Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Men ikke prøv å skubbe med teleskopbåtsake ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) For seilbåt uten baug truster og 40+ fot +frisk vind klarer ikke 4 til 5 mann noe som helst med tanke på å skubbe båten fra kai. Da har eg vel mest tru på Baatsmann sin løsning, men båten må mye på tvers av kaia for at man ikke skal drage baugen etter kaikanten når man bakker. Er båten mye på tvers så øker også faren for skade i baug selv med store blåser. De fleste med seilbåt og korte kjøler har vel oppdaga at baugen driv som en høysekk i mye vind. Og ja eg har testa en del, hva som er frisk vind er jo også sikkert mange meninger om. Eg har aksling og propell foran roret så det skal jo være en god løsning for manøvrering, men kunne tenkt meg litt mer rorutslag. Tja, nå var mine kommentarer basert på min erfaring som blant annet er ca. 20.000 nautiske, på seilbåter nettopp i 40 fots klassen de siste 10 årene. (mest moderne turbåter, men og mindre moderne seilbåter) Alt innen Europa, så litt trening i å legge til/fra diverse havner i diverse forhold har det blitt.Mulig vi er litt uenige om hvor vanskelig hekkspring er og hvor mye kraft som er nødvendig for å håndtere en 40 foter ut fra kai i diverse vinder om jeg forstår deg rett i at man ikke alene kan skyve baugen på en 40 foter ut i frisk vind (bris) på tvers. Generelt sett prøver jeg å ha evt. baugpropell i reserve og planlegger å bruke den kun i "nød" og evt. finjustering, når jeg planlegger seilas. (klok av skade når baugpropellen plutselig slutter å virke når man trenger den som mest) Enig i at baugspring kan være skummelt med anker osv. stikkende ut der fremme. Spesielt om man ikke har en viss styring når man bakker (som jeg selv har slitt veldig med på eldre båter uten spaderor, osv.) Men hekkspring har jeg som sagt svært god erfaring med. Snakker vi ikke her forholdsvis smult farvann? Om ikke har vel båten allerede blitt slått til pinneved? Du sier baugen roterer som en høysekk i frisk vind. Mao. er det lite kraft som skal til for å dreie den? Og da tilsvarende lite kraft for å dreie den tilbake? Vel, kjølen står jo normalt forholdvis sentrert under båten på 40 fot pluss båter med dyp kjøl som da normalt er smalere og står ytterligere sentrert ved rotasjonsaksen? (om da ikke arealet skulle være enormt mye større på den dype kjølen) Mao. så svinger den og lett inn mot (inn i) vinden om kraften er tilsvarende sterk i motsatt retning av vinden. Hvilken kraft dreier baugen inn mot kaien? Hvorfor dreier baugen og ikke hekken i vinden? Formelen for å regne ut kreftene som må til ved øket vind, stiger riktignok som kjent med kvadratet av vindhastigheten: Ellers gjør jeg meg følgende tanker; Forstaget og mast (riktignok med lite moment), samler noen få kvm. ekstra vind/kraft ift. hekken. De få kvadratene i forskjell fra baug til hekk er svært håndterlige med "manpower" selv i frisk vind selv om noen få kvm. seil på det utstødige seilbrettet mitt i frisk vind blir litt vel mye. Har man imidlertid kuling som jeg vil kalle sterk vind ifm. lystbåtseilas og om den kommer rett imot kaien, så bruker man spring og når man får baugen ut X grader (snaut 40?) , så har man minsket rotasjonskraften til bris (om utgangspunktet var kuling) og da holder det, avh. av springen/vinden osv. å slippe opp revers mens man har rotasjon å la strekket i springen, samt momentet man har skapt i rotasjonen rotere ytterligere ved at springet trekker seg noen få cm. tilbake (evt. et kort kick fremover inn i vinden uten initielt noe eller ihvertfall ikke for stort rattutslag om man er redd for hekken) og sige fremover på skrå evt. rett inn i vinden om nødvendig (i sikker avstand fra hindringen). På de mest populære moderne båter som har bredt akterskip (uten for mye som stikker ut akter) så er min erfaring forøvrig at om man etter øvelse vet hvor man skal sette fenderene så trenger man verken kulefender eller fenderstep akter, men en til to gode store gode fendere som