peterka Startet 18.Mai.2013 Del på Facebook Startet 18.Mai.2013 Har ein Mercury Efi 60 HK 4 takter 2005 modell. For to år siden så byttet eg filter og olje. Kjørte første året 6 turer og i fjor 4 turer. På oljepinnen så er den fortsatt litt gul. Er det behov å bytte olje og filter? Eller kan eg kjøre eit år til? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Har samme "problem", min motor er gått 20 timer siden 2010 (50 timer totalt) og da var det fylt helsyntetisk dyr olje. Noen vil kanskje hevde at oljefilteret bør byttes pga. antall år og ikke timer ? Jeg tenkte å ta service til høsten, da er den forhåpentligvis brukt litt flere timer. Satser på å nå 100 timer før sesongen er over. Redigert 18.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Motorolja kan bli "sur", selv om den ikke har blitt svart. Sur olje fører til korrosjon inni motoren. Men hvor mye det egentlig har å si for en utenbordsmotor som brukes en sjelden gang er en annen sak. Selv hadde jeg nok skiftet olje til høsten hvis olja fremdeles så fin ut nå. Så får motoren en vinter med ny ikke-korrosiv olje og er klar til oppstart neste vår Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Ja har man ikke skifta olja til nå, så kan man like gjerne kjøre med den en sesong. Varmen gjør vel at evt. kondens og bensin fordamper og ei kvalitetsolje skal jo holde lenge. Bensinfilter derimot kan vel være lurt å skifte mere jevnlig uansett timetall. Redigert 18.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
zimsen Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Det er neppe nødvendig å bytte så ofte,men jeg syntes at olje , filter og plugger har så liten kostnad at det å bytte hvert år har blitt en selvfølge! Spesielt det å bytte plugger hvert år er jo bare tull men det får så være..... Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Plugger på min skal skiftes hver 400. time.. dyre Iridiumplugger. Det blir lenge til, men allikevel har jeg liggende fra en USA-bestilling. Vil ikke risikere å måtte betale norske priser dvs. ca kr 350 pr. stk mot kr 150 fra USA inkl. mva/frakt. Redigert 18.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tranen2 Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Står motoren i tempererte omgivelser (over 10gC) når den er i vinteropplag så ungås kondens og problemer som følger av dette, men er den ute og opplever kuldegrader får du kondens i olja og den skal byttes. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Trophy Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Bytter olje om våren pga kondens i olja gjennom vinteren... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 (redigert) Evt. kondens vil jo da legge seg på bunn av bunnpanna siden vann er tyngre enn olje. Det burde rekke å tappe av en skvett av tappepluggen om man får det til. Tapper man det i et glass eller plastflaske kan man jo fysisk se om det faktisk er kondensvann nederst når den har stått en stund. I teorien iallefall. Om motor står i utetemp. vinterstid blir det m.a.o. feil uansett om man bytter olje høst eller vår.... men vil anta det er best bytte på høst om olja er svart, og så tappe av en skvett av tappepluggen om våren. Redigert 18.Mai.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mix Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Bytter olje om høsten for å unngå kondens i olja gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Har analysert motoroljen etter flere sesonger, og intet vann å finne. Det kan være et større problem om man ligger ute på land da temperaturen vil svinge mer og oftere. Jeg bytter ikke olje og filter etter en tank diesel. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Bytter olje om høsten for å unngå kondens i olja gjennom vinteren. Korleis kan enn unngå kondens ved å skifte olje. Kondens kommer av temperaturforskjeller mellom flate og luft. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Så kva er konklusjonen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Korleis kan enn unngå kondens ved å skifte olje. Kondens kommer av temperaturforskjeller mellom flate og luft. Og en må ha ganske god sirkulasjon av luft for å få tilført (fuktig) luft som kan kondensere. Kondens i motorolja er kanskje en "urban myth"? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.