Jump to content

Har hatt dieseldyr. Motor 225hk FNM starter ikke. Trenger råd.


NilsPils

Recommended Posts

.....Jeg tror det er en stor feil at jeg har brukt Hammedown. Den drar med seg vannet, men det felles ut igjen når dieselen ikke rystes. På den måten har det kommet vann forbi vannutskilleren og inn i høytrykksystemet. Det var litt antydning til rust på ventilen jeg tok ut. Den dieselen som jeg har tappet av er fremdeles litt blakk og jeg kan stadig tappe av litt vann fra bunnen. Denne dritten kommer ikke tilbake på min motor.

DET problemet med Hammerdown var nytt for meg. Hvor har du det fra?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

DET problemet med Hammerdown var nytt for meg. Hvor har du det fra?

Det har jeg lest her på forumet et sted, men husker ikke hvor. Desverre etter at jeg tilsatte H. Uansett er det tydelig at vannet skilles ut igjen når dieselen får roet seg.

 

Her virker det som det er kommet store mengder vann til ved bunkring. Kanskje dieseldyr også ?

Og så rett i opplag etterpå ?

Ikkje bra. :nonod:

Nemlig!

Hat bunkret på samme stedet igjen. Da i kanner, og kontrollerte nøye før det gikk på tanken. Ikke noe vann og grums denne gangen.

 

Alle dieseltanker burde vært levert med mannlokk, jur og avsug. :smash: Dette skal jeg ta opp med båtleverandøren.

Tapping fra bunn av tanken er som regel dårlig tilgjengelig og med fare for lekkasjer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Flott at du tar utfordringen med å fikse selv! Alltid nyttig å vite litt mer om hvordan motor funger den dagen det røyner på :yesnod:

 

NilsPils - jeg er så enig med Komodo, jeg støtter deg 100% i å gjøre det du kan for å lære deg det viktigste med motoren din.

 

Jeg har valgt å montere motorstyringsboksen høyt på skottveggen i min, dette fordi sen er stor og skygger for innsyn til motoren, men også fordi jeg tror den vil ha fordel av å slippe vibrasjon fra motoren. Var din ferdig montert på motoren ?

Link to post
Share on other sites

Min er montert på siden av motoren. Tror den kommer tilbake dit, men skal vurdere det. Det blir litt vanskelig pga. kabellengden. Den delen som ligger an til å bli flyttet først er varmeveksleren. Det sitter to sinkdioder bak en platevarmeveksler. For å skifte disse må varmeveksleren demonteres, :thumbsdown:

 

Takker ellers for all støtte.

 

Når det gjelder å mekke selv, er jeg egentlig en gammel rev. Den gangen (for litt lenge siden) da jeg var ung var det ikke noe spørsmål. Når bilen streiket måtte du mekke. Alternativet var å ikke ha bil. Begynte først å skru på russebilen, en Chevrolet 1927 modell . Siden har det vært Opel fra 1952 og motoroverhalinger på Fiat 850, Volvo 143 og Toyota Corolla. Har hatt Volvo B20 i alle deler på benken minst 5 ganger, og aner ikke hvor mange kamaksler jeg har skiftet. B20 spiste kamaksler. Har også skiftet clutch under veis på ferie i Italia. Men som sagt, diesel og common rail er nytt for meg og man blir jo advart fra alle hold om å ikke røre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du har grunnlaget, du ser egen begrensning, du tar deg tid til å lese deg opp, du søker råd, du kommer derfor til å lykkes :thumbsup: rett og slett :yesnod:

Det er egen følelse å "ha gjort det sjæl" noen har bare ikke samme synet. Ødelegges noe underveis er det ofte ikke verre enn at vi kan kalle det "læreavgift" :lol:

 

Min har den nye rørkjøleren. Trenger ikke så mye ettersyn men er ikke like effektiv som din platekjøler. Jeg kommer til å flytte kjølevannsbeholderen også, kun for å komme bedre til og for å komme lettere til "ute på sjøen"

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du har mannhull i dieseltankene, men hvis du har, kan du kjøre nesten tom for diesel og lage en slags "vannkikkert" av et plastrør med pålimt glass i den ene enden. :diving: Hvis du da stikker røret ned i tanken til like over bunnen og evt. lyser ned i røret med en lykt, vil du se om det er vann eller annen dritt i bunnen av tanken. Jeg sjekker tanken hver vår på denne måten. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

