mhemil Startet 21.Mai.2013 Del på Facebook Startet 21.Mai.2013 Hvordan går dere fra brygge, der dere ligger longside med båter foran og bak, i sterk vind 90 grader på bryggen? Har thrustere, men la oss anta at de er ikke sterke nok til å dytte båten sidelengs fra brygga. Å benytte spring er vanlig, men er det ikke en utfordring å fendre godt forut på et langt og smalt forskip? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-paa-danskekysten-og-soerover/page-39#entry1334590 Innlegg 761 og nedover Redigert 21.Mai.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Beholder baug-spring og kjører forsiktig framover, da tvinges baugen inn, hekken ut, og jeg kan bakke ut. Dette fungerer kanskje bedre på en seilbåt med "ovalt" skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Kan jo legge spring fra yttre hjørne bak og bakover og vri baugen ut. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-paa-danskekysten-og-soerover/page-39#entry1334590 Innlegg 761 og nedover Denne var "ny" for meg. Skjønner prinsippet som virker snedig. Vil være avgjørende å fendre godt langs styrbord side akter og overgang til hekk og badeplattform i dette tilfellet? Har man et anker el. bak der ser jeg faren for å hekte i brygga på veien rundt. Baugspring er en utfordring og vil sannsynligvis fungere bedre på ovalt seilbåtskrog enn på en V bunnet motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Har du to motorer, kan du enkelt vri ut baugen eller hekken så mye du vil. God fendring er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Kan jo legge spring fra yttre hjørne bak og bakover og vri baugen ut. det er vel en noe stor påkjenning jeg ikke ville gjort. Gikk ut på denne måten forrige helg, men brukte kun da begge motorer metoden til jeg kunne bakke rett ut. Sant skal sies at det var en brygge med store dekk i fenderlist høyde, så fendring for meg var ikke nødvendig å tenke på akkurat da Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Jeg føler meg ikke trygg på at jeg skjønner hvordan dette foregår. Kan noen henvise til en video på f.eks. youtube? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Jeg føler meg ikke trygg på at jeg skjønner hvordan dette foregår. Kan noen henvise til en video på f.eks. youtube? fant ingen video, men kanskje noen andre gjør. Om du lar et spring foran være igjen fra baug og akterover inn til brygga (tauet må da være tredd igjennom) slik at du eller mannskap kan dra det til seg når du er klar til å går ut og vekk fra bryggen. Med dette springet akterover vil du kunne med forsiktighet sette båten i gir fremover og båten vil da trekke ut hekken. Prøv det engang du er ved en egnet brygge, da det er kjekt å kunne gjøre vettu Sitér dette innlegget Link to post
Posesuppe Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Fant en video som kanskje kan vise noen tips: Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Leaving dock under power. http://www.bananawind.us/Boat_Handling.htm Akterspring fungerer supert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 det er vel en noe stor påkjenning jeg ikke ville gjort. Jf. video ovenfor. Og har du mulighet til å legge springen enda lengre bak så blir det enda mindre belastning. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Har testa flere av disse alternativene og de funker i moderat vind, men blåser det mye så er det lite man klarer med 56 hk og seilbåt. Ihvertfall om man ønsker at båten skal være like pen etterpå, så da ligger eg heller til det har spakna. Men det smarteste er å planlegge fortøyningen i forhold til værmeldingen så langt det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) Har du to motorer, kan du enkelt vri ut baugen eller hekken så mye du vil. God fendring er nødvendig. Riktig som Dreamer skriver. Med to motorer og maskinkraft vrir du hekken ut og går raskt ut når vinden er stri. Du samler erfaring etter hvert som du har gjort dette noen ganger. Det er trening som gjør at du føler deg sikker på denne manøvreren. Redigert 21.Mai.