nordan family 27 Startet 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2013 Har en Tohatsu 9.8 hk totakt. Det er jo en form for opptrimming av en 6 hk da det vel er samme saken som brukes i 6 hk, 8 hk og 9,8 hk. Men kan min 9.8 hk enkelt justeres ned? Og opp igjen med enkle grep? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 På 9.9 (15) kan du slakke på gass-staget mellom pådrags-sektoren (den du bytter når du "trimmer'n") og gass-spjeldet (forgasseren). Mulig du kan gjøre det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Hvorfor?????? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Kan vel være noen barn som trenger en lovlig motor på jolla, kanskje? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 kan godt bytte mot min tohatsu 8 hk totakt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Det er riktig at det er barn som gjerne skulle kjørt, ja. Har i dag en 3.3 hk i tillegg, men er litt lei av å bytte om på motorene. Er vel bare spørsmål om tid før jeg og en av motorene havner i vannet. Om jeg kunne justere ned når barna skal kjøre, og opp når hele familien skal med hadde det vært veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) Er vel bare spørsmål om tid før jeg og en av motorene havner i vannet. Tohatsu 9.8 4.takt er bygget på samme blokk som Tohatsu 8, men 6 og 6(sail) er 1-sylindrede motorer. Gassen på 9.8 er overført til et stag som dytter på forgasser-spjeldet. Det sitter en stjerne-skrue der staget er festet i armen til spjeldet. Denne kan du løsne og justere staget og deretter stramme til skruen igjen. Da vil du ikke kunne gi mer gass enn hva du har justert det til. Tidligere var det slik at gassen også justerte tenningstidspunktet, men her er det vel elektronisk slik at dette lar seg gjøre. Du får prøve og høre om motoren fremdeles går rent etter justering. Min Tohatsu 9.8 havnet i vannet, dog på en litt annen måte. https://baatplassen.no/i/topic/42984-motorfeste-roeket-tohatsu-98-4-t-rett-til-bunns/?hl=tohatsu Redigert 21.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Kjedelig historie det der, Vanntro. Jeg får prøve ut staget på gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Det er lettere enn det høres ut som,flytt gass staget litt så får du bare gitt halv gass.Og motoren går reint.Det som kan bli kjipt er og stille denne frem og tilbake i tilfelle du trenger de ekstra hestene.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 spikre fast en trekloss foran gasshendelen slik at den ikke går helt fram Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Christensen Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Har en Tohatsu 9.8 hk totakt. Det er jo en form for opptrimming av en 6 hk da det vel er samme saken som brukes i 6 hk, 8 hk og 9,8 hk. Men kan min 9.8 hk enkelt justeres ned? Og opp igjen med enkle grep? Tohatsu 9.8 4.takt er bygget på samme blokk som Tohatsu 8, men 6 og 6(sail) er 1-sylindrede motorer. Gassen på 9.8 er overført til et stag som dytter på forgasser-spjeldet. Det sitter en stjerne-skrue der staget er festet i armen til spjeldet. Denne kan du løsne og justere staget og deretter stramme til skruen igjen. Da vil du ikke kunne gi mer gass enn hva du har justert det til. Tidligere var det slik at gassen også justerte tenningstidspunktet, men her er det vel elektronisk slik at dette lar seg gjøre. Du får prøve og høre om motoren fremdeles går rent etter justering. Min Tohatsu 9.8 havnet i vannet, dog på en litt annen måte. https://baatplassen.no/i/topic/42984-motorfeste-roeket-tohatsu-98-4-t-rett-til-bunns/?hl=tohatsu 6-8 og 9,8 er vel lagd på samme lesten?? Dette er vel en tradisjonell totakter med forgasser at man etter å ha kikka på mekanikken i håndtak, forgasser og tenningsplate kanskje man kan finne en løsning?? kanskje man kan ha to sett med stag for tenningspådrag eller to tenningskammer eller noe sånt. Redigert 22.Mai.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
tommy Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Dersom du kan skru litt så kan du få alle delenummer som trengs, jeg leser i delekatalogen at de er forholdsvis like dvs de bruker samme stempler, stempelringer osv men det er forskjeller på blokka på 9,8 og de andre 2 samt toppen selv om de bruker samme topppakning, det du kanskje kan dra nytte av er å bytte coil plate, denne forandrer fortenning og du får mindre turtall, jeg har bygd om min 8 til 9,8 med og bytte dyser og coil plate, den går bedre. Bestilte deler hos Bakken motor, første gang kom det på et par hundre kroner, gjorde dette for en venn i fjor og da kom det vel på 6-700 kr. Coil plate er lik på 6 og 8, for de som eventuelt vil dyse opp så er alle nummer med. Man kan selvfølgelig også bytte forgasser men den er vesentlig dyrere enn og bare bytte dyser. man bruker en times tid på jobben. 3K9-03200-0 Forgasser 9,8 3K9-03252-0 Main Nozzle 9,83K9-03251-0 Main Jet3K9-03254-0 Slow Jet 3K9-05233-0 Stopper coli plate 3B2-03200-1 Forgasser 8,0 3B2-03252-0 Main Nozzle -8,03B2-03051-0 Main Jet3B2-03254-9 Slow Jet*** 3B2-05233-1 Stopper coil plate 3G0-03200-0 Forgasser 6,0 3G0-03252-0 Main Nozzle3G0-03251-0 Main Jet3G0-03254-0 Slow jet*** 3B2-05233-1 Stopper coil plate Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Tommy, merka du noe særlig forskjell ? Mer turtall ? Sitér dette innlegget Link to post
tommy Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Hei, Ja man får mer turtall og det synes å gå lettere men dersom man er i grenseland i henhold til vekt 2 personer i jolla osv så er greia større motor, dersom du er fornøyd med den du har og trenger litt mere fart så er det en rimelig måte og få noen ekstra knop, dersom man ser forskjell på spek. på de forskjellige utgavene så er det stort sett bare at 9,8 utgaven har 500-1000 rpm høyere en 8 hk utgaven. Og det er stort sett bare der du merker det. Den kom lettere i plan også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Jeg leste ikke godt nok ser jeg. Trodde 2-takteren til Tohatsu het 9.9 4-takteren har jeg selv og det var den jeg refererte til......den heter 9.8 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Christensen Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Jeg leste ikke godt nok ser jeg. Trodde 2-takteren til Tohatsu het 9.9 4-takteren har jeg selv og det var den jeg refererte til......den heter 9.8 Tohatsu har også lagd 9,9 totakt, parallelt med 9.8, men 9.8 hestern er svært liten og lett (tror den veier kun 26 kg) og er derfor en av markedets mest ettertraktede bruktmotorer til jollebruk sammen med 8 hesters utgaven som i utgangspunktet er en nær identisk motor. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Det stemmer, 9.8 var en opptrimmet 6 / 8 hk men lav vekt og lite cylindervolum. 26 kg. 9.9 hk var tyngre og med større cylindervolum, og muligheter til å ta ut mer hk av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.