Jump to content

Motorfeste røket, Tohatsu 9.8 4-T rett til bunns !


VannTro

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Høsten 2007 gik jeg til innkjøp av en jolle-pakke som besto av en Aquaqick 300 RIB og en Tohatsu 9.8 4-takt motor. Denne helgen hadde vi med guttungen til min Kone for første gang. Han er drøyt 16 år gammel og skulle få sin første drømmehelg med jolla. Dette gikk helt utmerket helt til i dag. Guttungen ble borte og jeg tenkte som så at han hadde gått tom for bensin. Det hadde gått 20 minutter siden vi hadde sett han og jeg tok en spasertur på brygga for å få overblikk. Joda, der så jeg jolla lang ute og et par årer som plasket ivrig, vel faktisk ganske febrilsk. Det blåste ganske friskt i dag og han hadde motvind. Jolla kom ikke nærmere, men forsvant heller lengre og lengre unna. Vi bestemte oss derfor for å legge fra land og reise å hente han. Da vi kom nærmere synes jeg det manglet noe på båten....

Motoren var ikke der lengre :eek: ...

 

Da vi kom helt borttill og fikk han lagt i snap davitene så jeg guttungen var helt skjelven, litt av en jomfru-helg i jolla. Ved nærmere kontroll ser jeg en avrevet bensinslangekobbling, dødmannsknappen og heldigvis, i bunn av båten ligger den ene strammeskruen til motoren med litt sprukket støpegods på gjengene. Dette var nok lykke håper jeg. Ingen vil vel erstatte en motor man påstår har hoppet av, men når det kan påvises materialbrudd håper jeg det stiller seg annerledes. Motoren er som sagt fra høsten 2007 og har brukt ca 1,5 tank med bensin. Jeg tar kontakt med leverandøren av Båt/Motor i morgen og legger frem saken. Hva mener dere, bør dette gå greit ?

 

aquaquick.jpg

Siste bilde av guttungen i jolle med motor på hekken

 

roeket_feste.jpg

Bilde av festeskruen med støpegods og brudd.

 

Jeg antar dette burde være grei skuring, uansett var det en skremmende opplevelse for en 16 åring uten tidligere fartstid.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Røk under 3/4 gass-pådrag rett frem.... (Vet at du forøvrig har samme fabrikat 8 Hk Bitteliten)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe du får en ny motor; det skal bli spennende å høre hva importøren sier til dette. "Resten" av beviset ligger jo på havets bunn..... :diving: - Jeg syns forøvrig at godset var forferdelig tynt det bruddet oppsto; det blir som regel stort press på denne når man skrur motoren fast---- Man ønsker jo ikke at den skal løsne og hoppe av..... Jeg sikrer alltid mine med tau - de som ikke er boltet fast, vel å merke....

 

 

Edit; -Og hva gjør du hvis du får en ny motor.... - Vil du stole på denne?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Edit; -Og hva gjør du hvis du får en ny motor.... - Vil du stole på denne?

 

 

Godt spørsmål! Skulle nesten tro det var en svakhet i godset på den påhengeren din,må vel gå ut i fra at dette var maks

 

uflaks,og at hvis du får en ny en,så skjer ikke det igjen.

 

Uansett, håper det ordner seg med 1 ny motor,og at dette uhellet ikke har tatt motet fra guttungen!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Guttungen ble litt skeptisk etter episoden, men som jeg sa til han, dette har jeg aldri hørt at har skjedd før. Når det gjelder en ny motor av samme fabrikat må jeg inrømme, jeg er MEGET skeptisk.

Resten av "beviset" ligger som sagt på havets bunn, men det er ikke veeldig dypt der 20-30 meter, problemet er bare at han drev ganske langt inne vi plukket han opp, så jeg har ikke peiling på hvor man bør lete.

 

Håper det ikke byr på problemer med reklamasjonen, men jeg kommer nok til å se etter om det er benyttet tykkere gods på 2008 mod. Det har kommet en oppgraderingnår det gjelder chokesystemet har jeg sett, kanskje innfestingen på motoren er endret også.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

hmm...jeg hadde en 8hk totakter av samme fabrikat. Veldig fornøyd men faktisk så knakk den dingsen man bruker til å skru fast motoren med tvert av. Riktignok mistenker jeg at den ble nøkket i ettersom båten var låst med wire festet i hengelåsen og denne en kort periode tok opp litt krefter. men synes likevel det var rart at såpass tjukt metall kan knekke sånn.

Link to post
Share on other sites

ikke for å virke etterpåklok, men sett altid en låsebolt på påhengeren, uansett hvor liten den er. Fikk engang en 15 hk propell på bånngass nesten i hodet da jeg svingte krapt, hakk i ripa etter propellen før den forsvant i dypet, også sett mange andre påhenger som har "hoppet" av, noen har også knekt som din. Jeg kjørte ritignok som en idiot så fort jeg fikk sjangs. :headbang: så mine problemer med påhengere har vært selvforskyldt stort sett, men som sagt har jeg sett andre påhengere som har gått i gjengene som din uten noen spesiell grunn.