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Zitt Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Gleder meg til neste båttur! Da har jeg hjemmelekse å gjøre! Tusen takk for tips!!! Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) Har testa flere av disse alternativene og de funker i moderat vind, men blåser det mye så er det lite man klarer med 56 hk og seilbåt. Ihvertfall om man ønsker at båten skal være like pen etterpå, så da ligger eg heller til det har spakna. Men det smarteste er å planlegge fortøyningen i forhold til værmeldingen så langt det er mulig. Alternativet jeg referer til med akterspring fungerer supert for seilbåt i kategorien du nevner i kuling. (det er jo nettopp da man trenger slike løsninger, spesielt om man er alene ombord, evt. har med lite kyndig mannskap) Forøvrig bruker man langt ifra alle hestene om man har 56 hester selv i kuling. Klarer du skyve båten utifra land i bris om du mens du står på land, tar fatt i vantet og lener deg mot båten? (ca. 75kg. kraft?) Hva klarer da 56 hester i kuling når 1 hest tilsvarer omkring 75 kg én meter opp på ett sekund? Motorkraften får ikke direkte moment, men det skal godt gjøres at det ikke blir stor overvekt av kraft om springen er satt noenlunde fornuftig. Belastningen på fendere/skrog blir etter min erfaring forbausende liten (mindre enn man ofte forventer før man har øvet) og det skal lite kraft ift. kraften man har disponibelt for å dreie båten opp i vinden, selv i kuling. Redigert 21.Mai.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 mhemil, har du drev eller aksling og ror? her er en metode for drev, som muligens kan funke. Ikke prøvd selv, men jeg skal gjøre det, bare vi får sjøsatt Grandezza'n. Sett att du ligger med BB side mot brygga. La et tau, slippeline, gå fra pullert i baugen og fremover ned på en pullert på brygga, -retur til en person i baugen, som midlertidig setter det fast, surres i kryss, i den andre pullerten i baugen. Tauet står stramt. Så setter du motor i gir aktenover og drev mot SB. Drevet vil da trekke hekken på båten ut, uten at båten går bakover og baugen holder seg inne ved brygga, uten at skroget, (muligens) blåser eller presses inn mot brygga. Når akter har fått riktig retning, slippes taue i baugen og trekkes inn i båten. Det viktige med slippeliner er at tauenden som trekkes inn, går riktig vei gjennom pullert eller ring på land for å unngå låsing. høres dette teoretisk mulig ut? -lar det seg gjennomføre i praksis? veksler du mellom forover med drev mot BB og aktenover med drev mot SB, så vil du nok også lirke hekken raskt ut. I verste fall kan det være lurt å polstre ankeret i baugen. :) ett sekund fremover og drev i maks utslag, og så i fri, gir et betydelig sideveis dytt i hekken, uten at båten beveger seg særlig fremover. I slike situasjoner vil det også være viktig kunnskap om DIN båt trekker best mot SB eller BB side aktenover. Denne kunnskapen er viktig for oss seilere både for å legge til kai, gå fra kai og å snu båten i trangt farvann. Min propell er høyreroterende fremover og venstre bakover. Går jeg da bakover, skyves akter mot BB. På grandezzaen, med PDH, duoprop, så trekker den betydelig bedre den ene veien enn andre, men nå har den stått på land siden i høst, så jeg husker rett og slett ikke hvilke vei den trekker best. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Spring i baug og akterover med 1-2 store blåser forut fungerer utmerket. Gikk ut fra Strømstad i 18 m/s på denne måten. Og dette fordi vi vi lå på utsiden av moloen:(. Spring er det eneste riktige i sterk vind. Vi har seilbåt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Quaoar Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Veldig interessante tips! