Jump to content

Har hatt dieseldyr. Motor 225hk FNM starter ikke. Trenger råd.


NilsPils

Recommended Posts

Jeg fylte begge dieseltankene på hver ca 150 liter i fjor høst og tok Saowanee fra Hankø til boblehavn i Oslo i november. Ved klargjøringen i våres fant jeg vann og brunt grums i vannutskilleren i Racor filteret. Da hadde jeg en full tank og en ca. 1/4 full. Renset vannutskilleren, skiftet grovvfilter og finfilter, koblet om til den fulle ubrukte tanken og gikk tilbake Hankøsundet. Alt fungerte fint under veis og frem til havna. Men da jeg skulle ut med båten noen dager senere ville den ikke starte, ingen tenning overhodet, og jeg oppdaget igjen vann og brunt grums i vannutskilleren.

 

Nå har jeg hatt av begge mannlokkene og gjort tankene helt rene for vann og grums. Det passer veldig godt til beskrivelsen på dieseldyr. Etter klaring har jeg fylt diesel tilbake på den ene tanken. Den andre tanken er fremdeles tom og ren. Har også skiftet alle dieselfiltere og rengjort vannutskilleren. Har også montert rør for avsuging fra tankbunn. Jeg dro en ren fille gjennom en av dieslslangene for å sjekke. Det kom ikke noe grums ut av den slangen.

 

Motor er en moderne 225hk FNM common rail 5 sylindret dieselmotor. Den har alltid startet på første slag. Nå starter den ikke og jeg er litt rådvill. Jeg tenker selvfølgelig på tette dyser, men synes det er rart at motoren går fint en dag og ikke tenner på noen sylinder noen dager senere. Alle fem dysene blir vel ikke tette samtidig? Eller kan det være mulig at den ikke får tilstrekkelig trykk i innsprøytingssystemet. Sirkulasjonen i lavtrykksdelen ser ut til å virke, da den tydeligvis drar diesel gjennom filterene. Alle motorsikringene er intakte.

 

Jeg har skrudd mye på motor gjennom årene, men har ingen erfaring med common rail (foreløpig!). Er det noe mer jeg bør sjekke, eller bør jeg bestille mekaniker med en gang? Sånne er ikke så lett tilgjengelige i disse dager, men jeg har fått adressen til Bekkevold Maskin ved veien mot Engelsviken.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Commonrail motoren er følsom på trykket til dysene , hadde en bil som det vart litt formye lekasje på returen på en dyse den måtte jeg neste trillstarte for å få nok omdreinger på startmotoren slik at den startet , så prøv å sjekke om det kommer diesel i retur fra dysene. Når du kinner.

Link to post

Hvis det har vært vann i common-railen kan den være ødelagt slik at den ikke får opp trykket. Da gir en sensor feilmelding og du får ingen start. Dette er ikke en motortype for amatører å skru på --- vær smart og søk hjelp fra kyndige. Arild Budal i KD Trading er rette mann å spørre -- jeg "vet" at han har sett slike problemer før.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

NilsPils - det kan være så enkelt som for lav spenning på batteriet ditt. Vær klar over at denne generasjonen FNM CR er meget kresen på spenning på batteriet. I forbindelse med luftig så har du kanskje kinnet en del.... og dermed kan det være nok.

Nå husker ikke jeg hvor gammel Saowanee har blitt men batterier varer jo ikke evig...

 

Godt å lese at du går for "full rens" når du har fått dyr på tanken, lykke til :thumbsup:

Link to post

Jeg har skrudd mye på motor gjennom årene, men har ingen erfaring med common rail (foreløpig!). Er det noe mer jeg bør sjekke, eller bør jeg bestille mekaniker med en gang? Sånne er ikke så lett tilgjengelige i disse dager, men jeg har fått adressen til Bekkevold Maskin ved veien mot Engelsviken.

 

Hva feilen er vet jeg ikke, det får bli opp til dieselspesialistene her inne, men det kan jo virke som om du har fått noe dritt forbi filteret som gjør ugang et eller annet sted.