 

Importører jeg har vært borti har avfeid ansvar med å si at du sikkert har gått på skjær og du prøver å snyte de.

 

En bolt løser mange problemer, tyver har skjelden godt verktøy med seg så det er mindre sjangs for at pakk skal stikke av med motoren og. og hvis den løsner så slipper du en våt motor.

 

Har du mulighet til å få en dykker til å hente restene av motoren?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Håper og tror du får ny motor, Den eneste grunnen til at du ikke får det må vel være en påstand om at du har brukt latmansarm osv når du strammet bolten før den røyk. Umulig å bevise, men kanskje gengene som siter i den delen du har kan fortelle litt om det! Vil også tro at dette tar litt tid!

Link to post
Share on other sites

med mindre han har satt motoren i bakk på full gass da. Da ryker nok det meste.

 

 

Festene på tohatsumotorer skal tåle at en båt henger 4 meter over vannet og blir sluppet rett ned i vannet i 5 knops fart uten av motoren faller av.

Motorene tåler ikke fullt turtall i revers, men en sperre hindrer man i å gi full gass.

 

I fjor skjedde det akkurat det samme med en som kjøpte motor av Skuteviken båt og motor i Bergen og han fikk ny motor med en gang.

Link to post
Share on other sites

Festene på tohatsumotorer skal tåle at en båt henger 4 meter over vannet og blir sluppet rett ned i vannet i 5 knops fart uten av motoren faller av.

 

Interesante opplysninger, har selv en Tohatsu, men hvor står dette ? Gjelder dette alle Tohatsu motorer.?

Må jo være avgjørende for `VannTro`, som har en aktuell sak. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Interesante opplysninger, har selv en Tohatsu, men hvor står dette ? Gjelder dette alle Tohatsu motorer.?

Nå er jeg på litt tynn is, men jeg tror det kommer av at Tohatsu'en ofte brukes på Man Over Board - båter og der er det kanskje slike krav som stilles. Så for å kunne monteres på en MOB båt må motoren tilfrestille kravene Lars Petter nevner.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Festene på tohatsumotorer skal tåle at en båt henger 4 meter over vannet og blir sluppet rett ned i vannet i 5 knops fart uten av motoren faller av.

Motorene tåler ikke fullt turtall i revers, men en sperre hindrer man i å gi full gass.

 

-Jeg regner med at dette kanskje kan være et av testvilkårene for en MOB-båt; men tviler på at såpass små motorer blir brukt til dette - og følgelig er testet på samme måte...

 

-Og når det skjedde det samme med en motor i fra Skuteviken båt og motor (Regner med at dette også var Tohatsu) og i tillegg med 2- takteren til Sebaldus, er det vel grunn til å anta at disse festene er noe svake. jeg kjøpte i forfjor en brukt båt med 9,9 Tohatsu -95 modell. Denne skulle ikke i stallen min, og ble etter noen korte turer byttet ut med en 9,9 Vmax.

 

Da Tohatsuen skulle av, knakk selve håndtaket på festeskruen rett av - og dét ikke på den svakeste delen med spalter inn på selve bolten.... :eek: Har laget en ny i syrefast, men det ser ikke ut som om jeg får solgt den..... :diving:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å få en dykker til å hente restene av motoren?

Området man må lete i er nok i største laget selv om det ikke er mer enn 20-30 meter dypt...

 

 

Håper og tror du får ny motor, Den eneste grunnen til at du ikke får det må vel være en påstand om at du har brukt latmansarm osv når du strammet bolten før den røyk. Umulig å bevise, men kanskje gengene som siter i den delen du har kan fortelle litt om det! Vil også tro at dette tar litt tid!

Ble ikke benyttet noen latmannsarm, gjengene og delen som er brukket sitter godt sammen og kan enkelt skrus. Ingen skade på gjengepartiet.

 

 

Festene på tohatsumotorer skal tåle at en båt henger 4 meter over vannet og blir sluppet rett ned i vannet i 5 knops fart uten av motoren faller av.

Motorene tåler ikke fullt turtall i revers, men en sperre hindrer man i å gi full gass.

 

I fjor skjedde det akkurat det samme med en som kjøpte motor av Skuteviken båt og motor i Bergen og han fikk ny motor med en gang.

Interessant opplysning. Jeg hadde aldri hørt om dette, men jeg antar dette dreier seg ommototer spesielt levert for MOB-Båter. Godt å høre at Skuteviken Båt ordnet opp, jeg håper forhandleren jeg kjøpte av ikke er vanskelig heller.

