Jump to content

Makrelldorg vs Makrellhekle - Hva er forskjellen?

Pelsjeger'n

Recommended Posts

Har fisket en del med makrellhekle uten særlig hell.

I fjor forsøkte vi å dorge med denne, fortsatt uten hell.

I samme tidsrom er det en båtnabo som får "bøtta full" i løpet av en halv time i samme område.

Han sier han brukte makrelldorg.

Vi ble enige om at jeg skulle få se på denne for å lære litt men kvelden ble så hyggelig at vi glemte hele dorgen , morgenen etter var han borte.

Jeg lurer på hva forskjellen på disse variantene er og hvor jeg får kjøpt en makrelldorg som virker i nærheten av Asker?

Det er vel det samme? Hekla er redskapen, dorging er måten å bruke redskapen på?

Nå er det jo forskjell på en hekle og en hekle? Kan være der det ligger?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hekle er :

Snøre med lodd i enden og x-antall kroker over med mellomrom.

Brukes når man ligger stille(i ro)

Dorging:

Dorgesnøre er i prinsippet det morsatte av heklesnøre.Lodd før kroker.

Blanke kroker til Makrell

Se der, ja. Det gir jo mening! Da lærte jeg noe i dag også!

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Og bruk sorte kroker (ingen agn)! Høres helt vanvittig ut, men fungerer som bare det og bedre enn alt annet etter vår erfaring. Rådet fikk jeg av folk som virkelig vet hva de driver med. Varier også dybden på krokene ved å trekke inn/slippe ut slik at du finner dybden som makrellen er på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Effektiv fiske så er loddet bak, men fra 0.6 kilo og oppover og kjøre ca 2 til 3 knop,0.8 sene passer best.svarte kroker kan funke , men jeg bruker kombinasjon med blanke kroker med liten rød mark på som man setter på selv.Ser de krokene på autolinere blant annet. Biter ikke makrellen et sted dorger jeg pent til neste, plutselig sitter den i bøttevis...Første krok ikke lenger ned enn 1 meter fra vannflata.Mange bra hekler ute og, jeg setter sammen 2 hekler for å få 10 kroker eller mer.Men de jeg knyter selv er 90 % mer effektive, men plutselig biter den på en ting og så plutselig på noe annet.Jeg oppfatter makrellen litt som samme type jeger, harde rykk i snøret, bytte av kurs og fart gir ofte resultater, makrellen biter ikke alltid vis krokene svømmer samme retning som de.

Redigert av okeido (see edit history)

http://m.clasohlson.com/no/Fiskeharpe,/Pr313858000

8972923699230.jpg

Lager en ikke "makrell skjer" lenger. eneste plassen jeg fant de var hos Clas. "Fiskeharpe"

Får 98% av makrellen på "skjene" men jeg har lengre for-tommer enn på bilde.

Som også er fin og dorge med, men skal en ha makrell må en finne ut på hvilken dybde den går.

Skal jeg harpe bytter jeg ut loddet med en stor Svenskepilk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger-Jo, klipp av snippene på gummimarken der hvor kroken bøyer seg. Makrellen er så "kort" i bittet, at den noen ganger bare glefser i gummien når du har slike lange tamper. Lærte trikset av en lokal fisker for noen år siden.

Hører at yrkesfiskerne i Fredrikstad/Hvaler-området tar makrellen nå, men litt langt ut i fjorden. Drar på hytta i kveld for å snekre brygge, og kanskje man skal fukte dørja i kveld hvis været blir hyggelig. Er en typisk godværsfisker, som trives vel så bra om jeg ikke får fisk, så slipper jeg all sløyinga etc... :lol:

Når det er en vakker solnedgang hvor sjøen ligger blikk, savner jeg tøffinga fra Marna'n jeg hadde i Polarsnekka.

Dørjing er best med saktegående bensinmotor i snekke.

I den grad motorstøy kan ha terapeutisk virkning, er en gammel bensin snekkemotor på tomgang snublende nær det perfekte :yesnod:

(Diesel er djevelens drivstoff, og dieselmotorer selve Belzebub, samme hvor sakte de går... :smash: )

Ser det er mange varianter på bruken av ordet hekle og dorge/dørje

Er tilbøyelig til å holde med de som sier at redskapen heter hekle og at man deretter kan ta makrellen på dørja, altså at båten er i fart, eller på "sett'n/sett'en" når båten ligger stille. Mulig det bare er et lokalt uttrykk heromkring.

Redigert av Honduras (see edit history)

Det er ikke helt feil å dorgeseile heller i solgangsbrisen, og ikke høre annet enn munter klukking fra skroget og ett og annet måkeskrik :thumbsup:

MÅ du ha Motor lyd så kan du heller ta det opp og spille det av på stereoen :lol:

Var ute og dorgeseilte rundt byøyene ved Stavanger i går kveld, men det var dårlig foreløpig ...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Roger-Jo, klipp av snippene på gummimarken der hvor kroken bøyer seg. Makrellen er så "kort" i bittet, at den noen ganger bare glefser i gummien når du har slike lange tamper. Lærte trikset av en lokal fisker for noen år siden.

Da hadde jeg flaks for noen år siden, da jeg laget tre med "mark" de ble da av rett lengde.

Ellers skiftet jeg til rustfrie kroker på " makrell-skjene" og det var ikke vellykket , så nå går de

med kroker som ruster, og de fisker. De har gått i arv så de er gamle.

Finner ikke de i løs-vekt bare på harpa til Clas.

"Makrell-skjene i løs-vekt", kanskje du mener disse her?

Der var den ja nesten har tre med to kroker og på mine er kroken litt lenger fra skjea.
men det betyr kanskje ikke noe. TAKKER.

Ps.
Ligner veldig.
Lett å søke når en har ordet "Makrelenblinker"
Makrelenblinker
http://www.der-meeresangelshop.de/Montagen/Pilksysteme/Behr-Fishing/Dorsch-Makrelen-Blinker-System::5179.html Redigert av roger-jo (see edit history)

• 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen, nå når makrellen er her for fullt. Tok 30 pene makreller fra i marinaen på kastesluk denne uken. Makrellen jager småsild som gjemmer seg under bryggene. Det kokte undewr båten! Nå er de blitt til makrellkaker!

Nå planleger jeg årets makrellsesong og lurer litt på hva som er best til dorging. Jeg har tideligere prøvd med å dra hekle etter båten, men har faktisk bedre erfaring med å dorge med enkelt makrellblink med loddet foran når makrellen ikke er helt i bittet. Så er spørsmålet: finnes det noen måte å rigge på så jeg kan ha flere blink etter loddet?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...