Jump to content

Har hatt dieseldyr. Motor 225hk FNM starter ikke. Trenger råd.

NilsPils

Recommended Posts

Takk for det, men båtsesongen gikk fløyten uansett av andre årsaker også. Har derfor tatt det med ro og stresset ned med båten i år. Men 2014 ..... here I come! Tar en liten "ankerdram" i kveld på motoren som startet igjen. :santcheer1:

Vinteren blir brukt flittig til andre båtrelaterte sysler også. Har nettop tatt hjem kahyttdøra som er til oppussing på hobbyloftet og så må fiskesakene gåes over, blant mye annet. Regner med å starte sesongen med sjø-ørretfiske, blant annet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dieselhygiene, ja. Men jeg trodde at å bruke Hammerdown var dieselhygiene. Nå kommer det herettter ingen emulgator i dieseltankene mine. Vannet og dritten skal ut før det går inn i systemet. Jeg vil være spesielt nøye med ren diesel før vinteropplag, og så vil jeg starte motoren og kjøre den varm minst et par ganger i løpet av vinterhalvåret.

Godt det har ordnet seg.

Hva var det egentlig som hadde skjedd? Ettersom den stoppet fra den ene dagen til den andre rakk vel ikke vannet å lage rust som kunne ødelegge? Eller gjorde det? Ser på bremseskivene på bilen etter en vask så er de jo brune i løpet av veldig kort tid.

Har selv blitt skeptisk til HD. Men den skiller ut vannet veldig fort, allerede etter få sekunder er det ute igjen. Har selv et rolig stykke inn til plassen, og innbiller meg at alt vann er utskilt lenge før jeg kommer så langt, og at det bør være vannfritt i motoren. Samme ved konservering, da er det ikke nok bevegelse til at det kan bære vann i diesel.

Hadde nylig HD på commonrail bilmotor. Men jeg ventet til den blir kjørt hver eneste dag til tanken er tom for at det ikke skal stå mer enn natten over med evt utskilt vann. Mulig dette også er på kanten skummelt.

Som du vil se av mitt første innlegg sto båten over vinteren med HD i dieselen. Det har senere blitt påvist at vannet skilles ut igjen når diesel med HD står i ro. Resultat: 5 stk havarerte injektorer og havarert høytrykkspumpe med trykkreguleringsventil, ødelagt båtsesong og dårlig nattesøvn i et halvt år.

Derfor gjentar jeg:

Glem HD og lignenede produkter, spesielt i forbindelse med CR. Få vannet ut av tanken før det går inn i systemet. Lag avsug dersom du ikke har tappeplugg i bunnen av tanken. Sjekk også vannutskilleren jevnlig. Det er ikke nok at du alltid tanker på et sted som du "stoler på" og har erfaring med. Det var sånn jeg gikk i baret.

Og dere som handler ny båt fra verft:

Sjekk at tanken kan demonteres uten å rive i stykker båten, at tanken har stort og lett tilgjengelig mannlokk, at den er forberedt for enkel fjerning av vann fra bunnen (og at den ikke er laget av aluminium).

• 2 år senere...

Fylte begge tanken før vinteropplag i år. Sugde opp fra bunnen på begge tankene. Her er resultatet: Ca. 0.4 liter vann og antydning til grums på den ene tanken. Ren diesel på den andre. Dette illustrerer hvor viktig det kan være å kontrollere tankinnholdet.

Nå har jeg ikke Hammerdown eller annen tilsetning på tankene. Derfor skiller vannet seg lett fra dieselen og legger seg på bunnen. Før, når jeg hadde HD var dieselen blakk også etter at jeg hadde tatt ut vannet på bunnen. Denne gangen er dieselen helt klar, så jeg regner med at vannet ikke har blitt dratt med inn i motoren som forrige gang da det forårsaket havari på injektorer og høytrykkspumpe.

Jeg regner med at vannet har kommet inn ved tanking (?). Desverre har jeg tanket to ganger og på forskjellige steder etter siste gang jeg kontrollerte, så jeg kan ikke legge skylden på noen. Eneste andre mulighet jeg kommer på er at tanklokket ikke tetter helt. Det kontrollerte jeg sist, men jeg skal sjekke det igjen.

bilde

Dette finner du ut av Nils :yesnod:

Du kan f.eks. sette et svakt overtrykk på tanken og spraye på såpevann på påfyllingslokket. Her er en enkel metode: Steng dieselkran til motor og retur. Ta av slangen fra lufting ut av skroget og sett en kulekran på denne. Så blåser du det du klarer i krana og stenger den.

Ellers må jeg si at jeg er skeptisk til tilsetningsstoffer i dieselen som emulgerer vann og diesel. Det kan jo umulig være bra for pumpe og dyser. Det beste er vel å ha gode rutiner på å drenere ut vann. Vi fyller stort sett bare diesel en gang i året, så når vi først har ren diesel skal det mye til at det kommer noe snusk inn der. Vil forøvrig anbefale deg å fylle i Utgårdskilen. Der fyller fiskerene også, så de har god omsetning og sirkulasjon på tankene. Det samme gjelder Glommen Bunkerservice oppe i elva.

oppriktig gald for å se at det gikk bra med motoren din og at du er tilbake på "sjøen". Har vært borte fra forumet i de åra som har gått men må innrømme at jeg har tenkt endel på hvordan det gikk... ikke så mange som har FNM så det er jo således greit å følge med sånn teknisk også.

Ser du får endel sleivspark for din mening om bruk av HD og andre emulgatorer i samme klasse. Vil gjerne si HØYT at jeg støtter dine meninger 100%.

Har utprøvd mange emulgatorer ifm trimming av dieselmotorer og en skal ikke forske mye på dette før man raskt blir klar over at det finnes klare utfordringer med bruk av lurium (beklager til de som lever av å selge slike produkter).

Når det gjelder skruing på Common Rail (CR) dieselmotorer: Hva du enn gjør så så ikke dra HT pumpa tørr på starteren. Ikke luft systemet med starteren, bruk vakuum.

Hvor mange timer har din 225 båret deg på bølgene til nå ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...