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 mhemil, har du drev eller aksling og ror? her er en metode for drev, som muligens kan funke. Ikke prøvd selv, men jeg skal gjøre det, bare vi får sjøsatt Grandezza'n. Sett att du ligger med BB side mot brygga. La et tau, slippeline, gå fra pullert i baugen og fremover ned på en pullert på brygga, -retur til en person i baugen, som midlertidig setter det fast, surres i kryss, i den andre pullerten i baugen. Tauet står stramt. Så setter du motor i gir aktenover og drev mot SB. Drevet vil da trekke hekken på båten ut, uten at båten går bakover og baugen holder seg inne ved brygga, uten at skroget, (muligens) blåser eller presses inn mot brygga. Når akter har fått riktig retning, slippes taue i baugen og trekkes inn i båten. Det viktige med slippeliner er at tauenden som trekkes inn, går riktig vei gjennom pullert eller ring på land for å unngå låsing. høres dette teoretisk mulig ut? -lar det seg gjennomføre i praksis? veksler du mellom forover med drev mot BB og aktenover med drev mot SB, så vil du nok også lirke hekken raskt ut. I verste fall kan det være lurt å polstre ankeret i baugen. :) ett sekund fremover og drev i maks utslag, og så i fri, gir et betydelig sideveis dytt i hekken, uten at båten beveger seg særlig fremover. I slike situasjoner vil det også være viktig kunnskap om DIN båt trekker best mot SB eller BB side aktenover. Denne kunnskapen er viktig for oss seilere både for å legge til kai, gå fra kai og å snu båten i trangt farvann. Min propell er høyreroterende fremover og venstre bakover. Går jeg da bakover, skyves akter mot BB. På grandezzaen, med PDH, duoprop, så trekker den betydelig bedre den ene veien enn andre, men nå har den stått på land siden i høst, så jeg husker rett og slett ikke hvilke vei den trekker best. Jeg har to Duoprop drev og syns det skyver/trekker akkurat den veien jeg styrer. Når jeg går fra longside-ligge bakker jeg kun med ytre motor og styrer halvt ut fra brygga, dvs. legger jeg over for mye dreier jeg baugen for mye mot brygga, har jeg rattet rett dreier jo hekken inn. Jeg benytter altså drevets offset til å trekke meg skrått ut. Er det trangt foran og bak kan jeg sette indre motor (den nærmest brygga) i gir forover etter å ha kommet litt ifra. Jo mer vind desto mer gass. Jeg er ofte alene i båten og bruker da et spring på midten som jeg slipper ut selv idet jeg går, liker da helst å ligge med styrbord inn. Jeg har nesten glemt at jeg har baugthruster for den trengs ikke. Det er gøy å øve Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Med to motorer og baugpropell hadde jeg ikke giddet og styre med spring etc. Eksempel om du ligger med BB side inn mot kaia. Nøytralt ror. Sett styrbord motor i forover og BB akterover. I det motorene griper i gir gir du styrbord baugpropell. Du vil da starte å bevege deg sidelengs. Mulig du trenger litt over tomgang på BB motor som står i bakk. Ofte vil baugpropellen overvinne 2 motorer på drev som sitter nærme hverandre, så juster ved og slippe baupropellen av og til for og holde båten paralelt med brygga. Når du har fått litt høyde til brygga, slipper du baugpropellen og lar båten vri seg litt så du får akternenden ut i vinkel, så du kan bakke deg ut. Kan også gjøres omvendt om det er mer hensiktsmessig og kjøre ut forover, men pass på så du ikke svinger hekken i brygga. Trenger du mer pulver, så øker du 100-200 o/min på motorene. Dette fryktelig gøy og trene på og etterhvert mestre. Etterhvert finnes det uante kombinasjoner og variasjoner mellom turtall, vinkler på drev osv som gir mange muligheter. Prøv i stille vær og bruk en bøye etc som referanse. Utrolig hva som kan fås til med to motorer og en baugvisp. Ikke noe er så tilfredstillende som å se skuffelsen i øynene på tilskuere og kafegjester som bare venter på katastrofe i en overfyllt havn Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 dieselDahl, min erfaring er med DPH singel installasjon. det jeg mente var at akter trekkes