NilsPils Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 Jeg fylte begge dieseltankene på hver ca 150 liter i fjor høst og tok Saowanee fra Hankø til boblehavn i Oslo i november. Ved klargjøringen i våres fant jeg vann og brunt grums i vannutskilleren i Racor filteret. Da hadde jeg en full tank og en ca. 1/4 full. Renset vannutskilleren, skiftet grovvfilter og finfilter, koblet om til den fulle ubrukte tanken og gikk tilbake Hankøsundet. Alt fungerte fint under veis og frem til havna. Men da jeg skulle ut med båten noen dager senere ville den ikke starte, ingen tenning overhodet, og jeg oppdaget igjen vann og brunt grums i vannutskilleren. Nå har jeg hatt av begge mannlokkene og gjort tankene helt rene for vann og grums. Det passer veldig godt til beskrivelsen på dieseldyr. Etter klaring har jeg fylt diesel tilbake på den ene tanken. Den andre tanken er fremdeles tom og ren. Har også skiftet alle dieselfiltere og rengjort vannutskilleren. Har også montert rør for avsuging fra tankbunn. Jeg dro en ren fille gjennom en av dieslslangene for å sjekke. Det kom ikke noe grums ut av den slangen. Motor er en moderne 225hk FNM common rail 5 sylindret dieselmotor. Den har alltid startet på første slag. Nå starter den ikke og jeg er litt rådvill. Jeg tenker selvfølgelig på tette dyser, men synes det er rart at motoren går fint en dag og ikke tenner på noen sylinder noen dager senere. Alle fem dysene blir vel ikke tette samtidig? Eller kan det være mulig at den ikke får tilstrekkelig trykk i innsprøytingssystemet. Sirkulasjonen i lavtrykksdelen ser ut til å virke, da den tydeligvis drar diesel gjennom filterene. Alle motorsikringene er intakte. Jeg har skrudd mye på motor gjennom årene, men har ingen erfaring med common rail (foreløpig!). Er det noe mer jeg bør sjekke, eller bør jeg bestille mekaniker med en gang? Sånne er ikke så lett tilgjengelige i disse dager, men jeg har fått adressen til Bekkevold Maskin ved veien mot Engelsviken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Miss Amalie Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Starter en dag og neste ikke? Har starthendelen hengt seg opp? Vaierstopp? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Møkkalasset Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Selv om disse motorene er selvluftende tror jeg du må få ut det vannet som står i systemet.Kjenner ikke motorene i detalj, men du må nok sørge for at alt vann er drenert ut helt frem til dysene før du får start. Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Commonrail motoren er følsom på trykket til dysene , hadde en bil som det vart litt formye lekasje på returen på en dyse den måtte jeg neste trillstarte for å få nok omdreinger på startmotoren slik at den startet , så prøv å sjekke om det kommer diesel i retur fra dysene. Når du kinner. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Er det ikke elektrisk fødepumpe på disse? Retur er jo første punktet man kan sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Hvis det har vært vann i common-railen kan den være ødelagt slik at den ikke får opp trykket. Da gir en sensor feilmelding og du får ingen start. Dette er ikke en motortype for amatører å skru på --- vær smart og søk hjelp fra kyndige. Arild Budal i KD Trading er rette mann å spørre -- jeg "vet" at han har sett slike problemer før. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Dette er ikke en motortype for amatører å skru på Nå må du ikke skremme folk fra å lære seg noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Motormessig har jeg ikke noe å tilføre. Men hvordan har du fått vann på tanken(e)? Dårlig diesel eller lekkasje påfyllingsstusser eller? Viktig å forhindre at dette skjer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 NilsPils - det kan være så enkelt som for lav spenning på batteriet ditt. Vær klar over at denne generasjonen FNM CR er meget kresen på spenning på batteriet. I forbindelse med luftig så har du kanskje kinnet en del.... og dermed kan det være nok. Nå husker ikke jeg hvor gammel Saowanee har blitt men batterier varer jo ikke evig... Godt å lese at du går for "full rens" når du har fått dyr på