mhemil Startet 20.Mai.2013 Del på Facebook Startet 20.Mai.2013 På tidligere og mindre båter har jeg sett stor effekt av trim, både utenbords og drev. Derimot synes jeg at effekten på større båter blir mindre. På min nåværende (12,6 tonn), merker jeg knapt drevtrim. Volvo Penta systemet PTA har jeg derfor disablet. Både fordi jeg ikke merker effekten, og fordi jeg mistenker (sikkert uten grunn) at den stadige og automatiske trimmingen sliter på sylindre. Spørsmålet er hvilke erfaringer dere har med PTA? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 (redigert) På min lille båt (21 fot og 1800 kg) merkes drevtrim veldig godt. Jeg bruker PTA ganske aktivt, og slår den egentlig bare av (og trimmer manuelt) i enkelte situasjoner ved finmanøvrering. Jeg opplever ikke at den justerer noe mer enn det jeg ville ha gjort selv. Siden båten min er helplanende, opererer jeg stort sett i fartsområdene 3-8 knop og 18-25 knop. Den ligger på -5/-8 på omgang, -3/0 i 8 knop, og +3 i planfart. Dersom jeg ikke endrer turtallet, holder den seg uendret. Siden jeg har en helt annen båt enn deg, er kanskje ikke mine erfaringer spesielt relevant, men det var et svar på spørsmålet ditt: Ja, jeg bruker PTA. edit: rettet opp i kinesiske tegn fra Tapatalk. Redigert 20.Mai.2013 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
mhemil Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Ja, trimmen er kun avhengig av turtall, og således blir det ikke mye justering om man ligger i konstant turtallsområde. Ved anledning skal jeg se om jeg klarer fintune trimmen ved å se på desimaler på GPS speed avhengig av trim på flatt vann. I sjø og vind er det andre faktorer enn drivstofføkonomi som spiller inn og som gjør at man kan velge annen trim enn optimalisert for rolige forhold. Tipper jeg beholder PTA av inntil jeg blir overbevist om at den er til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.