Pelsjeger'n Startet 21.Mai.2013 Del på Facebook Startet 21.Mai.2013 Har fisket en del med makrellhekle uten særlig hell. I fjor forsøkte vi å dorge med denne, fortsatt uten hell. I samme tidsrom er det en båtnabo som får "bøtta full" i løpet av en halv time i samme område. Han sier han brukte makrelldorg. Vi ble enige om at jeg skulle få se på denne for å lære litt men kvelden ble så hyggelig at vi glemte hele dorgen , morgenen etter var han borte. Jeg lurer på hva forskjellen på disse variantene er og hvor jeg får kjøpt en makrelldorg som virker i nærheten av Asker? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Det er vel det samme? Hekla er redskapen, dorging er måten å bruke redskapen på? Nå er det jo forskjell på en hekle og en hekle? Kan være der det ligger? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Terje_F Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) Hekla har vel blyloddet til slutt på snøret (etter krokene) mens dørja (som vi sier her) har loddet før krokene. Redigert 21.Mai.2013 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Dorgen hos oss har loddet til slutt. Konklusjon: samma sak? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hekle er : Snøre med lodd i enden og x-antall kroker over med mellomrom. Brukes når man ligger stille(i ro) Dorging: Dorgesnøre er i prinsippet det morsatte av heklesnøre.Lodd før kroker. Blanke kroker til Makrell Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Når jeg er under veis dorger jeg gjerne med lodd foran makrellblink. Har som regel to stykker ute. Når jeg får makrell på dorgen stopper jeg motoren og fortsetter å fiske med hekle. Noen ganger blir det da veldig mye makrell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
adeneo Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hekle får man hos Biltema, og det er ikke stort jeg ville kjøpt på den sjappa, men jeg bruker faktisk Biltema sine hekler både på stang fra land og til dorging, og får bøttevis med makrell, hvis den bare kommer hit snart! Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hekle er : Snøre med lodd i enden og x-antall kroker over med mellomrom. Brukes når man ligger stille(i ro) Dorging: Dorgesnøre er i prinsippet det morsatte av heklesnøre.Lodd før kroker. Blanke kroker til Makrell Se der, ja. Det gir jo mening! Da lærte jeg noe i dag også! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Mouche Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Og bruk sorte kroker (ingen agn)! Høres helt vanvittig ut, men fungerer som bare det og bedre enn alt annet etter vår erfaring. Rådet fikk jeg av folk som virkelig vet hva de driver med. Varier også dybden på krokene ved å trekke inn/slippe ut slik at du finner dybden som makrellen er på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bøljan Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Yes! Har prøvd det meste på makrell og bare sorte kroker fisker best. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Har fått mest på rustne kroker, Ellers så kan man bruke oter, not, dorg eller oter, Redigert 22.Mai.2013 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
okeido Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Effektiv fiske så er loddet bak, men fra 0.6 kilo og oppover og kjøre ca 2 til 3 knop,0.8 sene passer best.svarte kroker kan funke , men jeg bruker kombinasjon med blanke kroker med liten rød mark på som man setter på selv.Ser de krokene på autolinere blant annet. Biter ikke makrellen et sted dorger jeg pent til neste, plutselig sitter den i bøttevis...Første krok ikke lenger ned enn 1 meter fra vannflata.Mange bra hekler ute og, jeg setter sammen 2 hekler for å få 10 kroker eller mer.Men de jeg knyter selv er 90 % mer effektive, men plutselig biter den på en ting og så plutselig på noe annet.Jeg oppfatter makrellen litt som samme type jeger, harde rykk i snøret, bytte av kurs og fart gir ofte resultater, makrellen biter ikke alltid vis krokene svømmer samme retning som de. Redigert 22.Mai.2013 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Apropo. Noen som har fått noen ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Litt tidlig vel? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