tanken, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Jeg har skrudd mye på motor gjennom årene, men har ingen erfaring med common rail (foreløpig!). Er det noe mer jeg bør sjekke, eller bør jeg bestille mekaniker med en gang? Sånne er ikke så lett tilgjengelige i disse dager, men jeg har fått adressen til Bekkevold Maskin ved veien mot Engelsviken. Hva feilen er vet jeg ikke, det får bli opp til dieselspesialistene her inne, men det kan jo virke som om du har fått noe dritt forbi filteret som gjør ugang et eller annet sted. I tillegg til Bekkevold kan jeg forøvrig også anbefale deg å ringe Steinar Paulsen, SP Motor. Han har lang erfaring og er meget dyktig. Han holder forøvrig til et steinkast fra der du har båten I likhet med Bekkevold har han også bakgrunn fra Ragnar Ringstad, tror han var verksmester der en gang for lenge siden. http://www.1881.no/baatbyggeri/baatbyggeri-oestfold/baatbyggeri-manstad/sp-motor-og-marineservice-as_101305552S1/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 jeg ville prøvd et topp-ladet batteri med høy startamp før jeg hadde bedt verkstedmannen komme..... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) Takker for alle innspill så langt. Fødepumpen virker. Diesel fosset inn i filtrene da jeg vred om tenningsnøkkelen på trinn en. Batteriet er relativt nytt og fulladet. Feilen ligger neppe der. Mistenker elektronikken som kan ha fått en feilmelding. Det er for eksempel en sensor for vann under finfilteret. Det er ikke noe vann der nå, men kanskje det må kvitteres ut et sted? Jeg tar noen telefoner i morgen tidlig. Starter med KD Trading som er hovedagenten i Norge og så blir det muligens en mekaniker fra Bekkevold eller Steinar Paulsen etter behov. Brukermanualen min sier : "Kontakt nærmeste FNM mekeverksted", men de har jo ikke akkurat no tett med sånne i Norge. Vann på tanken er nok kommet ved tanking. Jeg har sjekket påfyllingsstussene og ser ingen mulighet for at jeg har fått vann den veien. Og det var en del. Nå har jeg montert avsugingsrør til laveste punkt på tankbunnen og kommer til å sjekke jevnlig og minst etter hver tanking. Må jo få båten ut nå når sesongen er i gang. Heldigvis har jeg også Tora på vannet i Frognerkilen, så det blir muligheter for kveldsturer i det minste. Jeg har også en båtkompis med båt i Hankø marina, så det ble tur til Flatskjæra i helgen med bading, grilling og årets første torsk på sluk. Årets første fisk var en ørret i Hankøsundet i April, så sesongen er i full gang. Redigert 20.Mai.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Har hatt hyggelig kontakt med KD-trading og venter på videre råd derfra. I mellomtiden sitter jeg og biter negler. FNM er jo ingen helt vanlig motor i Norge, men de sier at common rail systemet er det samme som Volvo bruker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
okeido Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Er ikke et fin filter som er tett da? Slet med en bukh en gsng og var et filter inne fødepumpa? Som ikke var synlig.høres merklig da at den plutselig er død. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Har fått veldig god respons fra KD Trading i kveld. Tar en tur til Hankøsundet på torsdag og sjekker blant annet fødepumpa. Har ellers fått forståelse for at jeg skal holde pølsefingrene unna høytrykksystemet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pergrip Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Har det blitt noe løsning,? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 dersom du ikke hadde pre fyllt filtre med lot lavtrykkspumpa gjøre hele jobben, lot du pumpa gå kontinuerlig i en omgang ? kuttet den ut underveis ? Ville ikke bli forundra om den slo seg av etter en gitt stund dersom den ikke leser tilstrekkelig trykkoppbygging som sikkerhetsfunksjon for ikke å fylle båten med diesel ved for eksempel slangebrudd ? spør Arild ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Har det blitt noe løsning,? dersom du ikke hadde pre fyllt filtre med lot lavtrykkspumpa gjøre hele jobben, lot du pumpa gå kontinuerlig i en omgang ? kuttet den ut underveis ? Ville ikke bli forundra om den slo seg av etter en gitt stund dersom den ikke leser tilstrekkelig trykkoppbygging som sikkerhetsfunksjon for ikke å fylle båten med diesel ved for eksempel slangebrudd ? spør Arild ved anledning. Er i god dialog med Arild hos KD Trading. Bekkevold Maskin hadde ikke tid pga. hardt arbedspress og sykmeldinger. Steinar Paulsen feiget ut pga. ukjent motor med common rail. Ærlig sak det. Så nå er jeg min egen mekaniker. Har faktisk mistet mye av respekten for det å mekke selv på common rail. Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra. Fødepumpa er friskmeldt. Har sjekket med manometer. Pumpa jobber i 10 sekunder og gir 2.2 bar før den kutter automatisk. Returmengden til tank er ca 0.5 liter på 10 sek. Er helt sikker på at det er sirkulert nok til å fylle filterene flere ganger. Fredag demonterte jeg trykkreguleringsventilen på høytrykksystemet etter forslag fra Arild. Det ser ut som den er blokkert. Ny ventil kommer fra Bergen til uken. Nå krysser jeg fingrene for at pumpe og dyser er OK og prøver igjen om noen dager. Målet nå er å rekke Østfoldtreffet med god margin. I mellomtiden koser vi oss med Tora innerst i fjorden. Får nok med torsk nå og venter makrellen inn etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Er i god dialog med Arild hos KD Trading. Bekkevold Maskin hadde ikke tid pga. hardt arbedspress og sykmeldinger. Steinar Paulsen feiget ut pga. ukjent motor med common rail. Ærlig sak det. Så nå er jeg min egen mekaniker. Har faktisk mistet mye av respekten for det å mekke selv på common rail. Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra. Flott at du tar utfordringen med å fikse selv! Alltid nyttig å vite litt mer om hvordan motor funger den dagen det røyner på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tb55 Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) Kjørte en anleggsmaskin med Cumminns cr tørr i forb. med filterbytte. Vanvittig mye kinning, inntil jeg luftet høytrykksiden. Da fyrte maskinen momentant. Cummins har en liten el fødepumpe som går i ca 10 sekunder. Hvis ikke motor fyrer etter 10 sek. har det ingen hensikt å kinne mer. Da må tenning slås av, for så å starte pånytt. Om det er lignende på FNM vet jeg ikke... Redigert 2.Juni.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra. Fødepumpa er friskmeldt. Har sjekket med manometer. Pumpa jobber i 10 sekunder og gir 2.2 bar før den kutter automatisk. Returmengden til tank er ca 0.5 liter på 10 sek. Er helt sikker på at det er sirkulert nok til å fylle filterene flere ganger. Fredag demonterte jeg trykkreguleringsventilen på høytrykksystemet etter forslag fra Arild. Det ser ut som den er blokkert. Ny ventil kommer fra Bergen til uken. Nå krysser jeg fingrene for at pumpe og dyser er OK og prøver igjen om noen dager. Denne innstillingen liker jeg, på Steyr er fødepumpen koblet slik at den i utgangspunktet går men elektronikken kan aktivere ett rele som kobler ut pumpen hvis man ikke har startet innen 10 sekunder. Lykke til med ny ventil! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Er ikke dieselekspert, men har fått igang noen diesler... Som tb55 sier, ville jeg ha luftet på HT-siden som første punkt... (NB: Har ikke vært bort i Common rail...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Faktisk er denne motoren lett å skru på. Måtte fjerne elektronikkboksen for å komme til, men det gikk greit. Ser ikke noen mulighet for manuell lufting av høytrykksystemet med railrøret. Det skal heller ikke være nødvendig på common rail ifølge boka. Dessuten: den sto en ukes tid, men gikk ikke tom for diesel før den nektet å starte. Har startet matepumpa og spylt gjennom med ren diesel minst 10 ganger nå. Satser på ny trykkreguleringsventil om noen dager. Jeg tror det er en stor feil at jeg har brukt Hammedown. Den drar med seg vannet, men det felles ut igjen når dieselen ikke rystes. På den måten har det kommet vann forbi vannutskilleren og inn i høytrykksystemet. Det var litt antydning til rust på ventilen jeg tok ut. Den dieselen som jeg har tappet av er fremdeles litt blakk og jeg kan stadig tappe av litt vann fra bunnen. Denne dritten kommer ikke tilbake på min motor. I denne tråden kan du se hvordan jeg har laget avsug fra tankene: https://baatplassen.no/i/topic/101048-vp-md21a-gaar-ureint-og-stopper-naar-tanken-nesten-er-tom/#entry1446927 Som før sagt: jeg krysser fingrene for høytrykkspumpe og dyser. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jeg fylte begge dieseltankene på hver ca 150 liter i fjor høst og tok Saowanee fra Hankø til boblehavn i Oslo i november. Ved klargjøringen i våres fant jeg vann og brunt grums i vannutskilleren i Racor filteret. Da hadde jeg en full tank og en ca. 1/4 full. Renset vannutskilleren, skiftet grovvfilter og finfilter, koblet om til den fulle ubrukte tanken og gikk tilbake Hankøsundet. Alt fungerte fint under veis og frem til havna. Men da jeg skulle ut med båten noen dager senere ville den ikke starte, ingen tenning overhodet, og jeg oppdaget igjen vann og brunt grums i vannutskilleren. Nå har jeg hatt av begge mannlokkene og gjort tankene helt rene for vann og grums. Det passer veldig godt til beskrivelsen på dieseldyr. Etter klaring har jeg fylt diesel tilbake på den ene tanken. Den andre tanken er fremdeles tom og ren. Har også skiftet alle dieselfiltere og rengjort vannutskilleren. Har også montert rør for avsuging fra tankbunn. Jeg dro en ren fille gjennom en av dieslslangene for å sjekke. Det kom ikke noe grums ut av den slangen. http://www.norsklandbruk.no/traktor-og-teknikk/2008/11/11/en-draape-vann-i-dieselen-kan-gi-motorhavari.aspx Her har vi noe og lære av landbruket artikkel fre 2008, har referert til denne artikkelen for et par år siden. Vann har skyldaI verste fall havarerer dieselpumpa, og en ny dieselpumpe med reparasjon kan gjerne koste 40 000 kroner. I tillegg til en ny gårdstank. Da kan det være smart å kjøpe en ny gårdstank først som sist, når du investerer i ny traktor. Dieselleverandører og verksteder kan fortelle de samme historiene: Den nye traktoren havarerer, og forurenset diesel har skylda. Siden det tidligere aldri har vært problemer med dieselen fra gårdstanken, mistenkes gjerne kvaliteten på dieselen først, men svært ofte viser det seg at det er vann og annen forurensing fra gårdstanken som er problemet. - Vi merker at det er økende problemer med havarerte dieselpumper fra common rail-motorer, forteller Rune Haukali i Sandnes Elektro-Diesel. Problemet når det kommer vann inn i dieselpumpa, er at den irrer opp pumpa og siden injektoren. Trykket i pumpa er så høyt at det kan grave et krater i injektoren, på samme måte som når man skjærer stål med høytrykksvann. Selv om dieselfilteret skulle fange opp vann og stoppe traktoren, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke kommer vann inn i pumpa som skaper irring og skader på sikt. Lar seg reparereHaukali mener at enkelte traktormerker kan ha bedre systemer for filtrering av vann enn andre, men at ingen traktormerker har sikre systemer. - På båtmotorer har man løst problemet med å lage vannseparatorer for skikkelig filtrering av vann. Det vil nok komme på traktorer også, men det er ingen som har det i dag, sier han. De fleste dieselpumpene lar seg reparere så lenge krateret i injektoren ikke er altfor omfattende, og Sandnes Elektro-Diesel er et av tre verksteder i Norge som kan reparere og gjøre en full testkjøring. En reparasjon er langt rimeligere enn om man må kjøpe ny dieselpumpe og injektor. Et siste råd fra Rune Haukali er at man bør være svært påpasselig med å følge intervallene for skifting av dieselfilter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Nå har ikke jeg noen gårdstank å skylde på. Har nok heller fått vannet "på kjøpet" fra en marina. Jeg har sjekket vannutskilleren jevnlig før, og aldri hatt vann der. Så fyllte jeg begge tankene i fjor høst og hadde plutselig vann fra begge to. Og det var mye mer vann enn at det kan være kondens. Så heretter: sjekker begge tankene jevnlig, og alltid etter fylling. Etter det jeg har erfart nå, vil jeg likevel forhåpentligvis slippe å betale mer enn delene det koster å reparere. Det er ikke stor kunst å skru på cr motor. Så da er det bare å håpe at elektronikken ikke tar kvelden neste gang! For der er det sikkert også mange muligheter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.