Mulligan Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Jeg synes dette ser håpløst underdimensjonert ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hvordan en velger å bruke forsikringen sin er jo en privatsak. Her må trådstarter selv velge hva han ønsker. Vi har egenandel på mellom 15-20000 kr for en båt som er forsikret for 2,5 mill. Denne betaler vi rundt 20000 for i året og da dekker den hele melkeruta inkludert kapp verde og nordover til new york. Når vi er tilbake i europa igjen synker den til en brøkdel. Bare ved å ha såpass høy egenandel gjør at at vi fint sparer inn minst en "skade" tilsvarende trådstarter sin hver eneste sesong. Over et par sesonger sparer vi inn den høye egenandelen uten problem Til syvende og sist og i det lange løp er det uansett forsikringstager som betaler skaden. Har en mange anmerkninger på "rullebladet" innebærer det også at sannsynligheten for fortsatt god pris på forsikringen avtar i det lange løp. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Om jeg nå silikonerer rundt vinduene i båten min og får lekkasje etter ti år.. må forsikkringselskapet dekke kostnadene for innkjøp av ny silikon og eventuellt sprøyte? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
KongKing Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Ja, hvis den skaden er dekket i forsikringsavtalen du har så er det ingenting i veien for å be om det. Lønnsomt er det neppe, men for all del... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 (redigert) Det er ikke hva som er ødelagt som avgjør, det er summen av skaden. Og det er opp til takstmann og eier å avgjøre om forsikringen bør brukes. Noen kan reparere sånt selv på en halvtime, noen må bruke andre. Er ikke vanskeligere enn det. Fint at du fikk redda båten All in, mye mere styr å få orden på skader på den :-) Redigert 20.Mai.2013 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Dette er jo en skade som oppstod plutselig, og så lenge eier ikke har utvist grov uaktsomhet, vil vel dette være en skade på lik linje med f.eks. landkjenning. Å dra fram lekkasje i et vindu, som oppstår etter ti år blir i beste fall søkt å sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Slutter aldri å forundres over at mange ikke synes å være klar over at bruk av forsikring medfører høyere premie i etterkant slik at man i praksis betaler for skaden i årevis etterpå. Dette gjelder også forsikringer uten bonussystem (tilsvarende bilkasko). Forsikringstagere med haugevis av småskader er ikke spesielt populære hos selskapene, noe som vil gjenspeiles i premienivået man blir tilbudt. Av denne grunn bør man unngå å benytte forsikringen på småskader tilsvarende det trådstarter er utsatt for. Bruk av forsikring på mindre skader vil sjelden lønne seg. Det er dette som bør ligge til grunn for vurderingen av om man ønsker å benytte forsikring eller ikke, altså ikke hvorvidt vilkårene faktisk dekker slike skader. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Men vil det ikke fort koste mer å piske inn en takstmann enn hva skaden utgjør? Takstmann er jo ikke akkurat billig.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Takstmann betaler man ingenting for. Det er selskapet som tar seg av når skaden er innmeldt. Eg synest man må få velge sjølv når tid man trenger hjelp av forsikring for å utbedre. Også de som er handy benytter seg av kasko, og så tar de kanskje ut arbeidspengene. Eg har for høy egenandel til at eg kunne brukt forsikring på dette. Men mindre ankeret er syrefast Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cruiseliner Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Men vil det ikke fort koste mer å piske inn en takstmann enn hva skaden utgjør? Takstmann er jo ikke akkurat billig.... Ser ikke at spørsmålet er relevant. Taksering i regi av selskapet blir først aktuelt dersom forsikringskunden bestemmer seg for å melde skaden i den hensikt å få den dekket. Hvor dyr skaden antas å bli sjekker man normalt ut i forkant før man evt. bestemmer seg for å melde skaden. Redigert 21.Mai.2013 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Takstmann er heller ikke gratis! Forsikringstager betaler både takstmann og skade (i det lange løp). Skaden kan repareres på en dag! Plankekjøring Redigert 21.Mai.2013 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Til dere skeptikere og kritikere: nå kan dere bare bytte forsikringsselskap. Om ikke denne skaden dekkes av deres selskap vel og merke. Og kan i samme slengen sterkt anbefale Gjensidige. De ordnet opp, uten noe aldersfradrag. (Mr Hektoen var en veldig hyggelig takstmann). Skulle jo bare mangle at ikke dette dekkes. Men hadde hatt feks Norwegian broker eller Atlantica hadde jeg ikke vært sikker. Med deres aldersfradrag hadde det ikke vært mye til overs. Det er når ting skjer man forstår viktigheten av å ha skikkelig forsikring. Ønsker alle en god og skadefri sommer. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Gratulerer :) det skulle bare mangle. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Morsomt å lese folks tolkninger. Jeg har en ekstraforsikring som jeg betaler litt mer for. At noen mener at deres forsikring blir dyrere om jeg velger å bruke forsikringen smiler jeg litt av. Om jeg får dekket noe gjenstår å se. Regnestykke for ny dreggkasse, dreggtau, dregg, vippearm og arbeid overstiger nok min egenandel. Men igjen....var ikke meningen å lage for og imot å bruke forsikring. Det er vel så enkelt som at enten dekker forsikringen dette eller ikke, og hvis den dekker det så blir det ganske snålt å si nei takk. Men - forsikring lønner seg jo aldri i det lange løp, en forsikring som dekker skader jeg har økonomi til å utbedre selv gir ingen mening i mitt hode, det er bare å betale inn penger i forhold til et regnestykke og en risikovurdering som ikke går i min favør. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Jeg henger meg på her! Gjensidige er helt fantastisk i alle sammenhenger. Vi har alt, hele familien, i Gjensidige og har aldri hatt noen problemer med dem. Det er nesten som jeg får dårlig samvittighet når jeg bruker dem, til hunder hester eller hva det måtte være! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Det var godt å høre All inn :-) Det er akkurat samme erfaring som jeg hadde med Gjensidige etter at brygga jeg lå på slet seg, og påførte båten skade. Helt problemfritt oppgjør, uten noe fradrag av noe slag utover egenandelen selvsagt. I motsetning til NB i en annen sak, hvor takstmannen som ble brukt rett og slett var umulig. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Har mye med takstmannen å gjøre, noen av de går helt i vranglås. Jeg opplevde det selv da jeg mistet motoren og fikk konstatert at plastplaten motoren hadde anlegg mot bak på akterspeilet ikke var egnet for å feste motoren. Dette var en Aquaquick RIB 300. Jeg skulle selv sørger for etterstramming av motoren minst en gang om dagen. Det føltes rett og slett litt håpløst ut. Jeg mente at jeg ikke kunne lastes for at båtprodusenten brukte materialer som ikke var egnet, men den gang ei. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.