Jump to content

Båtkikkert, er Pentax et bra valg ?


Otto R

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg denne, til nye båten! :smiley:

http://www.tenoastro.no/main.aspx?page=article&artno=0750FMTR-SX#.UZlKv_Fkedg

 

Har prøvd den før (vi selger kikkerter på jobben min), og det er den mest behagelige kikkerten jeg har prøvd. Virkelig god å se i. Virker mer "høyoppløst" enn mange andre jeg har prøvd. Første gang jeg har giddet bruke penger på en kikkert. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk. 1 biltema + 1 Swarovski. Biltema er fin til prisen med lys i kompass, autofokus, vanntett osv.

Skal du ha proffkikkert er Swarovskiene overlegne på lysoptikkk og kvalitet.

Mellom disse er det et hav av ok kikkerter.

Google kikkert på furumet så finner du masse meninger.

http://www.naturogfritid.no/114028/Optikk/Kikkert/Swarovski/Swarovski_EL

Pentaxen er sikker fin, prøv den før du kjøper.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært innom det meste når det gjelder kikkerter tror jeg. Det meste fungerer greit når man sitter på svaberget om kvelden. Er du på sjøen i en relativt liten mystbåt er stabifunksjon et must. En førsteklasses 7x50 som får toppscore i tester er nærmest ubrukelig i en lystbåt i litt bølger. Jeg kjøpte meg en Fujinon Techno-stabi 14x40. Koster noen kroner, men ligger dekader over alt annet jeg har prøvd.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært innom det meste når det gjelder kikkerter tror jeg. Det meste fungerer greit når man sitter på svaberget om kvelden. Er du på sjøen i en relativt liten mystbåt er stabifunksjon et must. En førsteklasses 7x50 som får toppscore i tester er nærmest ubrukelig i en lystbåt i litt bølger. Jeg kjøpte meg en Fujinon Techno-stabi 14x40. Koster noen kroner, men ligger dekader over alt annet jeg har prøvd.

 

 

Takk; det var interessant. da må jeg litt i tenkeboksen, ser at Seaatronic har den for ca 10 penger :smiley:

 

Det viktigste er å kjøpe en kikkert man blir fornøyd med, jeg har jo også noen kikkerter liggende som ikke er for imponerende.

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om kikkerter. Selv har jeg en Fujion stabiliseringskikkert og en Steiner 7x50. Hvem bruker jeg mest? Steiner til vanlig bruk. Fujinon når det sjøer. Steinerkikkerten overlegen i optisk kvalitet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du bør ha deg 2 kikkerter hvis du går for en Fujinon, etter mitt syn. :clap: ( Fujinon 14x40 er helt fantastisk !! )

 

Den er såpass kostbar, at den ikke kan ligge sammen med alt annet rot når du seiler. ( Den bør ligge i originalvesken når den ikke brukes )

Derfor bør du også ha en "Biltema" kategori kikkert, som du kjapt plukker opp når det haster, som ikke er så innepakket som Fujinonen bør være.

Link to post
Share on other sites

Du bør ha deg 2 kikkerter hvis du går for en Fujinon, etter mitt syn. :clap: ( Fujinon 14x40 er helt fantastisk !! )

 

Den er såpass kostbar, at den ikke kan ligge sammen med alt annet rot når du seiler. ( Den bør ligge i originalvesken når den ikke brukes )

Derfor bør du også ha en "Biltema" kategori kikkert, som du kjapt plukker opp når det haster, som ikke er så innepakket som Fujinonen bør være.

Ja hva man skal med en kikkert som er så kostbar at den ikke kan brukes til daglig, men kun ligge innepakket til "fint bruk", så holder det vel masse med en " Biltema-kikkert". Da kan man heller bruke kikkert-pengene på noe annet utstyr til båten , spør du meg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...