kraftigere mot en side enn den andre, ved fult rattutslag. mulig denne effekten oppheves ved dobbel installasjon? en annen faktor som er til hjelp er å vurdere strømforholdene på stedet. men i sterk vind vil nok vinden bety mest. Med ror er det jo vannstrømmen over roret som gir effekten av det. Således har jeg opplevd at ved vannstrøm inn aktenfra, og jeg går aktenover, så får jeg betydelig bedre manøverevne, da strømforholdene gir vannstrøming over roret nok til å manøvrere... (seilbåten) Ved ubetydelige strømforhold, frikobler jeg giret idet jeg har fått bevegelse i skuta aktenover, Særlig om jeg vil ha akter mot SB. Da oppheves propellens sidevirkende kraft. For de som lurer på hvorfor båten, hekken, får et sterkere skyv mot den ene siden enn den andre, så kommer dette av en fantastisk greie. (i hvert fall ifølge boka jeg nå har lest tre ganger) Propellbladet som er nederst får bedre "tak" i vannet enn øvre blad. På seilbåten min, som har høyreroterende, tobladet foldepropell på aksling, så trekker akter mot SB i fremover, da nedre blad skyver mot BB. Aktenover roterer propellen motsatt vei og nedre blad skyver mot SB. Således skyves akter mot BB side. Det er vel dette som kalles "padlende effekt". ....og her blir jeg kanskje arrestert... :) uansett, slikt er gøy å øve på. Bli kjent med "din" båts egenskaper i begynnelsen av hver sesong og utnytt det til fulle. Tenk igjennom en manøver før man utfører den. Planlegg, les vindretning og strømforhold. For seilbåter er prinsippet å legge til og gå ut med baugen mot den sterkeste kraft, -vind eller strøm. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 (redigert) For dobble innstallasjoner er nok det å komme seg fra kai rimelig enkelt. For seilbåt uten baug truster og 40+ fot +frisk vind klarer ikke 4 til 5 mann noe som helst med tanke på å skubbe båten fra kai. Da har eg vel mest tru på Baatsmann sin løsning, men båten må mye på tvers av kaia for at man ikke skal drage baugen etter kaikanten når man bakker. Er båten mye på tvers så øker også faren for skade i baug selv med store blåser. De fleste med seilbåt og korte kjøler har vel oppdaga at baugen driv som en høysekk i mye vind. Og ja eg har testa en del, hva som er frisk vind er jo også sikkert mange meninger om. Eg har aksling og propell foran roret så det skal jo være en god løsning for manøvrering, men kunne tenkt meg litt mer rorutslag. Redigert 21.Mai.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Belastningen på fendere/skrog blir etter min erfaring forbausende liten (mindre enn man ofte forventer før man har øvet) og det skal lite kraft ift. kraften man har disponibelt for å dreie båten opp i vinden, selv i kuling. Kraften blir det vel stort sett springet som tar, men hvis fenderne ikke holder seg der de skal er det vel ikke så mye krefter som skal til før det blir merker, tenker da på "hjørnet" mellom akterspeil og skrogsiden. Her kan kanskje en sånn fender-step-fender, som ellers bare er nice to have i mine øyne få et bruksområde nr to og dermed rettferdiggjøre anskaffelse? Disse festes jo med to liner og burde derfor være enklere å få til å holde seg på plass. Inbiller meg at en kulefender vil "smette unna" når vinkelen blir 30 gr eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Er det uforsvarlig trangt er det enkelt å ta båtshakka med en mann på hekken for å skyve ut.. Selv gir jeg et lite puff forrover og ror inn mot brygga.. da kommer som regel hekken ut.. På større båter er en sikkelig kulefender gull verdt til slik bruk. Min erfaring fra marinen ombord på MTB basserte seg på det.. vi hadde hverken baug eller hekkthruster. Sterk vind var ikke noen hindring. men vi hadde kulefender på ca en meter i dia. Vi brukte da den ytterste motoren. I noen tilfeller brukte vi springet. Sikkelig fendring er en forutsettning uansett båt eller størrelse.. Redigert 22.Mai.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.