GunR Startet 18.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2013 Som sagt, vi har en 5 hesters Johnson (ja, er klar over at det nå kan sies at jeg har en liten Johnson ), denne bor på hytta til noen venner, og i fjor høst fikk den lov å overvintre der. Den hadde fått grundig service høsten før, og ble omtrent ikke brukt hele sommeren, så jeg tenkte det gikk greit om den ble i skuret over vinteren. Dro den ut i dag (med båten den står på, selvsagt), fylte bensin, og på en, to, tre, så går den fint. Fryd og gammen, som vanlig. Men: Den går da ikke i gir! Spaken sitter bom fast, begynner lure på om jeg har glemt noe? Men, har gått over flere ganger, prøvd å gire både på tomgang og med motoren stoppet. Spaken rikker seg ikke en millimeter. Skal sies at alle greasenipler har vært flittig i bruk, og alle plasser det skal tyte ut grease, så gjør det det. Motoren ble lagret i helt oppvippet posisjon, kan det ha ført til vanndråper på feil sted, som har gitt korrosjon? Noen tips til hvor jeg skal begynne? Tenkte meg innover igjen i morra, for å få fikset på det, om mulig, så håper på noen gode råd her, selv om jeg vet at dere sitter å ser på M.G.P. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 19.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Har løst problemet i dag. Viser seg at det var rett og slett gjennomgangen, der spaken går gjennom godset, og er koblet til stangen som skifter gir. Metallet hadde irret, og klemte fast plasten. Etter å ha tatt vekk motoren, og sto igjen med bare stammen, var det lett å isolere feilen. Fikk presset ut hele plastenheten, løst opp irret(eller saltet?), og satt sammen igjen, med god oppsmøring. Siden dette ikke er et punkt på noen serviceliste, så hadde det ikke noe med mitt vedlikeholdsregime å gjøre, heldigvis. Motoren har blitt lagret helt oppvippet, mulig at det kan ha lagt seg noe saltvann der, som har tørket inn, og saltet har låst all bevegelse. Glad jeg fant ut av det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.