Jump to content

Batteri Yamarin 5940


Kjellg

Recommended Posts

Har en Yamarin 5940 med Yamaha F80 og skal skifte batteri. Batteriet som står der er et startbatteri på 90Ah. Jeg har montert Wallas 1800T samt at jeg har plotter, lodd, iPad og benytter også av og til kjølebag på 12V.

Litt usikker på hvilket batteri jeg skal velge da jeg benytter Wallasen en del når jeg ligger i ro samt at jeg lader IPad'en av og til. Tenkte kjøpe et 110Ah start batteri, eller blir det feil? Dynamoen i motor er visst 20A

Link to post
Share on other sites

Kjølebag på 12V kan være utslagsgivende. De kan trekke mye strøm hvis det ikke er kompressor-variant, som et alminnelig kjøleskap.

Lag deg et strøm-regnskap og beregn at du aldri tapper start-batteriet mer enn halvparten.

To batterier er jo mulig løsning som jeg ville foretrukket. Da må du ha et batteri-skille. Slå f.eks opp "BEP" her.

 

Alternativt: Nødstart-batteripakke. Veier mindre enn et 60 Ah blytatteri alternativt startkabler.

Kommer også an på om du ferdes sent eller langt fra andre båter som kan gi startstrøm.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for raskt svar. Ja, det er en helt vanlig kjølebag som går på 12V. Har forsåvidt plass til 2 batterier men da må jeg gå ned på størrelsen og Ah. Egentlig en løsning jeg også har tenkt på. Manualen til motoren sier 'battery 70-100Ah'. Og ja, jeg ferdes i områder der det er lite folk og båter, havgapet og øyene utenfor Tromsø. Så jeg må være selvhjulpen :)

Link to post
Share on other sites

Vedr ned i størrelse og Ah:

 

Det er egentlig ikke "Ah" alene som starter motoren, men hvor mye strøm batteriet kan avgi over kort tid.

AGM-batterier har gode slike egenskaper, som f.eks Optima : http://netshop360.no/butikk/batterier/ladbare/optima )

 

På en fungerende og relativt ny påhengsmotor er det sjelden starting over lang tid.

Har selv prøvd batteriforskjellene for kald og rå motor;

Med batteri som får mye startstrøm og spenning drar motoren mye fortere rundt og starter derfor raskere enn et batteri som fort mister kraften, selv om det har flere "Ah".

 

Jeg hadde aldri dratt ut i havgapet uten (bærbart) nødstart-batteri.

Det er som sagt et enkelt og billig alternativ, hvis man bare husker å holde det ladet.

Det er tilstand/lade-indikator på mitt (og de fleste andre ville jeg tro).

 

Jeg har selv kun brukt Optima som startbatterier overalt der jeg kan og er imponert over varighet og kraft.

Optima hadde vel kortere tid noe frynsete rykte, men de batteriene skal være ute av handelen nå.

 

Ser forøvrig i dette forumet at mange har hatt dårlige erfaringer med AGM-batterier fra noen båtutstyrskjeder.

Der var nok problemet at de var importert direkte fra østen og skulle være billigere.

Link to post
Share on other sites

Aha, dette var interessant. Til mitt bruk og motor (Yamaha F80, 03 mod), ville du gått for red eller blue? Manualen til motoren sier 70-100Ah, minimum cold crank på 380A. Iom at blue leveres som 75Ah mens red er på 50Ah. Skal selvsagt skaffe meg nødstrøm :) noen bærbare du anbefaler?

 

Mente egentlig rødt, gult eller blått

Link to post
Share on other sites

Ring til Gylling for råd om valg. Optima-batteriene kan prutes, det er min erfaring.

Gul og blå er vel en del dyrere enn rød.

Med vekt på nok strøm i fast installasjon og tid og krefter til å legge opp ekstra bryter og batteri-skille ville jeg brukt rød til start og det opprinnelige batteriet til annet strømforbruk hvis det er jevnt over lite kraft-uttak.

Ellers kan jo ett gult eller blått klare seg, men da må du følge med på spenning eller vite hvor mye strøm du bruker. Det finnes Ah-målere (koster en del), men det anser jeg er for avanserte brukere med mye strøm-uttak og dyre/mange batterier.

Har ingen spesielle råd for nødstart, kjøpte min Black&Decker på 50%-salg.

Den virker solid og grei med godt bære-håndtak og gode gummiføtter som gjør at den ikke sklir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...