iswanink Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 Heisann, har anskaffet meg en eldre åpen tresnekke med en Sleipner 5-6hk (så vidt jeg har klart å finne ut). Har vært litt uheldig med denne båten siden den ble kjøpt (en tur på bunn og motor som ikke vil gå), men etter ombygging til elektronisk tenning og bytte av stemmen, er jeg nå nærmere båtlivet enn aldri før Etter å ha satt ut båten, kjørte jeg en liten runde for å "finjustere" vridningen på propellen, men lykkes ikke helt med dette. Dette er situasjonen: 1. løsner skruen (2) slik at koblingen kan flyttes på akslingen (se link) 2. justerer spaken til "nøytral" og fester koblingen igjen, og propellen/båten står i fri. 3. setter båten i gir og kjører fremover i riktig fart og selvfølgelig den riktige snekkelyden. 4. justerer så på vridningen for å få revers (alt er fortsatt bra) 5. Når jeg vrir på propellen igjen for å kjøre fremover er skruen (2) løsnet, og får derfor ikke fremdrift fordi koblingen flytter seg fritt på akslingen ( på motor siden). Er tanken at skruen (2) skal skrues inn i akslingen? vil det funke å lage et gjennomgående hull (tåler akslingen det?)? eller skal det være en forsenkning i akslingen (det er det ikke, og (1) kan ikke roteres ift. akslingen på grunn av kilen og kilesporet (1))? Setter pris for tips. Mulig jeg har fokuset på feil plass? https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50764/fremver.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50764/bakover.jpg Sitér dette innlegget Link to post
astangnes Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Jeg har ikke noe svar på det du spør om, men heller et spørsmål. Jeg har en Sleipner 7-9 og ser ut som jeg har samme clutch/gir eller hva det nå enn heter. Jeg er noe plaget den hopper ut av gir med for mye kraft fra motoren. Spaken blir derimot stående i tilkoblet posisjon. Jeg må slakke av på motoren, ta den ut av gir for så å sette den i gir igjen. Er dette vanlig eller er det slitasje? Spent på svar på både ditt og mitt spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
iswanink Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Jeg har ikke noe svar på det du spør om, men heller et spørsmål. Jeg har en Sleipner 7-9 og ser ut som jeg har samme clutch/gir eller hva det nå enn heter. Jeg er noe plaget den hopper ut av gir med for mye kraft fra motoren. Spaken blir derimot stående i tilkoblet posisjon. Jeg må slakke av på motoren, ta den ut av gir for så å sette den i gir igjen. Er dette vanlig eller er det slitasje? Spent på svar på både ditt og mitt spørsmål. Har ikke gjort dette selv, men mener dette kan justeres er under det ovale dekselet (over pilen mrk. 1 på bildet mitt). Står beskrevet under "frikopling" i manualen som ligger på fm-motor sine sider hvis jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
astangnes Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Den der har jeg jo lastet ned og skrevet ut. Utrolig hva man glemmer å sjekke. Ser ut til at det kan være noe der. Mange takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.