 

Interesante opplysninger, har selv en Tohatsu, men hvor står dette ? Gjelder dette alle Tohatsu motorer.?

Må jo være avgjørende for `VannTro`, som har en aktuell sak. :yesnod:

Skal nevne dette og høre om det er noe forhandleren kjenner til.

 

-Og når det skjedde det samme med en motor i fra Skuteviken båt og motor (Regner med at dette også var Tohatsu) og i tillegg med 2- takteren til Sebaldus, er det vel grunn til å anta at disse festene er noe svake. jeg kjøpte i forfjor en brukt båt med 9,9 Tohatsu -95 modell. Denne skulle ikke i stallen min, og ble etter noen korte turer byttet ut med en 9,9 Vmax.

Da Tohatsuen skulle av, knakk selve håndtaket på festeskruen rett av - og dét ikke på den svakeste delen med spalter inn på selve bolten.... :eek:

Ikke noe greit å høre at det ryker deler i hytt og pine, men dette er jo støpegods og på støpegods kan det nok fort bli feil under støpingen.

Det som er bra er jo at dette skjedde når motoren er "ny" og ikke 2-3 år gammel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan sikrer man at motoren ikke faller overbord om slikt hender? Jeg har lås mellom de to armene som man skrur fast båten med - men finnes det andre løsninger? Har fundert på en tynn wire mellom motor og et øye i akterspeilet.

 

Blir interessant å høre hvilken forhander du har kjøpt av

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan sikrer man at motoren ikke faller overbord om slikt hender? Jeg har lås mellom de to armene som man skrur fast båten med - men finnes det andre løsninger? Har fundert på en tynn wire mellom motor og et øye i akterspeilet.

 

Blir interessant å høre hvilken forhander du har kjøpt av

 

Skru fast motor med en bolt igjennom akterspeilet.... trenger bare en bolt på en 6 til 8mm på den ene siden på disse småmotorene.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fundert litt over vinkler og krefter mener jeg att ved belasninger som grunnstøting hard reversering etc så blir det ikke bruddet der .

Tror heler ikke det går å stramme så mye att dette kan skje .

Dette er trolig skjedd ved selve produksjonen , sprukket ved oppgjengingen , rensing av gjengene etc og ikke blitt oppdaget før motoren ble tatt i bruk.

Link to post
Share on other sites

Interesante opplysninger, har selv en Tohatsu, men hvor står dette ? Gjelder dette alle Tohatsu motorer.?

Må jo være avgjørende for `VannTro`, som har en aktuell sak. :yesnod:

 

Leste det i fjorårets eller forfjordårets modellkatalog til Tohatsu....Skal lete etter den når jeg kommer hjem!

Link to post
Share on other sites

Det hadde kommet sjøskvett oppi motoren.

Alt av bevegelige deler satt bom fast , er ikke imponert over matrialvalgene i Tohatsu.

 

Tror nok det må ha vært mer enn en "skvett" hvis alle bevegelige deler sitter bom fast etter 1 år.

Har ikke noen tro på at det er dårligere materialer i Tohatsu enn i andre utenbordsmotorer generelt, men materialfeil kan forekomme hos de fleste. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det må ha vært mer enn en "skvett" hvis alle bevegelige deler sitter bom fast etter 1 år.

Har ikke noen tro på at det er dårligere materialer i Tohatsu enn i andre utenbordsmotorer generelt, men materialfeil kan forekomme hos de fleste. :wink:

Det tror ikke jeg heller, motoren min har hengt på akterspeilet sommer og vinter i 3 år uten at det ser ut som om den har tatt skade av det. Starter på 2. draget uansett.

Link to post
Share on other sites

Hvordan sikrer man at motoren ikke faller overbord om slikt hender? Jeg har lås mellom de to armene som man skrur fast båten med - men finnes det andre løsninger? Har fundert på en tynn wire mellom motor og et øye i akterspeilet.

 

Jeg berget et 4hk en gang da den løsnet fra hekken (hadde aluminiumshekk + at den ikke var strammet nokk) med at jeg hadde tau i den. Den hang fast i tauet mens den herjet tulling under vann helt til luften under dekslet varoppbrukt og motoren druknet. Jeg heiste den ombord og rodde iland, fylte badkaret med vann og skjølte den godt med fersvann, tørket den litt og så startet jeg den =) Det var en 2-syl evinrude 4hk :cool:

Link to post
Share on other sites

Det tror ikke jeg heller, motoren min har hengt på akterspeilet sommer og vinter i 3 år uten at det ser ut som om den har tatt skade av det. Starter på 2. draget uansett.

Den har nok fått mange skvetter , fortenning-shok -gaspjelet satt fast , startet lett når jeg fikk ved hjelp av ustyr som ikke skal brukes vridd på litt gass men syntes dette var for dårlig på en 1 års motor .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...