Jump to content

Pioner 14 17kn med 9.9 Yamaha, hvordan få maks 10kn? (er under 16)


16marda

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Sjekk om du kan slakke gaswiren slik at du ikke får gitt full gass. Evt om det går å stille på vandringen til armen som wiren går til på forgasseren.

 

Utfordringen din blir vel at du ikke kommer i plan med båten din om du skal holde deg under 10 knop.

Link to post

Utfordringen din blir vel at du ikke kommer i plan med båten din om du skal holde deg under 10 knop.

Og det er det som er poenget med forskriften. Det skal ikke gå fortere enn ti knop for å redusere skadepotensialet. Hva som må gjøres for at den skal være lovlig er avhengig av hvilken motor det er, Yamaha har levert forskjellige 9,9 hestere og noen har originalt 15hk.

Link to post

Faren min la rett og slett inn ballast i min båt en gang i tiden. Da ble den bedre i sjøen og umulig å få i plan. Det hører selvsagt med til historien at jeg kjørte til nærmeste holme og dumpa ballasten når jeg var alene i båten, og kjørte i plan hele dagen og koste meg. Før jeg skulle hjem la jeg ballasten tilbake. Pappa var overbevist om at jeg ikke var sterk nok til å løfte ut loddene av båten så han misstenkte aldri noe.

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Her har du løsningen. Turtallsperre med egen "politiknapp"(godt kjent innen mopedmiljøet). Knappen gjemmer du på det minst tenkelige stedet man vil lete etter en slik knapp. På boksen bør du fjerne logoer osv. Gjerne lakker den for å få en annen farge. Monter den "profesjonelt" imellom andre greier under motordekselet.

Det står at den ikke er ment for permanent bruk, altså du slår den på om du får besøk av polisen.

 

http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31_32_327_355&products_id=629

 

 

bilde

Link to post
Guest Avmønstret#

Fredrik: Det var jo ikke en løsning.

 

Beste forslaget sålangt er vel ny propell. Da beholder en motorstyrken.

 

Jeg byttet selv til en lettere propell på en påhengsmotor som stod på en ikke-planende tung båt slik at motoren kunne jobbe på høyere turtall ved lavere fart. Fikk bedre akslerasjon og motoren trivdes bedre da den kunne strekke litt på beina og få blåst ut litt. Da vil du også lettere kunne holde maxfart med mye last i båten.

Link to post

Bruk en enhet med GPS og følg med på farten selv.

Det er ikke noe krav slik jeg har forstått det at båten ikke skal kunne bevege seg fortere enn 10 knop slik som for mopeder.

Den aktuelle båten med montert motor skal ikke kunne gå fortere enn 10 knop. Det er ikke nok å følge med på farten og tilpasse denne.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

For å si det slik : Har aldri sett at sjø-politiet har vært paragraf-ryttere.

Jeg har sett at de har tatt uvettig kjøring tett på badebøyer, nærme land eller i 5 knop-sone.

Dette etter 35 år med mange timer tilbragt på det blå teppet i ulike deler av Oslo-fjorden. Men andre kan ha hatt andre erfaringer.

Link to post

Det forundrer meg gang på gang at det er politiet man bekymrer seg for i en slik sammenheng. Det man burde være redd for er å påføre skade på personer eller andres eiendeler med en farkost man ikke har lov til å føre. Da risikerer man ikke bare et forelegg på noen få tusenlapper, men et erstatningskrav som kan komme opp i millionklassen.

 

Forøvrig all ære til trådstarter som ønsker å gjøre det på den riktige måten ved å begrense båtens maksfart til10 knop! Et alternativ som ikke er nevnt er å bytte til en mindre motor. Kjøper du en kurrant brukt 5-hester i dag taper du neppe mange kroner når du selger den igjen når du blir 16...

Link to post

Om båten holder plan i 10 knop, men må bikke litt over for å komme i plan så er vel ikke skade oppstått pr automatikk?

 

Det er det heller ingen som har påstått, men det er like fullt ulovlig å "bikke litt over".

 

Underlig å lese hvilke holdninger man kan bli tillagt av noe som ikke er skrevet.

Jeg beklager hvis du følte deg truffet, men når du skriver at politiet skjelden slår med på den aktuelle problematikken risikerer man jo at yngre lesere enn deg og meg kanskje tenker at "da er det ikke så farlig". Det var forøvrig vel så mye forslaget om denne "politiknappen" jeg siktet til i mitt forrige innlegg.

 

Til trådstarter: Bekager avsporingen og lykke til som båteier!

Link to post

Sjå om du får lånt deg ein 5-6 hester å test ut kva båten er god for med mindre motor. Å kvele en 9,9 for å få lav nok effekt er ikkje greit mot motoren i lengden.

Er du på jakt etter billigste løsning så er det å fylle vann i dobbelskroget til farten er lav nok..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

En skrudd klemme/stramme-anordning på wire eller tilsvarende til forgasseren må da være enkleste og rimeligste tvangsløsning.

Hvis du følger mekanismen når du skrur på gasskontrollen så vil du kanskje se en kant -anordning noe sted som stopper det maksimale utslaget. (Dette for at selve forgasseren ikke skal belastningen).

Bare pass på at det du fester ikke lett kan løsne slik det at faller av og evt hindrer at du minsker gass-pådraget.

 

Viktigst av alt er å lære ansvarlig og godt sjømannskap og fullt ut forstå hvilke store krefter som er i sving allerede ved 1 Hk. Den kapper villig vekk fingre eller tær og trekker badenes hår inn mot propellen lke godt som en stor motor. Slå av motor og ro hvis du skal strande blant badende etc.

 

Velkommen til båtplassen, her kan du komme til å bruke mye tid...!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...