man gjerne har 6 stk. ombord av. Har man fendret fornuftig er det normalt "bare" å la båten sige rolig tilbake mot kai/brygge ved justering av motorkraft om første forsøk ved bruk av forsiktig kraft for å bevege båten opp i vinden feiler. (fender akter viser seg å være feilplassert etc.) Selv om jeg nå beskriver det som enkelt, så mener jeg ikke at det er uten risiko, men å øve på grunnprinsippet og med forholdsvis lite trening lære å kjenne sin egen båt i denne situasjonen og i lett vind lærer seg å unngå de verste "fallgruvene" så er det en god følelse å mestre litt vanskeligere forhold på en måte man kanskje trodde var vanskeligere enn det egentlig er. Ellers ville du ved større rorutslag muligens lett oppleve at roret "staller" som man sier på flyspråket. Dvs. at det ikke får tak pga. momentet av fluidet (luften/vannet) går for mye på tvers. (for stor angrepsvinkel) Redigert 22.Mai.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Ah, så du legger springen fra indre hjørne akter og inn mot midten av båten/kaia og bakker?. Jeg tenkte på å legge springen fra yttre hjørne akter og bakover slik at man går fremover med motoren, men det krever jo mer plass bak båten om en legger springen langt bak (er det fortsatt en spring da forresten?). Syns din beskrivelse virka både bedre og smartere.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Om det blåser mye trykker jeg på knappen for økt motorkraft, så føres joysticken mot den veien vi vil gå didelengs fra kai Bruk spring, og masse fendere i baugen. Enkelt om man har øvd 3-4 ganger. Og meget elegant Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Vi bruker spring fra baugen og akterover hvis det blåser forenom tvers. og spring fra akter og fremover hvis det blåser aktenom tvers. Dette for at baugen skal drive minst mulig av mot brygga. Redigert 22.Mai.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Om det blåser mye trykker jeg på knappen for økt motorkraft, så føres joysticken mot den veien vi vil gå didelengs fra kai Bruk spring, og masse fendere i baugen. Enkelt om man har øvd 3-4 ganger. Og meget elegant hehe, erte erte Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Ikke sikker på om jeg liker IPS. Blir liksom litt forhjulstrekk med resulterende spinn og overstyring i forhold til sportslige biler med bakhjulsdrift og godt skyv..... Selv har jeg firehjulstrekk, og det er definitivt det beste på veien, men spørs om det ville blitt en suksess på vannet.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Da lurer jeg litt på hvilken ips båt du har kjørt Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Ah, så du legger springen fra indre hjørne akter og inn mot midten av båten/kaia og bakker?. Jeg tenkte på å legge springen fra yttre hjørne akter og bakover slik at man går fremover med motoren, men det krever jo mer plass bak båten om en legger springen langt bak (er det fortsatt en spring da forresten?). Syns din beskrivelse virka både bedre og smartere.... Ja, dette er jo skoleeksempelet som man lærer i "alle" maritime utdanninger. Akterspring som forklart, er velutprøvd og poenget mitt er at det fungerer supert i praksis på de fleste "normale" båter inkl. moderne seilbåter i 40 fot pluss klassen. (selv om de er laget i tynn plast, flott lakk osv.) Belastningen er forholdsvis lav og risikoen for at det skjer noe "galt" er liten om det utføres korrekt (øvelse i forkant) Redigert 23.Mai.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Helt enig HR312MK1 jeg lærte elementær og grunnleggende manøvrering/sjømannskap i marinen, og netsetn alt det kan jo overføres til mindre båter... ligger jo en del flaue videoer på nettet der folk med 40-60 fots båter rett og slett ikke har peiling på hva de driver med.. alle kan jo gjøre feil og ha uflaks så klart.. men stilig tillegging og når man går fra kai synes jeg er flott.. jeg er så gammeldags at jeg liker stil og bra sjømannskap.. sikkert null verdt for enkelte andre :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.