Jump to content

Slakk i hydraulisk styring, trenger tips til selvhjelp.


Brig'en

Recommended Posts

Min nymonterte Yamaha F150 har fått dødgang på rattet. Ser at når jeg dreier rattet frem og tilbake forskyves staget på bildet tilsvarende avstanden mellom fedtet og staget. Skal denne sorte ringen strammes helt ut til høyre så det blir tight? Det er tilsvarende vandring på andre siden bare at vandringen er mot venstre. Midstille dødgang og stramme begge likt?

 

På forhånd takk

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50200/1368867592.jpg

Link to post
Share on other sites

Vil tro at du må justere ringen slik at det blir helt tight ja, det skal med andre ord ikke være slark og dødgang av betydning på noen stag eller overføringer.

Hvis du har mye slark/dødgang på stag og overføring vil det forårsake større slitasje.

Du justerer sånn at du får mest mulig likt rattutslag til styrbord og babord.

Link to post
Share on other sites

Min hydrauliske styring har veldig sent innslag (dårlig respons). Lurer på om det skal være slik, eller om det er noe feil med systemet. Nå ratter jeg en 2-3 omdreininger lett, så svinger båten etter noen sekunder. Dette er litt slitsomt under lav fart spesielt

Link to post
Share on other sites

Riktig att du skal skru til ringene ja Brig,skal vel være feste skruer så de ikke skrur seg ut.

Problemet til knutzen1 er nok og lufte anlegget.Blir forsinkelse når du må komprimere luften før du får sving !Mener jeg da,uten att jeg er 100 prosent sikker.

Link to post
Share on other sites

Viktig at man med jevne mellomrom sjekker alle stag og overføringer, smører og strammer inn slark hvis det finnes muligheter til det.

Dette vil hjelpe mye på å øke levetiden på både rattpumpe og spesielt evt. autopilotpumpe.

Ved luft i systemet vil man få symptomer som Knutzen1 beskriver, men man bør uansett først av alt forsikre seg om at det ikke er slark på stag/overføringer først.

Noen pumper har også tilbakeslagsventiler innebygd i rattpumpa, disse kan i noen tilfeller forårsake trøbbel, av og til kan det være nok å rense disse hvis det er skitt i oljen. (muligens det som forårsaket problemene til hifo, ikke nødvendigvis skitten olje, men en defekt tilbakeslagsventil er ikke usannsynlig)

Ved lufting må man være tålmodig slik at man er sikker på at man får ut all luften, olje som man drenerer ved stempelet bør man la stå i ro helt til alle mikroboblene er borte, før man eventuelt fyller den tilbake på systemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...