 

NilsPils - har mannlokk, han har også laget sugerør helt til bunns :diving: Det skal jeg også gjøre til høsten :thumbsup: Lurt :yesnod:

Det er helt sikkert lurt, men det er også fint å kunne se om det er noe å suge opp :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ideen med "dieselkikkert" er sikkert god, men det blir tungvint hvis du må ta av mannlokket hver gang for å sjekke. Heretter sjekker jeg minst etter hver bunkring og det tar ikke mange minuttene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en stor feil at jeg har brukt Hammedown. Den drar med seg vannet, men det felles ut igjen når dieselen ikke rystes.

 

 

Merkelig at vi andre som bruker stoffet ikke opplever dette da? Jeg har brukt det i 5-6 år nå, uten problemer av noe slag. Om du har så mye vann på tanken at Hammerdownen ikke klare rå emulgere det og holde på det må det være betydelige mengder vann du har fylt på...

 

Jeg har testet med Hammerdown og vann/diesel på brusflaske og det skilte ikke ut bnoe som helst, selv etter et år i garasjen helt stillestående. Ta en test du også, så ser du hvor godt det holder rpå vannet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det har jeg lest her på forumet et sted, men husker ikke hvor. Desverre etter at jeg tilsatte H. Uansett er det tydelig at vannet skilles ut igjen når dieselen får roet seg.

 

Ser ut som en ny myte er på gang her. Dette var nytt for meg også. Har prøvd å kontakte Motordoktoren om dette, men han er bortreist. Kommer tilbake.

Det er MANGE som har brukt HD på sine båter, men aldri rapportert dette!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det har jeg lest her på forumet et sted, men husker ikke hvor. Desverre etter at jeg tilsatte H. Uansett er det tydelig at vannet skilles ut igjen når dieselen får roet seg.

 

Ser ut som en ny myte er på gang her. Dette var nytt for meg også. Har prøvd å kontakte Motordoktoren om dette, men han er bortreist. Kommer tilbake.

Det er MANGE som har brukt HD på sine båter, men aldri rapportert dette!

 

Se innlegg #4 i denner tråden: https://baatplassen.no/i/topic/67092-hammerdown-er-et-fint-stoff-dere/

Her refereres det til leverandøren av HD.

 

Den dieselen jeg tappet av fra tankene er blitt klaret for vann og grums og helt tilbake på den ene, rengjorte tanken. Dieselen ser litt mer blakk og ugjennomsiktig ut enn vanlig ny diesel. Hver gang jeg nå er innom båten kan jeg suge ut litt vann fra den tanken. Min konklusjon er derfor klinkende klar: det skilles ut vann fra denne dieselen over tid.

 

Jeg har heldigvis to helt adskilte tanker, men hver sin fyllestuss. Nå har jeg helt ny og ren diesel på den andre tanken. Tester også denne tanken, men får ikke ut noe vann her. Denne tanken vil bli brukt når jeg får start igjen.

 

Da problemene startet fant jeg temmelig like forhold i begge tankene. Begge ble kjørt til ca 1/4 tom etter tur (tank 1 i november i fjor og tank 2 i april i år) og fant da vann og grums i vannutskilleren begge gangene, anslagsvis ca. en desiliter(?) hver gang. Da jeg åpnet lokkene fant jeg ontrent like mye grums og vann i begge tankene, anslagsvismaksimum en halvliter på hver tank. Da det tydeligvis er emulgert vann i dieselen sier dette ikke hvor mye vann jeg egentlig har fått inn, men det ser ut til å være mer en HD kan takle. Begge tanken ble fylt opp samtidig i en marina i november i fjor, hvorav den ene stod full vinteren over og den andre 1/4 full.

 

Jeg ser helt bort fra at dette er kondensvann fra mine egne tanker. Ser også helt bort fra at jeg skal ha fylt vann på begge tankene ved en glipp. Jeg har også kontrollert at begge tanklokkene er tette. På systemet mitt er det en liten varmeveksler for kjøling av returdieselen. Det kan selvfølgelig være en lekkasje her, men tror lite på det. Skal likevel følge godt med når jeg kommer i gang igjen. Mest tror jeg at vannet er kommet med da jeg fylte diesel.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering:

 

Som tideligere nevnt ble den elektriske matepumpa friskmeldt etter testing. Etter det har Arild hod KD Trading sendt meg en brakett fra en annen motor med påmontert høtrykkspumpe og trykkreguleringsventil. Det kom i posten uten noe pengekrav, Rene julaften!

