Heldige Herwa Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Jeg har lest en annen tråd om kondensproblem i motorolja på 4-takt påhengere. Jeg tror likevel at det er toppakningen som er gått på min motor. Den starter ganske greit, men er tregere enn i fjor. Kjølestrålen er enda dårligere enn den var i fjor. Og det syntes som at det ikke var lite vann i olja. Er det andre som har hatt tilsvarende problem som har noen fornuftige tips som bør prøves før bytte av toppakning? Motorene er tresylindret fra 1999 og står på en 16 fot Herwa Family. Det skulle ikke være noe problem at den ikke blir varm nok i på sine turer på Grimstadfjorden. Torstein Jansen Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hei Det er stor sansynlighet for at det er tæringskade/sprekk i motorblokk/topp som er årsaken til vann i oljen.Når du løsner tappeskruen for olje hvor mye vann kommer det da? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Min Yamaha F50 fra 1997 hadde gjennomtæring i bunnpanna fra eksosen. Ny bunnpanne og eksos fikset biffen. Eksosrøret var det bare fire skruer igjen av. Så ikke umulig at du har samme problemet. Det er bare å begynne skruingen... Min motor hadde ingenting igjen av anodene i blokken og jeg lurer på om dette kan ha vært årsaken... Redigert 20.Mai.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heldige Herwa Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Når jeg tappet ut oljen var det ikke vann som kom ut, men olja var helt grå og blandet med vann. Det kan ikke ha vært så mye, og totalmengde var som vanlig på peilepinnen. Ellers takk for alle tips! Redigert 20.Mai.2013 av Heldige Herwa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hei du, har du noen formening om gangtid på motoren? Jeg har hatt 2 slike motorer hvor feilen var sprekt topp begge gangene. Ble helt frisk av ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
Heldige Herwa Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Har ikke peiling på gangtid. Jeg har ikke hatt den mer enn to sesonger, men forrige eier brukte den som hyttebåt og litt til jakt, så den har sikkert gått noen timer. Jeg sjekker toppen og toppakning først iallefall. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Olja blir ikke grå av kondens........ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.