 

I tillegg til Bekkevold kan jeg forøvrig også anbefale deg å ringe Steinar Paulsen, SP Motor. Han har lang erfaring og er meget dyktig. Han holder forøvrig til et steinkast fra der du har båten :smiley: I likhet med Bekkevold har han også bakgrunn fra Ragnar Ringstad, tror han var verksmester der en gang for lenge siden.

 

http://www.1881.no/baatbyggeri/baatbyggeri-oestfold/baatbyggeri-manstad/sp-motor-og-marineservice-as_101305552S1/

Link to post
Svart (redigert)

Takker for alle innspill så langt. Fødepumpen virker. Diesel fosset inn i filtrene da jeg vred om tenningsnøkkelen på trinn en. Batteriet er relativt nytt og fulladet. Feilen ligger neppe der. Mistenker elektronikken som kan ha fått en feilmelding. Det er for eksempel en sensor for vann under finfilteret. Det er ikke noe vann der nå, men kanskje det må kvitteres ut et sted?

 

Jeg tar noen telefoner i morgen tidlig. Starter med KD Trading som er hovedagenten i Norge og så blir det muligens en mekaniker fra Bekkevold eller Steinar Paulsen etter behov. Brukermanualen min sier : "Kontakt nærmeste FNM mekeverksted", men de har jo ikke akkurat no tett med sånne i Norge.

 

Vann på tanken er nok kommet ved tanking. Jeg har sjekket påfyllingsstussene og ser ingen mulighet for at jeg har fått vann den veien. Og det var en del. Nå har jeg montert avsugingsrør til laveste punkt på tankbunnen og kommer til å sjekke jevnlig og minst etter hver tanking.

 

Må jo få båten ut nå når sesongen er i gang. Heldigvis har jeg også Tora på vannet i Frognerkilen, så det blir muligheter for kveldsturer i det minste. Jeg har også en båtkompis med båt i Hankø marina, så det ble tur til Flatskjæra i helgen med bading, grilling og årets første torsk på sluk. Årets første fisk var en ørret i Hankøsundet i April, så sesongen er i full gang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 2 uker senere...

dersom du ikke hadde pre fyllt filtre med lot lavtrykkspumpa gjøre hele jobben, lot du pumpa gå kontinuerlig i en omgang ? kuttet den ut underveis ?

Ville ikke bli forundra om den slo seg av etter en gitt stund dersom den ikke leser tilstrekkelig trykkoppbygging som sikkerhetsfunksjon for ikke å fylle båten med diesel ved for eksempel slangebrudd ? spør Arild ved anledning.

Link to post

Har det blitt noe løsning,?

 

 

dersom du ikke hadde pre fyllt filtre med lot lavtrykkspumpa gjøre hele jobben, lot du pumpa gå kontinuerlig i en omgang ? kuttet den ut underveis ?

Ville ikke bli forundra om den slo seg av etter en gitt stund dersom den ikke leser tilstrekkelig trykkoppbygging som sikkerhetsfunksjon for ikke å fylle båten med diesel ved for eksempel slangebrudd ? spør Arild ved anledning.

 

Er i god dialog med Arild hos KD Trading. Bekkevold Maskin hadde ikke tid pga. hardt arbedspress og sykmeldinger. Steinar Paulsen feiget ut pga. ukjent motor med common rail. Ærlig sak det. Så nå er jeg min egen mekaniker. Har faktisk mistet mye av respekten for det å mekke selv på common rail. Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra.

 

Fødepumpa er friskmeldt. Har sjekket med manometer. Pumpa jobber i 10 sekunder og gir 2.2 bar før den kutter automatisk. Returmengden til tank er ca 0.5 liter på 10 sek. Er helt sikker på at det er sirkulert nok til å fylle filterene flere ganger.

