Brig'en Startet 18.Mai.2013 Del på Facebook Startet 18.Mai.2013 Min nymonterte Yamaha F150 har fått dødgang på rattet. Ser at når jeg dreier rattet frem og tilbake forskyves staget på bildet tilsvarende avstanden mellom fedtet og staget. Skal denne sorte ringen strammes helt ut til høyre så det blir tight? Det er tilsvarende vandring på andre siden bare at vandringen er mot venstre. Midstille dødgang og stramme begge likt? På forhånd takk https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50200/1368867592.jpg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Kan være luft i systemet, da blir det dødgang uten at noe er løst.. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Vil tro at du må justere ringen slik at det blir helt tight ja, det skal med andre ord ikke være slark og dødgang av betydning på noen stag eller overføringer. Hvis du har mye slark/dødgang på stag og overføring vil det forårsake større slitasje. Du justerer sånn at du får mest mulig likt rattutslag til styrbord og babord. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Lufting av systemet. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Brig'en Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Var bare å tighte ringene ja, gikk som på skinner etterpå :) Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Min hydrauliske styring har veldig sent innslag (dårlig respons). Lurer på om det skal være slik, eller om det er noe feil med systemet. Nå ratter jeg en 2-3 omdreininger lett, så svinger båten etter noen sekunder. Dette er litt slitsomt under lav fart spesielt Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Riktig att du skal skru til ringene ja Brig,skal vel være feste skruer så de ikke skrur seg ut. Problemet til knutzen1 er nok og lufte anlegget.Blir forsinkelse når du må komprimere luften før du får sving !Mener jeg da,uten att jeg er 100 prosent sikker. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Knutzens problem var slik min også var, bortsett ifra at jeg bare hadde den ene veien.. Byttet pumpen ... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
maskinisten71 Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Viktig at man med jevne mellomrom sjekker alle stag og overføringer, smører og strammer inn slark hvis det finnes muligheter til det. Dette vil hjelpe mye på å øke levetiden på både rattpumpe og spesielt evt. autopilotpumpe. Ved luft i systemet vil man få symptomer som Knutzen1 beskriver, men man bør uansett først av alt forsikre seg om at det ikke er slark på stag/overføringer først. Noen pumper har også tilbakeslagsventiler innebygd i rattpumpa, disse kan i noen tilfeller forårsake trøbbel, av og til kan det være nok å rense disse hvis det er skitt i oljen. (muligens det som forårsaket problemene til hifo, ikke nødvendigvis skitten olje, men en defekt tilbakeslagsventil er ikke usannsynlig) Ved lufting må man være tålmodig slik at man er sikker på at man får ut all luften, olje som man drenerer ved stempelet bør man la stå i ro helt til alle mikroboblene er borte, før man eventuelt fyller den tilbake på systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Er det noen som har bilder av denne utluftingsprosessen for VP ? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Fikk på nesten 4 dl olje på systemet!! Er ikke det tegn på lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.