Jump to content

Fordel med vhf med innebygget gps


walker

Recommended Posts

Har jo fordelen med at ved distress sender den posisjon, og så har du fordelen med at den viser fart, jeg har veldig god erfaring med denne, liten og hendig med god lydkvalitet.

Når jeg går på plasser jeg er godt kjent slår jeg ikke på plotteren i og med at de opplysningene jeg trenger er å lese av på vhf,en.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke vhf uten gps også bli oppfanget av redningstjeneste ved distress ved at man kan "lese"hvilken posisjon signalene kommer fra, eller er jeg helt på jordet nå!

 

Ja, og nei.

Har du GPS tilkoblet - og godkjent lisens, innlagt MMSI nr - så kommer posisjon opp på kartet til kystradioen.

Uten GPS tilkoblet, så ser man på hvilke basestasjoner signalet er tatt i mot på - det kan tas imot på fler, og den med sterkest signal er som regel den som er nærmest avsender.

Nærmere enn det kommer man ikke, og da hver basestasjon dekker et stort område så er det nesten ren gjetting på hvor avsender er,

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kan vel utifra hvilken basestasjon signalene kommer inn på få en omtrentlig plassering, men ikke nøyaktige koordinater.

Tja, kan jo nevne som eksempel: Tar inn over Oslo styrke 6, Drammen styrke 4, og Halden styrke 12 - 15 er maks.Fint da er den trolig nærmest den, men Halden dekker hele området i Østfold + ett stykke ned på Svenskekysten, og godt over på Vestfoldsiden, og ned mot Skien på ett DSC mottak - så da er det bare å begynne å tippe.

Har du GPS posisjon koblet til, eller innebygd i VHF`n, så er signalet der, og på plass i kartet i løpet av 1 sek. Ett DSC signal bruker 0,7 sekunder.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...