 

Fredag demonterte jeg trykkreguleringsventilen på høytrykksystemet etter forslag fra Arild. Det ser ut som den er blokkert. Ny ventil kommer fra Bergen til uken. Nå krysser jeg fingrene for at pumpe og dyser er OK og prøver igjen om noen dager.

 

Målet nå er å rekke Østfoldtreffet med god margin. I mellomtiden koser vi oss med Tora innerst i fjorden. Får nok med torsk nå og venter makrellen inn etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 

Er i god dialog med Arild hos KD Trading. Bekkevold Maskin hadde ikke tid pga. hardt arbedspress og sykmeldinger. Steinar Paulsen feiget ut pga. ukjent motor med common rail. Ærlig sak det. Så nå er jeg min egen mekaniker. Har faktisk mistet mye av respekten for det å mekke selv på common rail. Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra.

 

Flott at du tar utfordringen med å fikse selv! Alltid nyttig å vite litt mer om hvordan motor funger den dagen det røyner på :yesnod:

Link to post

Kjørte en anleggsmaskin med Cumminns cr tørr i forb. med filterbytte. Vanvittig mye kinning, inntil jeg luftet høytrykksiden. Da fyrte maskinen momentant. Cummins har en liten el fødepumpe som går i ca 10 sekunder. Hvis ikke motor fyrer etter 10 sek. har det ingen hensikt å kinne mer. Da må tenning slås av, for så å starte pånytt. Om det er lignende på FNM vet jeg ikke...

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post
Jeg følger Arilds råd, som sier at "du kan godt mekke selv, bare du vet hva du gjør". Nå lærer jeg mye om motoren min og håper det går bra.

 

Fødepumpa er friskmeldt. Har sjekket med manometer. Pumpa jobber i 10 sekunder og gir 2.2 bar før den kutter automatisk. Returmengden til tank er ca 0.5 liter på 10 sek. Er helt sikker på at det er sirkulert nok til å fylle filterene flere ganger.

 

Fredag demonterte jeg trykkreguleringsventilen på høytrykksystemet etter forslag fra Arild. Det ser ut som den er blokkert. Ny ventil kommer fra Bergen til uken. Nå krysser jeg fingrene for at pumpe og dyser er OK og prøver igjen om noen dager.

Denne innstillingen liker jeg, på Steyr er fødepumpen koblet slik at den i utgangspunktet går men elektronikken kan aktivere ett rele som kobler ut pumpen hvis man ikke har startet innen 10 sekunder. Lykke til med ny ventil!

Link to post

Faktisk er denne motoren lett å skru på. Måtte fjerne elektronikkboksen for å komme til, men det gikk greit.

 

Ser ikke noen mulighet for manuell lufting av høytrykksystemet med railrøret. Det skal heller ikke være nødvendig på common rail ifølge boka. Dessuten: den sto en ukes tid, men gikk ikke tom for diesel før den nektet å starte. Har startet matepumpa og spylt gjennom med ren diesel minst 10 ganger nå. Satser på ny trykkreguleringsventil om noen dager.

 

Jeg tror det er en stor feil at jeg har brukt Hammedown. Den drar med seg vannet, men det felles ut igjen når dieselen ikke rystes. På den måten har det kommet vann forbi vannutskilleren og inn i høytrykksystemet. Det var litt antydning til rust på ventilen jeg tok ut. Den dieselen som jeg har tappet av er fremdeles litt blakk og jeg kan stadig tappe av litt vann fra bunnen. Denne dritten kommer ikke tilbake på min motor.

 

I denne tråden kan du se hvordan jeg har laget avsug fra tankene: https://baatplassen.no/i/topic/101048-vp-md21a-gaar-ureint-og-stopper-naar-tanken-nesten-er-tom/#entry1446927

 

Som før sagt: jeg krysser fingrene for høytrykkspumpe og dyser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg fylte begge dieseltankene på hver ca 150 liter i fjor høst og tok Saowanee fra Hankø til boblehavn i Oslo i november. Ved klargjøringen i våres fant jeg vann og brunt grums i vannutskilleren i Racor filteret. Da hadde jeg en full tank og en ca. 1/4 full. Renset vannutskilleren, skiftet grovvfilter og finfilter, koblet om til den fulle ubrukte tanken og gikk tilbake Hankøsundet. Alt fungerte fint under veis og frem til havna. Men da jeg skulle ut med båten noen dager senere ville den ikke starte, ingen tenning overhodet, og jeg oppdaget igjen vann og brunt grums i vannutskilleren.

