Jump to content

Plassering lufting septiktank skrogside

Tropic1

Recommended Posts

Skal skifte ut septiktanken snart og har tenkt til å legge opp en ekstra lufting. Der det er mest hensiktsmessig å plassere den er på skrogsiden omtrent litt bak midten på båten ca 30 cm over vannlinja. Er det for nærme vannlinja ?

Tenker på å bruke en vanlig skroggjennomføring da jeg også vil bruke denne til å fylle tanken med ferskvann innimelllom. Samtidig

ser jeg det som en fordel i forhold til å komme borti bryggekanten. En vanlig luftestuss bygger mye mer utover. Heiser slangen

litt opp ovenfor gjennomføringen innvendig for å unngå at vann kommer inn....høres det ok ut ?

Helt ok, min står en 15-20 cm over vannlinje, vanlig skroggjennomføring og en høy svanehals på slangen.

Dimensjon 1" eller var det 1,5".

Å ha septik lufting helt oppe ved fenderlist er noe stort tull både når det gjelder lukt og ved eventuell blowout ved overfylling.

Bruk minimum 1" lufting, så unngår du at det tetter seg så lett, + gir bedre lufttilgang og derfor mindre luktproblemer. Bruk septikkslange også til luftinga.

Redigert av Mix (see edit history)

Heiser slangen

litt opp ovenfor gjennomføringen innvendig for å unngå at vann kommer inn....høres det ok ut ?

Det er minimalt vann som greier å komme inn i et hull som er 90 grader på fartsretningen. Og om det skulle skvulpe en skvett inn, så går det jo bare ned i septiken (som du fyller med saltvann ved dospyling) så jeg ville ikke vært bekymret for det.

Kk

Så lenge du benytter en svanehals (legger slangen i en bend oppover innenfor skrogsiden) ser jeg ingen problemer med å ha luftingen 30 cm over vannlinja. Vannstanden må over høyste punkt på svanehalsen for at du skal få vanninntrengning. Hvis det er mulig ville jeg ha plassert utluftingen i rimelig avstand fra sitteplassene ute bak på båten. Dersom du fyller vann inn gjennom lufteslangen vil luften som er i tanken boble opp i toalettet.....

Luftinga er sikkert 40 cm over septiktanken, så sånn sett burde det ikke være noe problem.

Takker for alle svar. Har tenkt som de fleste her sier jeg også, men syntes det er greit

og høre flere sin mening som kansje har litt mer erfaring rundt dette.

Ved å plassere luftinga slik kommer jeg mye lettere til hvis jeg skal skifte slange,spyle opp etc også.

Jeg beholder den gamle luftingen også. Da kan lufta gå ut der ved vannfylling

Bruk minimum 1" lufting, så unngår du at det tetter seg så lett, + gir bedre lufttilgang og derfor mindre luktproblemer. Bruk septikkslange også til luftinga.

Er enig med Mix i at du ikke bør underdimensjonere slangen. Går lett tett hvis dimensjonen er liten. Jeg hadde dette problemet på min båt før jeg skiftet til større dim.

Jeg har også lufting rett over tanken på utsiden som sitter i kabin foran.Det er også koblet en kvernpumpe på.Men skjemmes litt med lukta,lufinga ligger over fenderlista !Så luften kommer jo rett inn i båten,ikke moro for naboer etc som spiser el lign.Det kan lønne seg og tømme tank jevnlig og bruke dette middelet som fjerner lukt og bryter ned(husker ikke hva det heter,sanitær et eller no,hjalp meg mye).Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg lagt luftinga legre bak under fenderlist hadde jeg gjort det.En ting som også er greit og nevne er og bruke gasstette slanger,jeg har dette,og slipper all lukt i kabinen.Er bare den satans luftinga rett på utsiden av vinduer.

• 2 uker senere...

Monter : http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/karbonfilter-p-559

så slipper du lukten (Pass på å ikke monter den for nærme septiktanken. Skal ikke bli våt)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hvordan vet man at skeptiken er full/tom?

Jeg er litt fersk i septikkverden. Jabscodassen funker ikke ennå og vet ikke helt hvordan ting fungerer(har vært alt for fint vær til å begynne å sette seg inn i det..)

Står en dunk med plumbo sanitærveske av noe slag ved doen,. Er det bra?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...