Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Heisann!

 

Artig med prosjekttråder og bilder av ting som blir gjort.

Tenkte derfor å legge ut litt om hva som skal gjøres og planer

for en gammel dame.

Damen er en princess 36 riviera av 1991 mod og innlemmet i

familien i fjord seinsommer. Hun er bestykket med to tamd 61

volvo og er god for rett over 30 knuter. Båten er godt holdt, men det er dog

ting og tang som vil bli gjort fremover.

 

 

PICT0013.jpg

 

Ting som skal byttes ut er: Gjennomføringer og bunnventiler, Kjøleskap og kjøleaggregat til kjøleboks, septikslanger. Bytte ut div analoge strøm/spennings målere i El. tavla med digitale.

 

Ting som kommer til er: to 50W solpanel, div montering av LED lamper/striper med dimmere, lage baugspyd ?

 

Litt av det som skal inn:

 

IMG_0310_zps1ba41ceb.jpg

 

Har også vasket alle putetrekka i kabinen. Trekka til sitteputene ble tatt av og vasket i maskin. Ryggputene ble derimot "renset" med skumrens med nanoteknologi ifra turtle, med meget godt resultat. Putene bar ingen tegn på slitasje, men var heller møkkete.

 

IMG_0309_zps19046182.jpg

 

 

FF....

 

Link to post
Share on other sites

Flott båt

 

Takk for det, båten er bra den. Har inntrykk av at gelcoaten i disse båtene holder seg meget bra, blank og fin.

Er det noe jeg bare innbiller meg eller?

 

Har puslet litt i dag også. Fått "digitalisert" deler av strømtavla.

Kan nå lese spenningen på både start og forbruksbanken, Måtte velge

med en velger bryter og lese en og en tidligere. Strømmåler for batterilader

skal også byttes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0311_zpsb9a5e7ca.jpg

 

Tok også ned deler av takplatene og trakk/stripset kabler til LED stripe og leselys.

Alle koblinger ble loddet og forseglet med krympestrømpe.

 

IMG_0313_zpsc4372148.jpg

 

Her en "prøvekjøring" av lysmotasjen. Lyset bak gardinbrettet virker sterkere på bildet enn det egentlig var da kameraet drar inn mer lys

i og med den hvite bakgrunnen.

 

IMG_0315_zps08551348.jpg

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Kjøpte disse panelmeterne på ebay for en billig penge eks. her.http://www.ebay.com/itm/NEW-Red-LED-Panel-Meter-Mini-Digital-Voltmeter-DC-0V-To-99-9V-/130705813566?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6eac703e

Laget "omramming" av tynn alu.plate som ble lakket sort og limet inn der de gamle litt større målerne stod,

Satte også inn en rom temp. måler sånn for moro, viser -5 ( på det heller uklare bildet)

 

Link to post
Share on other sites

Dagens økt: fått skrudd ut flerfoldige kilo med gamle stereokomponenter,

montert LED stripe bak gardinbrett i pantryen, satt inn nytt kjøleskap.


 

8464821597_5afeba9888_b.jpg

 

Hadde en liten utfordring med å få det nye kjøleskapet inn og ned i båten.

Døråpningen er på rett under 50cm, kjøleskapet 52cm på det smaleste.

Løste dette ved å skru ut innvendige lister rundt døråpningen og disse rustfrie listene utvendig. Døra på kjøleskapet måtte også av.

 

Akkurat ingenting å gå på:

 

8465923410_3ec5f3d455_b.jpg

 

Kjøleskapet har ekstern kompressor, så måtte lage et hull inn til "naboskapet" for å plassere kompressoren. Skrudde kompressoren på en plate, som så ble alt sammen skrudd på plass inne i skapet.

 

 

8464824007_8f86cce843_b.jpg

 

Her blir det satt opp en skillevegg, så ikke gryter, flasker og annet som er inne i skapet blir liggende oppå kompen.

 

8464823163_c43616bcdb_b.jpg

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Da var kjøleskapet skikkelig på plass, takplate tilbakemontert, lys og skyggelist over pantrybenk på plass,

skillevegg mellom kjøleaggregat og skap montert, koblingsplinter//skinner for + og minus på plass.

 

8468511758_7d7e718704_b.jpg

 

Da innredningen i båten er av eikefiner, kjøpte jeg en slik eik vinkelist, som skal brukes til skyggelist under skap/strømtavle. LED lys ble limt innunder og forboret hull til skruer. Lista ble så skrudd oppunder "overskap"

 

8467416905_30b2f3220f_b.jpg

 

Her er liste på plass med "prøvekjøring" av lys.

 

8467416163_014fb60f58_b.jpg

 

Her rett over stereoen var det innfelt en kassett holder. Her inne ble koblingsplinter/skinner for + og - montert på en bøyle. Ut i fra disse kommer to brytere med dimming, sikringer og USB port til stereoen. Dette montert på en alu.plate (lakkert sortmatt) over hullet.

