skade laderen med en større sikring. Men i dag fant jeg en 20A sikring, og tok sjansen på å prøve den. Startet motoren tre ganger uten at sikringen gikk. Og da jeg koblet til 220V virket laderen tilsynelatende normalt.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...