Jump to content

Båten er helt matt. Fungerer Biltema sin Rubbing?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann.

Det er ligger uttallige tråder og emner om temaet båtpleie, men alle har så forskjellige meninger.

 

Båten er matt, med en del merker og flekker. I år skal skroget bli speilblankt har jeg bestemt. Jeg har proff vinkelsliperpolermaskin som jeg skal bruke til polering. Fungerer Biltema sin rubbing eller er den for kraftig mot gelcoaten? Jeg prøvde litt i går(jeg har den litt eldre typen i stålboks) og resultatet ble bra, men det hørtes ut som at det var "sand" i den. Har dere erfaring med denne rubbingen på gelcoaten?

 

Eventuelt, fungerer Autosol?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Prøv Autosol sin rubbing. Ikke kromglans, men den for gelcoat. Jeg brukte denne med stor suksess i år. Da med DA-maskin. Er ikke denne god nok, kan du evt prøve med kromglansen, men usikker på om jeg ville brukt den på roterende maskin. Den er kraftig.

 

Biltema sin har jeg ingen erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Autosol sin kromglans er suveren med maskin! Men husk å fukte overflaten med vann underveis, så ikke rubbingen brenner seg inn i gelcoaten! En spruteflaske med vann gjør nytten..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nabobåten var helt matt den også. Han polerte båten(Sandvik 32) med Autosol og maskin. Den ble så blank at man kunne speile seg selv om man så vinkelrett inn i skroget. Hvor får jeg tak i Autosol sin rubbing? Blir det bra om jeg bruker BT sin rubbing der det er flekker/merker og brun vannlinjegrums, og avslutter med Autosol?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Autosol er løsningen! Bruk vann, godt med vann og til slutt vasker du av overskuddet av Autosol med bruk av masse vann. Fungerer glimrende. Brukte denne selv for første gang for snart ti år siden da jeg kjøpte en båt som var vist lite omtanke og bruk, var meget matt i gelcoaten, men som "nabolaget" speilet seg i etter en runde med Autosol.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar så langt :thumbsup:

 

Maskin blir uaktuelt på BT rubbingen fordi den er nesten som flytende sandpapir. Står også på at man kun skal ta i rette bevelgeser. Vi har brukt den litt etter lakkering av bildeler som har fått appelsinhud, og de blir knallfine etterpå :wink:

 

Da blir det rubbing til flekker og Autosol på boks hos Clas Ohlson. Bør jeg ha noe polish over Autosolen eller blir den blank nok?

 

Hvordan er det med gelcoat kontra billakk med tanke på styrke?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hei, avslutta jobben i går. Benytta Autosol cromglans. Gode resultater, også der du ikke kommer til med maskin. NB husk å maskere utsatte steder som ikke tåler rubbing. Det beste rådet jeg fikk var å ikke tenke billakk. Topp/gelcoat er mye tykkere enn lakklaget på en bil, og tåler derfor cromglans meget godt. Hvis det ikke er midt i solsteiken, og polermaskinen ikke går for fort, så trenger du ikke å benytte vann hele tiden. Sett maskinen på 800 omdr. og legg ett lett press på maskinen så går det lekende lett. Lykke til. Husk å avslutte med ett lag god Vox!

Link to post
Share on other sites

Henger meg på One Step Compound. Hadde burgunderrød båt før som ble svært matt og grå i fargen på slutten av sesongen. Prøvde forskjellig typer produkter og polerte til jeg stupte. Autosol fungerte halvveis hvis jeg polerte mange ganger, men synes det blir så mye søl med vann og maskin.

Prøvde så Meguiars sin, og et mirakel skjedde :smiley: Holdt med å gå over én gang og det ble 100% strøkent...

Nå har jeg hvit båt som er litt enklere, og i år forsøkte jeg Jotun sin polish. Ble ganske bra, men ikke så bra som Meguiars.

Du bør uansett ha på en voks til slutt for å beholde resultatet. Har tidligere brukt Meguiars Pure Wax, men prøvde Jotun sin Hard Wax i år. Synes den var enkel å jobbe med og ble veldig blank. Den er helt flytende og du stryker bare på en hinne, venter 10 min, og polerer av. Slipper å massere den inn som med feks Pure Wax. Holdbarheten vet jeg ikke enda :smiley:

Neste år blir det definitivt Meguiars OSC igjen ihvertfall...

Link to post
Share on other sites

Rubbet babord skrogside i kveld. Brukte først Biltema sin rubbing for hånd der det er flekker, skjolder og sorte merker. Jeg har av den gamle typen rubbing og den inneholder sand/glasspartikler så den er en fordel å ikke bruke maskin på. Jeg brukte Autosol på resten av babord side og det ble helt strøkent. Jeg trodde aldri at jeg skulle få så bra og jevnt resultat. Den ble ikke speilblank, men det kommer etter polering. Vann ble så grisete, så jeg prøvde uten vann og det fungerte like fint. Nabobåten ble rubbet og polert uten vann og den ser fortsatt strøken ut.

 

Dette ble så bra at det gir ekstra motivasjon til å ta resten av skroget +polering og utføre samme operasjon på overbygget på fartøyet.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 10 år gammel yamarin som jeg kjøpte i fjor. Båten hadde ligget på land i 3 år og var blitt veldig matt, særlig på det blåe logo 'tapen'. Hadde lest mye om TC Nano og gikk i gang med ' rengjøring' kun for hand. Ble veldig overrasket over resultatet. Båten ble så blankt at det gikk an å speile seg i den. Nå gjenstår det bare å se hvordan det ser ut til neste år :) ble veldig possitivt overrasket over resultatet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...