 

Nå har jeg hatt av begge mannlokkene og gjort tankene helt rene for vann og grums. Det passer veldig godt til beskrivelsen på dieseldyr. Etter klaring har jeg fylt diesel tilbake på den ene tanken. Den andre tanken er fremdeles tom og ren. Har også skiftet alle dieselfiltere og rengjort vannutskilleren. Har også montert rør for avsuging fra tankbunn. Jeg dro en ren fille gjennom en av dieslslangene for å sjekke. Det kom ikke noe grums ut av den slangen.

 

http://www.norsklandbruk.no/traktor-og-teknikk/2008/11/11/en-draape-vann-i-dieselen-kan-gi-motorhavari.aspx

 

 

Her har vi noe og lære av landbruket artikkel fre 2008, har referert til denne artikkelen for et par år siden.

 

 

 

 

Vann har skylda

I verste fall havarerer dieselpumpa, og en ny dieselpumpe med reparasjon kan gjerne koste 40 000 kroner. I tillegg til en ny gårdstank. Da kan det være smart å kjøpe en ny gårdstank først som sist, når du investerer i ny traktor.

Dieselleverandører og verksteder kan fortelle de samme historiene: Den nye traktoren havarerer, og forurenset diesel har skylda. Siden det tidligere aldri har vært problemer med dieselen fra gårdstanken, mistenkes gjerne kvaliteten på dieselen først, men svært ofte viser det seg at det er vann og annen forurensing fra gårdstanken som er problemet.

- Vi merker at det er økende problemer med havarerte dieselpumper fra common rail-motorer, forteller Rune Haukali i Sandnes Elektro-Diesel.

Problemet når det kommer vann inn i dieselpumpa, er at den irrer opp pumpa og siden injektoren. Trykket i pumpa er så høyt at det kan grave et krater i injektoren, på samme måte som når man skjærer stål med høytrykksvann. Selv om dieselfilteret skulle fange opp vann og stoppe traktoren, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke kommer vann inn i pumpa som skaper irring og skader på sikt.

Lar seg reparere

Haukali mener at enkelte traktormerker kan ha bedre systemer for filtrering av vann enn andre, men at ingen traktormerker har sikre systemer.

- På båtmotorer har man løst problemet med å lage vannseparatorer for skikkelig filtrering av vann. Det vil nok komme på traktorer også, men det er ingen som har det i dag, sier han.

De fleste dieselpumpene lar seg reparere så lenge krateret i injektoren ikke er altfor omfattende, og Sandnes Elektro-Diesel er et av tre verksteder i Norge som kan reparere og gjøre en full testkjøring. En reparasjon er langt rimeligere enn om man må kjøpe ny dieselpumpe og injektor.

Et siste råd fra Rune Haukali er at man bør være svært påpasselig med å følge intervallene for skifting av dieselfilter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nå har ikke jeg noen gårdstank å skylde på. Har nok heller fått vannet "på kjøpet" fra en marina. Jeg har sjekket vannutskilleren jevnlig før, og aldri hatt vann der. Så fyllte jeg begge tankene i fjor høst og hadde plutselig vann fra begge to. Og det var mye mer vann enn at det kan være kondens. Så heretter: sjekker begge tankene jevnlig, og alltid etter fylling.

 

Etter det jeg har erfart nå, vil jeg likevel forhåpentligvis slippe å betale mer enn delene det koster å reparere. Det er ikke stor kunst å skru på cr motor. Så da er det bare å håpe at elektronikken ikke tar kvelden neste gang! For der er det sikkert også mange muligheter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...