Jump to content

Er det ok å kaste flaskepost på sjøen?


KongKing

Recommended Posts

Når jeg er på fjorden med barna ønsker de ofte å lage flaskepost som vi kaster på sjøen. Det er halvlitersflasker i plast vi bruker. Det "stikker" litt i meg når flaskene kastes på sjøen, for det er jo ikke naturlig å slenge flasker i vannet. Kan det skje noe med f.eks motorer på andre båter pga disse flaskepostene som ligger å dupper i vannet? Hva synes folk om flaskepost?

 

Kk

Link to post
Share on other sites

JA!!!

 

Det er klart barna må få lage flaskepost! :yesnod:

 

Jeg er godt over 40 år men liker fortsatt å se etter flaskepost når jeg er ute :blush: .

Ser jeg en flaskeliknende gjenstand svinger jeg innom.

 

Har funnet 3-4 flaskeposter i mitt liv. De fleste mens jeg padlet.

 

Jeg synes det bør stå dato og sted for når en flaskepost er satt ut, og kontakt-info så man kan gi sender beskjed om at , når og hvor den er funnet.

I tillegg til en hyggelig melding eller hva som helst man har på hjertet selvfølgelig..

 

Som en kuriositet : Da jeg fridde til kona satte jeg ut en flaskepost med skattekart og rebus regle i. Var noen spennende minutter mens jeg ventet på at hun skulle oppdage den før den forsvant av syne, for fulgte man skattekartet inni så ledet det til en avsidesliggende holme der det var nedgravd en skatt (som jeg hadde laget på forhånd), og oppi der lå frieriet (sammen med en liten sjørøverskatt selvfølgelig). Hun skjønte ikke hvor det bar før skatten var oppgravd og frieriet lest opp. :giggle: Vi er gift i dag :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

generelt å kaste ting på sjøen synes jeg ikke noe om.. etter mange ganger opp og ned langs kysten vår har jeg sett mye rart ligge å duppe i sjøen, noe som kan være katastrofalt for en hurtigående båt.. Jeg speider altid etter ting i overflata når jeg er på sjøen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Se & Hør bryr seg ihvertfall ikke så mye om hurtigbåter. De slapp ut ganske mange tusen flasker på populære strender for flere år siden.

 

Skal også sies at verdens største flaskepost er norsk :thumbsup:http://solo.no/nb

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

 

Flaskepost er tradisjon. En og annen plastflaske som driver rundt skader ikke noen båt. Med mindre man har surpumphatten på da.

La ungene få lov til dette. Hadde vært moro å geotagge disse flaskepostene, og følge de på en app.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

JA!!!

 

Det er klart barna må få lage flaskepost! :yesnod:

 

Jeg er godt over 40 år men liker fortsatt å se etter flaskepost når jeg er ute :blush: .

Ser jeg en flaskeliknende gjenstand svinger jeg innom.

 

Har funnet 3-4 flaskeposter i mitt liv. De fleste mens jeg padlet.

 

Jeg synes det bør stå dato og sted for når en flaskepost er satt ut, og kontakt-info så man kan gi sender beskjed om at , når og hvor den er funnet.

I tillegg til en hyggelig melding eller hva som helst man har på hjertet selvfølgelig..

 

Som en kuriositet : Da jeg fridde til kona satte jeg ut en flaskepost med skattekart og rebus regle i. Var noen spennende minutter mens jeg ventet på at hun skulle oppdage den før den forsvant av syne, for fulgte man skattekartet inni så ledet det til en avsidesliggende holme der det var nedgravd en skatt (som jeg hadde laget på forhånd), og oppi der lå frieriet (sammen med en liten sjørøverskatt selvfølgelig). Hun skjønte ikke hvor det bar før skatten var oppgravd og frieriet lest opp. :giggle: Vi er gift i dag :thumbsup:

Fantastisk frieri. Denne overgår alle jeg har hørt om. Selv mitt forsøk på å så frieriet med gress i en skråning....ble bare ugress av det...hehe.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Er generelt imot og kaste ting på sjøen, men flaskepost er litt annerledes.

 

En ting jeg synes man skal tenke på er dyr. Ikke bruk små gjenstander som kan spises av fisk (finnes større fisker i havet også), fugl eller andre dyr som reker langs strendene.

 

Blir en plastgjensand spist vil det påføre dyret ufattelige lidelser og antagelig død. Ikke gjør unga glade for enhver pris :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fantastisk frieri. Denne overgår alle jeg har hørt om. Selv mitt forsøk på å så frieriet med gress i en skråning....ble bare ugress av det...hehe.