 

- Skiftet først trykkreguleringsventilen. Det ga ingen endringer. Motor helt død.

- Skiftet høytrykkspumpe denne helgen. Heller ingen start denne gangen, men motoren tenner på en eller noen sylindere og gir blåsvart eksos.

 

Ringer Arild i morgen. Regner med at ejektorene er neste punkt på programmet(?). Hittil har det hele kostet småpenger, men det tar vel litt av hvis jeg må skifte ejektorer. Det har også blitt en del bompenger mellom Gjerdrum og Fredrikstad. Men motoren skal i gang! Den er jo nesten ny, bare gått ca 230 timer.

 

Hittil har mekkingen gått greitt. Har egentlig mistet frykten for det mekaniske på common rail (men det elektroniske: Gud bevare!). Etter å ha vært gjennom dette regner jeg med å være min egen mekaniker ved fremtidige motorservicer. Men Østfoldtreffet henger i en tynn tråd nå.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ingen feilmeldinger fra elektronikken på motoren. Når den prøver å starte og det kommer svart røyk tyder det visstnok på at det står en eller flere dyser åpne. Den får da ikke opp railtrykket så de andre sylinderene får diesel. Har fått ne tips fra Arild og tester videre om noen dager. Det er litt upraktisk at båten ligger så langt unna nå (120km).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen med meldingen om at motoren startet igjen i går kveld.

 

Som før sagt har jeg vært min egen mekaniker her med god hjelp via telefon og mail fra Arild i KD Trading. Det hele har tatt mye tid pga. noen problemer i nærmeste familie og lang leveringstid på deler fra Italia. Derfor ga jeg opp båtsesongen 2013 og stresset ned mens jeg ventet på deler og tid til motormekking. Nå ligger Saowanee under presenning og jeg reiser frem og tilbake 120 km hver vei mellom vinterstormene for å se til båten og utføre en del forefallende arbeider.

 

Etter å ha skiftet høytrykkspumpe med trykkregulator og alle fem injektorene startet motoren og gikk som en klokke i går kveld. Neste skritt blir å kjøre den varm, sjekke at alt er tett, ta oljeskift og vinterkonservere. Det blir om en ukes tid. Har allerede skiftet kjølevæske og sinkanoder på motoren.

 

Etter dette har jeg lært en masse om motoren og mistet all redsel for common rail, vel å merke når det gjelder det mekaniske. Elektronikken er nok et mer ømtålig tema for oss maskinfolk. Og det hele kom på rundt 20 båtlapper. Hovedposten her er 5 stk fabrikkoverhalte injektorer. Pumpa fikk jeg av Arild fra en havarert motor. Injektorene er standard Bosh, bortsett fra dysene som er spesialtilpasset. Mekkingen gikk veldig greit. De største jobbene var bytte av høytrykkspumpe og av og på med intercooleren som sitter på toppen av motoren. Injektorbytte var veldig enkelt. Noen har problemer med å få ut injektorene, men det gikk veldig greit med en slynge av ståltråd og en stor skrutrekker som spett. Gjenmonteringen var veldig enkel, men en bør ha nye kobberskiver og en må ha momentnøkkel.

 

Nå ser det lyst ut for 2014! Jeg ligger på vannet og regner med å starte båtsesongen senest i påsken. :thumbsup:

 

Stor takk til Arild og KD Trading og fortsatt God Jul til alle båtfolk. :santcheers: :santcheers:

 

----------------------------------------------------------------

PS. Og husk: Forsiktig med Hammerdown og common rail!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du fikk motoren i gang igjen. Da er det bare å glede seg til neste båtsesong :smiley:

Takk for det! Neste sesong starter til Påske. Tror jeg tar en tur til Thailand med kona i mars først.

 

Bra du fikk en optimistisk avslutning på problemåret 2013!

:thumbsup:

Takker! Rakk det såvidt i år. Nå kan 2014 bare komme. Jeg er klar!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...