Jump to content

Alo Mikkel 26, sprekk i glassfiberen i taket nær mastestøtten


cektopa

Recommended Posts

Står støtta i lodd? Ser ut som det bare har sprukket på en side. Hadde lik båt for en del år siden, denne var også foret opp med en trekloss mellom støtte og dekk, løsningen virket ustabil. Var uheldig å få kjøpt et hjemmebygd eksemplar hvor det var mange tvilsomme løsninger så båten ble solgt etter kort tid. Håper din er bedre:) for det er i grunn en fin liten båt.

Uansett ville jeg tatt ned riggen, utbedret skaden og fått montert en ny og bedre støtte.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er nok noen hjemmelagde løsninger på min også, men akkurat nå ser jeg bare mastestøtta som et problem:)

 

Som jeg har skjønt må mastefeste ned og få kjøpt inn en tilsvarende i syrefast. Hvor kan jeg få tak i slikt i Arendal/Kristiansand's område?

 

Det er heller ikke værre enn at jeg tetter sprekken? Sprekken er kun innvendig og går jo ikke opp til dekk.

Redigert av anusnuss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bør ikke masten tas ned før mastestøttebytte? -for det er jeg vel igrunn ganske sikker på.

Og når du først har masten nede, og alle vant er løse, undersøk røstjernfestene om det er av en type som er utsatt for rust og bør byttes. Røstjernene er det gjennomgående festet i dekket for vantene. Der disse er festet i båten igjen, har du røstjernfestet, ofte laget av svartstål.

 

Har ikke du nettopp kjøpt denne båten?

 

Hvordan ser det ut oppå dekk hvor du har denne sprekken? er det overhode ingen krakelering i gelcoat, sprekker eller lignende rundt mastefoten? -se nøye etter.



det Muligan sikter til er vel om det er finerplate i taket over mastestøtten, ikke bare den runde klossen mellom støtten og taket.

 

Nå har jeg lest litt forskjellig det siste året om gamle båter, feil som kommer med tiden og konstruksjoner, men har ikke sikker førstehåndserfaring. Jeg har gjort en del arbeid om bord i min Comfort30, 30 år gammel, i løpet av det siste året, og har derfor lest en del... og erfart noe.

 

Det ser ut til, og stemmer godt med det jeg har lest, at det er innplastet en finerplate størrelseorden 35 x 80 cm i området over mastestøtten, langsskips. Dette området har en annen farge enn resten av dekket. Finer ble bruk, etter hva jeg har lest, fordi det tåler sammentrykninger, bedre enn balsakjerne eller eventuelt divinycell kjernemateriale. mellom mast og mastestøtte vil det være store krefter.

 

Selve klossen, rund kloss, mellom mastestøtten og dekket er sikkert av teak.

 

anusnuss, hvor godt kjent er du med eldre båter, konstruksjon og oppbygging av dekke?

 

er det fuktig i skadeområdet? borr ut et par kjerneprøver av dekkets kjernemateriale. 8mm er fint. pass på så du ikke borrer igjennom ytterste laget av dekket.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er hvertfall noe slags trekloss tror jeg??

Ja, men over treklossen, er det finer?

Når det gjelder mastestøtta. De som har komprimert har gjort det når båten har blitt seilt meget hardt. Og med AM 26 er det mye vind.

 

 

 

undersøk røstjernfestene om det er av en type som er utsatt for rust og bør byttes. Røstjernene er det gjennomgående festet i dekket for vantene. Der disse er festet i båten igjen, har du røstjernfestet, ofte laget av svartstål.

Røstjernfester er et ikketema på denne båten. De er overdimensjonert inn i det hinsidige. Det ligger et U-jern under dekk på størrelse med ei jernbaneskinne. Denne er igjen forankret i skroget med syrefaste stag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det med fineren er jeg faktisk ikke sikker på. Var å så på det igjen idag, men tror faktisk ikke det. Vanskelig å se, men det mulig det er det.

 

Samtidig som du nevner så kjennes det litt fuktig ut, å har vel en annen farge enn resten av skroget.

 

Jeg har nylig kjøpt båten, å ble ikke nevnt noe om disse skadene, samt at det også står i kontrakten at riggen er komplett og uten feil, å det stemmer vel ikke helt?

 

Har tatt litt flere bilder idag fra utsiden og mastefestet. legger dem til her, og håper det kan være mer visende.

 

Er litt små bekymret her. Kan godt jobbe med det så lenge det lar seg fikse??

 

Jeg er relativt ny på gamle båter. Hadde en alo 28 i 3 år, men var ingen store feil på den.

Redigert av anusnuss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som om finerplaten er vanntrukket og råtten. Jeg ville ha vurdert å kutte den ut fra innsiden og plastre inn en ny. Men dette er det nok andre som kan bedre enn meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja her er det vel ikke annet å gjøre enn å skjære vekk alt som er dårlig, Deretter slipe ned til beinet, la det få god tørk før du begynner å plaste opp igjen. Som andre nevner ville jeg fått lagd en solid syrefast plate som erstatter finerplata. Innplasting av trematrialer blir aldri en holdbar løsning.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, å for all del gjerne hjelp meg med fremgangsmåten på hvordan jeg kan gjøre dette.

 

Er det vits for meg som ganske uerfaren å starte å jobbe med dette?

