Jump to content

Hvor plassere CO alarm i en Saga27?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en CO detektor/alarm til å ha i min Saga27, men hvor plasserer jeg den? Vi sover i akterkabinen (med åpen dør), men har aldri på dieselvarmeren når vi sover, slik at å ha den der inne er vel ikke aktuelt.

 

Eber'n står i skottet på styrbord side, og Wallas kokeapparatet som også går på diesel på babord side, begge i uterommet under kalesjen der vi vanligvis oppholder oss.. Er det greit å montere den i taket i uterommet? Eller kanskje nede på siden der eksosen fra Eber'n går ut?

 

Eller kanskje den burde monteres inne i salongen der det er mye mindre ventilasjon enn i "uterommet" under kalesjen? Døren inn til salongen lukker vi forresen aldri når vi er om bord. Og rent generelt, monteres den høyt eller lavt? CO blander seg vel ganske jevnt med luft uten å stige opp under taket eller legge seg langs dørken

 

Er det andre som har montert slik varsler i en Saga27?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har en formening om hvordan en CO detektor/alarm skal monteres? Høyt? Lavt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Fra leverandører av slike detektorer blir det opplyst vedr. montering av disse; Ca 1,5 m over gulvet anbefales. Så kan du jo tilpasse denne anbefalingen til høyden fra senga i akterkabinen og til dørken ute.

Kanskje 1 meter over dørken passer i ditt tilfelle ?

 

Mvh

Tore

Link to post
Share on other sites

Støtter Apollo 32 Lars.

 

Nå er det vel ikke egen CO du trenger å frykte siden de ikke er igang om natten.

 

Men hva med nabobåten som kan komme til å fylle båten din med CO. plassering i nese høyde der en sover leste jeg en fabrikant mene..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Kokeapparatet er neppe problem, men kanskje Eber'n likevel? Det hender jo at vi slanger oss ned inne i salongen en kald høstkveld og nærmest dupper av etter litt rødvin og ser på TV. Så kanskje det er der inne detektoren skulle stå?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men hva med nabobåten som kan komme til å fylle båten din med CO. plassering i nese høyde der en sover leste jeg en fabrikant mene..

 

Sikkert ikke dumbt det, hvor realistisk er det at eksosen fra varmeren i nabobåten skulle klare å komme inn i min gjenlukkete og tilknappete båt? Det med nesehøyde når jeg sover blir forresten ganske så lavt i en Saga27, 10cm over dørken, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med fare for nok en gang å dumme meg ut, CO er tyngre enn luft. Såvidt jeg husker er dørken i modtseksjonen høyere enn forut og akter. jeg ville lagt sensorer der det er mest sannsynlig at gassen var skadelig, i vårt tilfelle i køyehøyde i akterabinen

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dersom det stemmer at CO er tyngre enn luft, kommer sensoren til å bli plassert ned mot dørken i "uterommet", på den siden som varmeren har sitt eksosutløp. Når vi sover i akterkabinen, har vi lagt de stive putene i midtdelen slik at vi har en køye som dekker hele rommet i samme høyde som dørken i uterommet, og vi sover med åpen dør til uterommet slik at skipshunden kan komme inn og legge seg godt tilrette mellom oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Satser en 10 er på denne forklaringen.

Eller en kan si bli vekket i tide.

http://www.byggsikkerhet.as/co_varsler

 

CO2-gass er tyngre enn luft, men vil ved utslipp i luft blande seg med luften etter relativt kort tid.

 

og denne

http://www.noby.no/Avdelinger/Innbruddsalarm4/Detektorer/Gassdetektorer/Gassdetektor-for-CO-gass--DG-1CO-p0000000660.aspx

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...