 

8467414669_a1b94729a8_b.jpg

 

Kom også mer arbeid på døra i dag, solpanel:

 

8468509560_ced42f7afb_b.jpg

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte slike vanntette" LED remser på rull, kan klippes for hver tredje LED.

Bestilt via ebay f.eks her: http://www.ebay.com/itm/New-Warm-White-5M-16FT-Waterproof-5050-SMD-LED-Strip-300-LEDS-High-Quality-USA-/190784064540?pt=US_Car_Lighting&hash=item2c6b9dcc1c

(LED remsene blir montert med dimmer)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da innredningen i båten er av eikefiner, kjøpte jeg en slik eik vinkelist, som skal brukes til skyggelist under skap/strømtavle. LED lys ble limt innunder og forboret hull til skruer. Lista ble så skrudd oppunder "overskap"

 

8467416905_30b2f3220f_b.jpg

 

 

Flott prosjekt!

Var det vanlig å bruke eikefinér i engelske båter tidligere? Min båt er fra 1986 og har innredning av treverk som ligner mye på det som er i din båt. Jeg har fundert på om det kunne være noe oregon pine eller lignende, men det er det nok ikke, kan jeg se nå.

Ser på bordkanten at du har litt av samme slitasje på disse kantene som jeg har i min båt. Finnes det noe som kan reparere slikt tro? Det er ikke så enkelt å bytte hele platene heller, hvis det i det hele tatt er mulig å få tak i slik finér?

Link to post
Share on other sites

Dersom det er dette bordet du tenker på, så er det bare litt lakkslitt . Kommer nok til å

pusse og lakke ( gjelder litt både her og der) ,men det er nok muligheter for at jeg lager et

nytt bord etterhvert. Generelt er det vel lite "tre" på slike finerte plater, så må pusses varsomt.

Link to post
Share on other sites

Det var hjørnet på bordet jeg siktet til, ja. Ser at det er veldig tynt lag med "tre" på finéren ombord hos meg. Og den er nok mere slitt enn hos deg. Hadde tenkt å slipe ned og lakke i vinter, men har måttet utsette det på grunn av vond arm, så det får vente. Vet av erfaring at en skal pusse veldig forsiktig på slik finér. Bruker en litt for grovt papir, blir det hull med en gang.

Link to post
Share on other sites

Plate til bryterpanel ble laget ferdig i går kveld og montert i dag. Flyttet også inn i garasjen og startet på

neste prosjekt: Baugspyd

 

Råplate til panel.

 

8470469203_a431dab19c_b.jpg

 

Ferdig lakkert klar for montering.

 

8470468603_8340b563e5_b.jpg

 

Brytere og sikringer montert, ledninger sydd ut.

 

8470468155_1202742215_b.jpg

 

Ferdig resultat-

 

8471585420_db0739b7ba_b.jpg

 

Startet også på noe som forhåpentlig vis skal bli form til baugspyd.

 

Tegnet opp på plate: bredde på" tupp" 34 cm, bredde i bakkant 50 cm, lengde total 93 cm, lengde utstikk 60cm.

 

8471563198_4884cd8b31_b.jpg

 

Limt og stiftet fast lister, for å ha noe å feste kantene i.

 

8470465749_7f79f11817_b.jpg

 

Kant plater limt og stiftet fast. Kantplatene er vinklet 95 grader i forhold til toppplate.

Planen videre er å sparkle alle hjørner, for å få en pen overgang. rigge til for åpning i midten

for anker. Så grunne. lakke med 2 komp. før støping i gelcoat/polyester og duk.

 

8470465265_29cda7ca62_b.jpg

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens økt: sparkling og pussing av baugspydform. Puslete arbeid som tar lang tid.

Tenker da på de gutta som driver å lager badeplattform, hmm

Også lagt på et lag med filler.

 

Sparklet og pusset alle hjørnene, for å få en rund myk kant.

 

8473182657_eaa7814ce9_b.jpg

 

Etter et strøk med filler:

 

8474270518_0a74864c8e_b.jpg

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Da har forma fått to strøk med to komp.lakk. Etter herding blir det sjekk og eventuelt forsiktig vannsliping,

rubbing,polering og voksing.

 

8476739340_e85aec40cb_b.jpg

 

Midt på targaen skal det opp en liten lanternebøyle og på hver side av den et solpanel.

Funderte litt på feste av panela og ønsket muligheten til å "justere" litt i forhold til sola.

Laget festebraketter av fire hengsler som ble stivet av i leddet med en sveisesøm.

Dette gjør det mulig å vippe panela litt fra side til side.

 

8476747780_8fc6b9e18f_b.jpg

 

Det blir lagt en gummiskive mellom hengsla og panelet for å øke friksjonen så panelet blir stående i den posisjonen jeg ønsker.

 

8476747166_84b0281693_b.jpg

8476740168_6c2d3cd1a2_b.jpg

 

FF..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...