adeneo Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Nope, bare sei og sild, dårlig med makrell enda ! Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Masse vitamesere i havna. Høres ut som en hel hønsegård.Da tror jeg den er her. Fort dere,før dem tar alt.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) http://m.clasohlson.com/no/Fiskeharpe,/Pr313858000 Lager en ikke "makrell skjer" lenger. eneste plassen jeg fant de var hos Clas. "Fiskeharpe" Får 98% av makrellen på "skjene" men jeg har lengre for-tommer enn på bilde. Som også er fin og dorge med, men skal en ha makrell må en finne ut på hvilken dybde den går. Skal jeg harpe bytter jeg ut loddet med en stor Svenskepilk. Redigert 30.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
adeneo Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Tok 6 forholdsvis store makrell og en liten en, med stang fra land med en stingsild som agn i dag, så da har den i hvert fall kommet ! Redigert 30.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei å hå Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 I Arendal koker det nå! Du får den helt inntil land også. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Roger-Jo, klipp av snippene på gummimarken der hvor kroken bøyer seg. Makrellen er så "kort" i bittet, at den noen ganger bare glefser i gummien når du har slike lange tamper. Lærte trikset av en lokal fisker for noen år siden. Hører at yrkesfiskerne i Fredrikstad/Hvaler-området tar makrellen nå, men litt langt ut i fjorden. Drar på hytta i kveld for å snekre brygge, og kanskje man skal fukte dørja i kveld hvis været blir hyggelig. Er en typisk godværsfisker, som trives vel så bra om jeg ikke får fisk, så slipper jeg all sløyinga etc... Når det er en vakker solnedgang hvor sjøen ligger blikk, savner jeg tøffinga fra Marna'n jeg hadde i Polarsnekka. Dørjing er best med saktegående bensinmotor i snekke. I den grad motorstøy kan ha terapeutisk virkning, er en gammel bensin snekkemotor på tomgang snublende nær det perfekte (Diesel er djevelens drivstoff, og dieselmotorer selve Belzebub, samme hvor sakte de går... ) Ser det er mange varianter på bruken av ordet hekle og dorge/dørje Er tilbøyelig til å holde med de som sier at redskapen heter hekle og at man deretter kan ta makrellen på dørja, altså at båten er i fart, eller på "sett'n/sett'en" når båten ligger stille. Mulig det bare er et lokalt uttrykk heromkring. Redigert 31.Mai.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Erik Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Det er ikke helt feil å dorgeseile heller i solgangsbrisen, og ikke høre annet enn munter klukking fra skroget og ett og annet måkeskrik MÅ du ha Motor lyd så kan du heller ta det opp og spille det av på stereoen Var ute og dorgeseilte rundt byøyene ved Stavanger i går kveld, men det var dårlig foreløpig ... Redigert 31.Mai.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Roger-Jo, klipp av snippene på gummimarken der hvor kroken bøyer seg. Makrellen er så "kort" i bittet, at den noen ganger bare glefser i gummien når du har slike lange tamper. Lærte trikset av en lokal fisker for noen år siden. Da hadde jeg flaks for noen år siden, da jeg laget tre med "mark" de ble da av rett lengde. Ellers skiftet jeg til rustfrie kroker på " makrell-skjene" og det var ikke vellykket , så nå går de med kroker som ruster, og de fisker. De har gått i arv så de er gamle. Finner ikke de i løs-vekt bare på harpa til Clas. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rudir Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 "Makrell-skjene i løs-vekt", kanskje du mener disse her? http://www.ebay.de/itm/Raubfisch-und-Makrelenblinker-versch-Grosen-/170661665780?pt=DE_Sport_Angelsport_K%C3%B6der_Futter&var=&hash=item27bc3a5bf4 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) "Makrell-skjene i løs-vekt", kanskje du mener disse her? Der var den ja nesten har tre med to kroker og på mine er kroken litt lenger fra skjea.men det betyr kanskje ikke noe. TAKKER.Ps.Ligner veldig.Lett å søke når en har ordet "Makrelenblinker"Makrelenblinkerhttp://www.der-meeresangelshop.de/Montagen/Pilksysteme/Behr-Fishing/Dorsch-Makrelen-Blinker-System::5179.html Redigert 31.Mai.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 (redigert) Tar opp denne tråden igjen, nå når makrellen er her for fullt. Tok 30 pene makreller fra i marinaen på kastesluk denne uken. Makrellen jager småsild som gjemmer seg under bryggene. Det kokte undewr båten! Nå er de blitt til makrellkaker! Nå planleger jeg årets makrellsesong og lurer litt på hva som er best til dorging. Jeg har tideligere prøvd med å dra hekle etter båten, men har faktisk bedre erfaring med å dorge med enkelt makrellblink med loddet foran når makrellen ikke er helt i bittet. Så er spørsmålet: finnes det noen måte å rigge på så jeg kan ha flere blink etter loddet? Redigert 6.Juli.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.