 

 

:lol::giggle::clap:

Hørtes ut som ett langtids prosjekt, men det var faktisk mitt og. Tok ukevis fra flaskeposten ble funnet til rebusen var løst, og det var vær og anledning til å seile ut dit skatten var nedgravd. Når jeg tenker på spenningen jeg levde i da, og hvor sent gress vokser, så kan jeg tenke meg hvordan du har hatt det :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Den filmen skal jeg ha til ettertanke. Skrive et tillegg i flaskeposten at vedkommende som finner den enten panter flasken eller kaster den i søpla. Gjerne på norsk/engelsk, man vet jo aldri hvor langt en slik flaske kan reise.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor lenge etikettene sitter på Polarn :wink: Det tar ikke mange månedene før etikettene er løst opp og borte.

 

Det var en bra film eiaro. Det var bare en teaser, men hovedfilmen tror jeg blir såpass bra at den vil bli sendt hos store tv kanaler.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Denne filmen kan være verd å se :

http://www.midwayfilm.com/

 

Begynte og se på den en gang tidligere. greide ikke å se den ferdig.

Dyrelidelser, og spes de som er forårsaket av mennesker i en eller annen form er noe av det værste jeg vet.

 

Den filmen skal jeg ha til ettertanke. Skrive et tillegg i flaskeposten at vedkommende som finner den enten panter flasken eller kaster den i søpla. Gjerne på norsk/engelsk, man vet jo aldri hvor langt en slik flaske kan reise.

 

Problemet kan oppstå lenge før noen evt finner og resirkulerer den. Det var poenget.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Spurte min far nettopp om flasker og vannjet på hurtigbåten. Plastflasker blir spist opp av bladene og er ikke noe problem, mens seige ting som tau og presenning er det være med. En gang hadde de fått to telefonstolper inn vanninntaket til vannjeten, da ble det stopp. En annen båt, fra fjellstrand, fikk også bomstopp. Da maskinsjefen åpnet en inspeksjonsluke for vanninntaket stakk ute til en elg opp. Den var på svømmetur og ble sugd inn...

Link to post
Share on other sites

Fytti helsikke, den filmen der var til ettertanke. Helt grusomt å se!

Helt enig!

 

Enda verre er det på "Garbage Island". En øy av søppel og plast. Mye er også giftig og livsfarlig for dyr. Helt forferdelig hvordan noen egosister som bare har tenkt $$$ og dumpet søppel i sjøen. På grunn av havstrømmer og bunnforhold har det endt opp i "Great Pacific garbage patch".

 

Burde vært oppfunnet plast som er nedbrytbar i naturen.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Lagde en flaskepost i en uthavn, med skattekart, skatt og greier. Den hadde egen "moring" slik at den ikke ble borte. Nederst på arket stod en oppfordring om å "resette" skatten og slenge flaskeposten uti igjen. Dessverre lå flaska på land uten kart en uke senere! Men håper noen fikk gått på skattejakt og fant "Kaptein Vorteneses" Gjemte skatt! Sikkert ikke den siste flaskeposten fra oss!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

For 20 år siden bodde vi på hytten en sommer. Jeg dagpendlet til og fra jobb en periode, mens min kone og to barn(Jente 8 og gutt 5) var på hytten. En fredag på vei utover kjørte jeg innom butikken og fikk med meg noen skatter(posegodt, Donald, Ponny og leker), som jeg gravde ned i sanden i en uthavn et par kilometer fra hytten. Hytten vår ligger på en øy, og da jeg skulle legge inntil klarte jeg å lure flaskeposten med skattekartet uti, uten at det ble oppdaget. Vel oppe i hytten hadde jeg orkesterplass til det som utspilte seg da de fant flaskeposten. Min sønn var midt i Kaptein Sabeltann alderen og hadde alt utstyr som skulle til for å legge ut på tokt. Alle holmer og viker var nøye tegnet inn på kartet, og jammen klarte ungene, med minimal hjelp, å finne frem. 20 skritt fra en brygge og 10 skritt fra et grantre fant de skatten. At utgave 28-1992 av Donald var endel av skatten avslørte ingenting, det var en ekte sjørøverskatt. Ungene snakker om det enda, og jeg er ikke helt sikker på om jeg er avslørt. :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

 

Burde vært oppfunnet plast som er nedbrytbar i naturen.

 

Det finnes..

 

Jeg jobber en del med slik, men det er INGEN som vil betale for det.

Er 2-3 ganger så dyrt som vanlig plast..

 

 

Andre bakdelen er at det er basert på mais og det er jo egentlig mat..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Stilig. Har du noen nettside på dette?

 

Det sto noe om det hvordan det teoretisk fungerer i en realfagsbok vi bruker på skolen, men i praksis så ville det være vanskelig å fremstille kjemisk.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...