 

Har jeg noen rettigheter iforhold til selgeren, når han ikke nevnte noe om dette? (Kan jo være han ikke viste det selv heller)

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med selgeren å han mener dette kun er kosmetiske skader. Om jeg ikke skulle heve kjøpet bør det vel beregnes at jeg får tilbake noe av kjøpssummen?

 

Er det mulig å få en detaljert beskrivelse av hva jeg må gjøre. Altså hvordan jeg går frem trinn for trinn?

 

Er forsåvidt lysten på å gjøre jobben, lærer vel veldig mye av det etter jeg først har gjort det. Men trenger hjelp på veien av dere:)

Link to post
Share on other sites

Denne skaden er langt mer enn bare kosmetisk, her er det snakk sprekk og delaminering i taket.

Om du får noe tilbake eller hvor mye av kjøpesummen du kan kreve tilbake vil jeg ikke gå inn på, du har heller ikke nevnt noe om tilstanden på båten ellers.

Men velger du å beholde båten så får du sikkert mange gode tips om utbedringen av skaden her på BP.

Link to post
Share on other sites

på en måte kommer det vel litt an på hva du gav for båten tenker jeg og om den generelt er i god stand, mtp om det er grunn for å få noe igjen. Hvilket inntrykk fikk du av båten totalt sett og hva sa selger om den under visning. Er det andre feil, mangler, småskader, tilstand, som gjorde at du kunne forvente at det dukket opp andre ting. Dette er jo slikt man tar høyde for ved bruktbåtkjøp, i særdeleshet eldre båter.

 

Hva selger har ment med at riggen var i god stand, og når denne skaden deretter blir avdekket, så beror det jo også litt på hva selger mente omfatter begrepet rigg. De fleste begreper har ulik betydning for hver og en av oss. Sike ting er viktig å stille spørsmål omkring ved visning, bud og kontrakt.

Et godt spørsmål man kan stille til selger er: hva legger du til grunn for prisfastsettelsen? hvilke forhold trekker prisen opp eller ned?

 

Hadde du sagt til selger: "jeg ser for meg at jeg kommer til å rive ned skrog og takbekledning samt noe innredning. Dersom det avdekkes feil av betydning, særlig strukturelle skader, som ikke er kjent i dag eller har blitt påvist under visning, hvordan forholder vi oss til dette etter overtakelse?

-etterpåklokskap...

Slike spørsmål kan være med på å drive prisen ned på en båt, usikkerhetsmomenter, fordi selger må erkjenne at det sannsynligvis er feil og mangler som han ikke kjenner til. I beste fall, så vil det bli påpekt umiddelbart og du kan ta stilling til om du fortsatt vil ha båten.

Samtidig er dette skikkelig ubehagelige spørsmål å stille, for om du først har forelsket deg i en båt, så jobber underbevisstheten for fult med å neglisjere, overse, undertrykke, glemme, blende mmm alle varsellamper som lyser og bjeller som ringer.

 

Bar taktrekket preg av å ha blitt løsnet på tidligere, altså er det mulig at selger kjente til dette? ny lim på den gamle, rufsete kanter mm kan være tegn på "noen" har sett på dette før, lukket øynene og limt på trekket igjen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordi ved grunnstøting blir det en veldig kraft som trykkes fra bakkant av kjølen, og opp i glassfigerskroget, i bakkant av kjølen. Da sprekker glassfiberen opp. Er det jernkjøl eller blykjøl?

- men nå skal vi ikke tenke så gale om dette. Bare undersøk, så du kan avkrefte det.

 

På en måte ser det ut som at plata i taket er sparket inn, og ikke plastet med glassfiber.

 

Har du sett etter hva mastestøtten står på? -nede i kjølen.

 

- og hvordan er det med nattesøvnen?

 

Tilføyd: jeg leste siste innlegg som hvorfor, ikke hvordan... Du banker med en liten hammer på klassfiberen.

 

Anusnuss, du er heldig, i tråden " hva skal jeg gjøre med den lekkasjen" rett under her, så holder medlemmet sef på med å bytte råtten understøttelse for mastefoten, se et av de siste innleggene...

 

Mulig årsaken til sprekken din ligge der...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okei, ja jeg skal få sjekket opp dette på lørdag da, og prøve å ta litt mere presise bilder. Så mye forskjellige svar her, så må bare få funnet ut hva som faktisk er feil før jeg begynner å gjøre noe med det:)

 

Skal lese litt på sef sitt innlegg og undersøke også dette med båten min før jeg går igang.

 

Jeg kan nevne at det se ut som det er et hulrom når jeg ser inn i sprekken på glassfiberen. Det er vel her eventuelt plata ligger?, men dette skal jeg også sjekke opp nærmere på lørdagen.

 

Nattesøvnen er bra den, bare kjedelig at jeg har en eksamen jeg må konsentrere meg om, mens alt dette holder på.

 

Jeg er optimistisk så lenge det kan fikses. Første seilbåt jeg kjøper alene, så legger litt prestisje og prøve å fikse den(med hjelp herfra selvfølgelig:))

 

Har foresten vært i kontakt med Thomic Aluminium og de kunne lage ny syrefast plate til meg, å sikkert også ny mastestøtte, så noe positivt ser jeg:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...